Acord la nivel comunitar pentru autoturisme mai sigure și mai puțin poluante

Acord la nivel comunitar pentru autoturisme mai sigure și mai puțin poluante

Numărul 48-49, 19 dec. 2017 - 15 ian. 2018  »  Lumea în care trăim

Parlamentul European (PE), Consiliul UE și Comisia Europeană (CE) au ajuns, zilele trecute, la un acord politic pentru a spori în mod semnificativ nivelul de calitate și independența procedurilor de „omologare de tip” și a celor de testare a autovehiculelor, pentru a intensifica controalele efectuate asupra celor care sunt deja pe piața UE și pentru a consolida sistemul global printr-o supraveghere mai strictă la nivel european. 

Principalele elemente ale noilor norme sunt: 
  • Sporirea nivelului de calitate și a independenței procedurilor de omologare de tip și a celor de testare a autovehiculelor înainte de introducerea lor pe piață.
  • Sporirea numărului controalelor efectuate la autovehiculele care sunt deja pe piețele din UE. „În timp ce actualele norme de omologare de tip vizează în principal controalele ex ante ale prototipurilor luate din linia de producție, în viitor, statele membre vor trebui să efectueze în mod regulat controale prin sondaj asupra autovehiculelor aflate deja pe piață și să pună rezultatele la dispoziția publicului. Toate statele membre vor fi capabile de acum încolo să ia imediat măsuri de siguranță împotriva vehiculelor neconforme de pe teritoriul lor fără să aștepte ca autoritatea care a eliberat omologarea de tip să ia măsuri, cum se întâmplă în prezent”, se arată într-un comunicat al CE. 

Supraveghere la nivel european. În viitor, CE va efectua controale pe piață independent de statele membre și va avea posibilitatea de a lansa retrageri de pe piață la nivelul UE. „CE va avea competența de a contesta desemnarea serviciilor tehnice și de a impune sancțiuni administrative pentru producători sau serviciile tehnice de până la 30.000 euro pe autovehicul neconform. Comisia va conduce un nou forum privind aplicarea legislației cu scopul de a asigura o interpretare omogenă a legislației relevante a UE, o transparență totală în legătură cu cazurile de neconformitate, precum și o supraveghere mai eficace și mai coordonată a pieței de către statele membre”, se precizează în comunicat.

Noul regulament menține interdicția actuală privind dispozitivele de manipulare pe care autoritățile naționale au obligația permanentă de a o supraveghea și de a-i asigura aplicarea. În viitor, producătorii de autovehicule vor avea obligația să ofere acces la protocoalele de software ale autovehiculului. Această măsură este strâns legată de pachetul privind emisiile în condiții reale de trafic, ceea ce va face foarte dificilă eludarea cerințelor privind emisiile, și include o obligație pentru producători de a-și face publică strategia privind reducerea emisiilor, așa cum se întâmplă în SUA. 

Acordul politic preliminar la care au ajuns Parlamentul European, Consiliul și Comisia prin negocieri tripartite este, în prezent, supus aprobării oficiale a Parlamentului European și Consiliului. Regulamentul va fi apoi direct aplicabil în toate statele membre și va deveni obligatoriu la 1 septembrie 2020.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!