15 aprilie 2016: Convenția Națională a CNIPMMR, ediția a VII-a. Implicare responsabilă, abordări strategice creative

15 aprilie 2016: Convenția Națională a CNIPMMR, ediția a VII-a. Implicare responsabilă, abordări strategice creative

Numărul 3, 12-18 aprilie 2016  »  Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor

Convorbire cu prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR)

Teodor Brateș: Vă mulțumesc că v-ați făcut timp pentru această convorbire cu câteva zile înainte de importantul eveniment pentru toate întreprinderile mici și mijlocii din țara noastră, a VII-a ediție a Convenției Naționale a CNIPMMR. Știu ce înseamnă pregătirea unei astfel de reuniuni, mai ales că va face un bilanț cuprinzător privind perioada 2012-2016 și va aproba Strategia CNIPMMR până în anul 2020.

Ovidiu Nicolescu: Da, sunt documente pe cât de ample, pe atât de profunde, care oferă o imagine veridică a evoluției IMM-urilor în ultimii patru ani – precizez că o dată la patru ani se desfășoară Convenția Națională a CNIPMMR –, analiză-bilanț care stă și la baza viziunii noastre strategice.

T.B.: Această punte între trecut, prezent și viitor, sunt convins, va fi străbătută de CNIPMMR cu aceeași determinare, cu aceeași competență, cu aceeași viziune largă cu care ne-a obișnuit în aproape un sfert de secol de când și-a început activitatea.

O.N.: Mă bucură această apreciere și sunt convins, la rândul meu, că apropiata Convenție Națională se va înscrie pe același drum de implicare responsabilă, de abordări creative în spiritul a ceea ce constituie rațiunea noastră de a fi, cea de confederație care asigură reprezentarea unitară a intereselor IMM-urilor și a mișcării patronale a acestora la nivel național și internațional.

T.B.: Desigur, în cursul acestei convorbiri, ținând seama și de timpul dvs. disponibil, nu vom putea contura nici măcar elementele principale ale bilanțului și ale strategiei înscrise pe ordinea de zi – vă promitem că vom reveni asupra acestora în numerele viitoare ale publicației noastre – și de aceea vă propun să ne concentrăm asupra câtorva teme majore, inclusiv din perspectiva unor cerințe actuale, presante.

O.N.: De acord. Aș dori, însă, să adaug că pe ordinea de zi a Convenției se află și alegerea membrilor organelor de conducere, președinte, vicepreședinte, prim-vicepreședinți, membrii BP. De asemenea, se poate anticipa – tot potrivit ordinii de zi – că vor avea loc dezbateri la care se va înregistra o largă participare a întreprinzătorilor și organizațiilor patronale membre ale CNIPMMR pe teme de cel mai mare interes pentru ansamblul mediului de afaceri, evident, cu precădere pentru întreprinderile mici și mijlocii.

T.B.: După această precizare, cred că putem trece la examinarea temelor pe care dvs. le considerați demne de cel mai mare interes.

O.N.: Tocmai pentru că nu avem posibilitatea de a prezenta pe larg atât bilanțul, cât și strategia, vă propun, la rândul meu, să ne concentrăm atenția asupra celei mai recente conferințe de presă organizate de CNIPMMR, cea din 5 aprilie a.c. Tematica supusă atenției colegilor dvs. de breaslă a reflectat câteva dintre caracteristicile întregii activități a CNIPMMR supuse analizei la Convenția Națională.

T.B.: Cu alte cuvinte, o confirmare a faptului că o picătură de apă reflectă întregul ocean.

O.N.: Exact. Ceea ce a caracterizat și caracterizează activitatea CNIPMMR se poate defini prin implicarea în dezbaterea și soluționarea celor mai importante probleme care privesc mediul de afaceri și, evident, în prim-plan, IMM-urile.

T.B.: Vă referiți, desigur, la un fapt de actualitate, și anume solicitarea CNIPMMR de a se modifica proiectul Legii dării în plată în funcție de situația specifică a proprietarului.

O.N.: Așa este. CNIPMMR susține necesitatea adoptării unei legi a dării în plată care are ca scop principal rezolvarea problemelor ce apar în rândul anumitor categorii de persoane fizice, cu dificultăți financiare reale, care, din cauze sociale și economice, nu mai pot să își execute obligațiile de plată, preferând să abandoneze imobilul în mâinile creditorului.

T.B.: Vă rog să detaliați.

O.N.: Cu plăcere. Având în vedere impactul deosebit pe care îl va avea asupra mediului de afaceri, în special în sectorul construcțiilor, CNIPMMR solicită ca în procesul de reanalizare a proiectului Legii dării în plată să fie luate în considerare următoarele modificări/clarificări: legea să se aplice doar persoanelor fizice care au un credit ipotecar pentru cumpărarea unei locuințe în scop rezidențial și, în al doilea rând, considerăm că legea trebuie să fie aplicabilă doar persoanelor fizice care au contractat un credit ipotecar pentru cumpărarea unei prime locuințe, nu și persoanelor fizice care au deja în proprietate un alt imobil cu destinația de locuință. În acest mod sunt descurajate speculațiile prin care persoanele fizice să acționeze ca dezvoltatori imobiliari.

