Bistrița cucerește Capitala prin… cultură

Bistrița cucerește Capitala prin… cultură

Numărul 49-50, 18 dec. 2018 - 14 ian. 2019  »  Eveniment

Alexandra Rizea

P

PUBLICITATE
ntru a nu lăsa loc echivocului, presupunerilor și nelămuririlor, (re)amintim că se află în plină desfășurare un proiect național intitulat Cucerirea Capitalei prin cultură, proiect care vizează conexarea creațiilor artistice din diferite zone ale țării cu viața culturală a Bucureștiului. Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.

Evenimentul la care ne referim este intitulat BN Connections, cele două litere, BN, indicând județul Bistrița-Năsăud. Este vorba despre o expoziție găzduită de Biblioteca Națională a României, parteneră a Centrului Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud și a Fundației „Societatea de concerte Bistrița”. Pe spații vaste sunt prezentate nu mai puțin de 1.000 de lucrări de pictură, sculptură, grafică, fotografie, ceramică, artă video, realizate de peste 200 de artiști români din Bistrița-Năsăud și din alte zone ale țării.

Caracterul reprezentativ al evenimentului este conferit și de faptul că lucrările expuse au fost realizate în taberele de creație de la Bistrița, Colibița, Tihuța, Eforie Nord și Tescani de-a lungul a nu mai puțin de două decenii, respectiv între anii 1998 și 2018. Pare, așadar, o „recoltă multianuală” remarcabilă.

Iubitorii de frumos din București și oaspeții Capitalei, reprezentanți ai mai multor județe, turiști români și străini au posibilitatea să admire creații care oferă o imagine cuprinzătoare nu numai a dimensiunilor unor acte de certă valoare culturală, ci și a diversității de stiluri proprii artei, cu adevărat, libere. Se conturează, astfel, și un bilanț semnificativ în acest an Centenar, fiind vorba și despre un proces amplu de păstrare și îmbogățire a tradițiilor, îndeosebi din perioada interbelică.

Proiectul pe care îl prezentăm a inclus și include alte numeroase evenimente, precum seri de muzică tradițională susținute de grupuri de colindători din localitățile Șieuț, Poiana Ilvei, Sângeorz Băi, Valea Țibleșului, expoziția de creație țărănească (deschisă în spațiile Muzeului Național al Literaturii Române), concertul susținut la Ateneul Român de „Noua Orchestră Transilvană”, dirijor David Crescenzi (Italia), avându-i ca soliști pe laureații Marelui Premiu „Operalia”, soprana Adela Zaharia și tenorul Ștefan Pop, baritonul Zoltan Nagy, solist al Operei de Stat din Viena și basul Alin Anca, solist al Operei din Berlin.

Faptul că  manifestările reprezintă și o concludentă îmbinare a diverselor arte aduce nu numai un plus de cunoaștere, de atractivitate amintitului proiect, ci demonstrează, „pe viu”, că se pot atinge cote înalte pe scara valorilor universale, atât în marile centre culturale, cât și în județele țării. Or, acesta este, cu siguranță, aspectul cel mai important. Titlul proiectului – Cucerirea Capitalei prin cultură – este, fără îndoială, inspirat de realitățile ilustrate de ansamblul evenimentelor incluse în programul prezentat. Dacă sub aspect economic și social sunt prioritare preocupările îndreptate spre reducerea decalajelor dintre diverse zone ale țării, se poate considera că arta este un veritabil înainte mergător, deoarece a diminuat și diminuează continuu, până la eliminare, discrepanțele la nivel teritorial, demonstrând, cât se poate de convingător, că pretutindeni pe teritoriul țării se află talente, semeni de-ai noștri care se ridică la altitudinea creației naționale și internaționale, caracteristică timpului pe care îl trăim. Este încă o fațetă a realității care ne insuflă optimism și încredere – stări de spirit și convingeri cum nu se poate mai potrivite acum, la cumpăna anilor.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.