T.B.: Ați oferit deschiderea necesară pentru sublinierea faptului că de-a lungul timpului, inclusiv în perioada care va fi analizată la Convenția Națională, CNIPMMR s-a implicat deosebit de activ, cu înaltă competență, în procesul de îmbunătățire a legislației. Ce efect au avut demersurile dvs.?

O.N.: În general, s-a ținut și se ține seama de opiniile Consiliului nostru, care reflectă, de fapt, dezideratele întregului sector al IMM-urilor. În loc de orice alte considerații, cred că este bine să enumăr câteva dintre cele 21 de acte normative propuse de CNIPMMR în perioada 2012-2016, acționând pentru obținerea unui sprijin parlamentar adecvat. Permiteți-mi să menționez, cu titlu de exemplu: Legea nr. 62/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii; Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală; Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autorități contractante; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2013 pentru reglementarea unor măsuri fiscale și pentru modificarea unor acte normative; Hotărârea Guvernului nr. 274/2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investițiile realizate de întreprinderile mici și mijlocii; Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale; Legea nr. 97/2014 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri; Legea nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali – business angels; Legea nr. 94/2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanță; Ordonanța Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale; Legea nr. 152/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul înregistrării în registrul comerțului; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale și prorogarea unor termene. Le cer scuze cititorilor pentru această, poate, prea lungă enumerare, însă dacă se reține obiectul respectivelor legi se va vedea că intervențiile noastre au fost concentrate pe teme majore.

T.B.: Este mai mult decât evident acest aspect, însă, dacă ne întoarcem la amintita conferință de presă, constatăm că mai există deziderate ale IMM-urilor neîmplinite, cel puțin deocamdată, inclusiv în plan legislativ.

O.N.: Observația este corectă, iar tot ceea ce întreprindem în prezent urmărește continuarea procesului de îmbunătățire a cadrului legislativ care privește mediul de afaceri în ansamblu și – repet – sectorul IMM-urilor în mod special și prioritar.

T.B.: Consider că o altă componentă esențială a activității CNIPMMR vizează extinderea implicării în soluționarea cerințelor esențiale ale lumii afacerilor prin unirea forțelor și mijloacelor în vederea soluționării unor cerințe actuale și de perspectivă, mai ales ale IMM-urilor. Mi se pare concludent modul în care CNIPMMR desfășoară, sistematic, analize riguros științifice privind mediul de afaceri.

O.N.: De referință în acest sens este Carta Albă a IMM-urilor din România, recunoscută drept singura lucrare științifică de analiză anuală a mediului de afaceri din România, bazată pe o amplă cercetare de teren cu participarea a peste 1.000 de întreprinzători și manageri din IMM-uri.

T.B.: Sunt, de asemenea, de reținut – ca să zic așa – studiile intermediare...

O.N.: Da, semestrial, CNIPMMR elaborează Evaluarea mediului întreprenorial, lucrare bazată pe determinarea a patru indicatori: indicele mediului de afaceri, indicele evoluției IMM-urilor, indicele aprecierii situației economice a firmelor proprii de către întreprinzători în semestrul curent comparativ cu semestrul similar al anului precedent și indicele întreprenorial. O altă lucrare de analiză, Indicele de încredere al IMM-urilor, reprezintă un instrument întreprenorial de evaluare, de alertă și de previziune pe termen scurt asupra încrederii IMM-urilor în evoluția mediului economic, pe intervale scurte de timp.

T.B.: Și acestea, după cum am constatat, se bazează, la rândul lor, pe demersuri științifice semnificative.

O.N.: Bineînțeles. În aria de preocupări vizând analiza și dezbaterea orizonturilor de afirmare a IMM-urilor se înscrie și organizarea în perioada aprilie 2012 – aprilie 2016 a 18 seminare și cursuri pe teme precum Soluții economice și manageriale pentru relansarea întreprinderilor în contextul crizei actuale, Participarea întreprinzătorilor la târguri și expoziții în țările estice – un mijloc sigur de promovare și de găsire de noi parteneri, Doing business in Kazahstan, Mărfurile românești din nou pe piața Rusiei, Oportunități de afaceri în Taiwan și Promovarea afacerilor în Spania.

T.B.: În perioada la care vă referiți am avut, în calitate de gazetar-economist, prilejul să consemnez multe dintre aceste acțiuni cu caracter științific și, simetric, altele cu o valoare practică de necontestat. Pot, deci, depune „mărturie” că, din perspectiva științei și practicii economice, locul și rolul CNIPMMR sunt inconfundabile, mai ales prin valoarea contribuțiilor intelectuale și acționale.

O.N.: Vă dați seama că, din punctul nostru de vedere, asemenea evaluări nu pot decât să ne ambiționeze să facem mai mult și mai bine pe aceeași linie de preocupări...

T.B.: ...și de rezultate.

O.N.: De acord cu dvs., dar pentru a concretiza ideea pe care ați exprimat-o, doresc să subliniez, în mod special, colaborarea CNIPMMR cu CECCAR, faptul că implicarea celei mai mari organizații profesionale din țara noastră și din zona geografică în care ne aflăm în sprijinirea efectivă a IMM-urilor, precum și reciproca, respectiv participarea noastră la acțiunile inițiate de CECCAR, constituie un exemplu demn de urmat pentru atingerea unor scopuri comune care sunt pe deplin consonante cu interesele economiei românești, cu interesul național.

T.B.: Vă urez succes la apropiata Convenție Națională a CNIPMMR.

O.N.: Mulțumesc.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.