„Cea mai mare responsabilitate este aceea de a fi OM, ceea ce implică un grad ridicat de conștiență, adică de ancorare în realitate, dar și de conștiință profesională și civică”

„Cea mai mare responsabilitate este aceea de a fi OM, ceea ce implică un grad ridicat de conștiență, adică de ancorare în realitate, dar și de conștiință profesională și civică”

Numărul 35, 11-17 sept. 2018  »  Cariere. Drumul spre performanță

Alexandra Rizea

Interviu cu prof. univ. dr. Elena Ruse, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Constanța

Alexandra Rizea: Vă propunem să vă referiți la principalele concluzii care decurg din experiența dvs. pentru a fi supuse atenției celor care vor să se afirme în profesia contabilă.

Elena Ruse: Dacă ar fi să exprim, în câteva  cuvinte, ceea ce include experiența proprie, în calitate de expert contabil, cel mai potrivit este să spun: Muncă, Dăruire, Devotament. Experiența, în general, înseamnă trăire, și de aceea sunt mai greu de explicat opțiunile mele profesionale de-a lungul anilor. Dorința de mai bine, de cunoaștere, de libertate, de independență m-a condus spre extinderea domeniilor de activitate pe care le-am abordat. Shimbările te determină să nu cazi în capcana numită rutină. Rutina nu aduce bucurii. Așa am ajuns să lucrez în cercetare, în producție, în diverse alte activități. În ultimii 15 ani, mi-am exercitat simultan profesia liberală și cea de cadru didactic în învățământul superior, fiind profesor universitar doctor. Când ajungeam într-o ,,zonă de confort” – așezând lucrurile și sperând că-mi va fi mai simplu – întotdeauna apărea ceva care schimba situația: un alt loc de muncă, un alt domeniu de activitate, alți oameni în echipă, alte responsabilități. Și... iar de la capăt! Așa au apărut oportunități noi și nevoia de schimbare, ceea ce a impus un proces continuu de formare și perfecționare. Am ales și cariera didactică, deoarece mi-a permis să împărtășesc studenților din experiențele practice, din ceea ce a rezultat în urma studiului meu individual, din participările la congrese, conferințe și mesele rotunde pe diferite specializări, la cursurile organizate de CECCAR, fie în calitate de lector, fie de cursant. Totul este ca o chemare! Nimic nu este separat! Totul este un întreg. Experiențele personale în domeniu au putut fi împărtășite colegilor prin cursurile ținute în calitate de lector al Filialei CECCAR Constanța, iar eu am beneficiat de experiențele altor colegi având aceeași calitate și nu numai!

Pornind tocmai de la ceea ce ați evocat, vă rugăm să evaluați stadiul actual al pieței serviciilor contabile în județul Constanța și care sunt premisele extinderii și consolidării acestei piețe.

Piața serviciilor contabile în județul Constanța este în continuă schimbare. Acest aspect este valabil și la nivel general. Schimbările atât de rapide în domenii și direcții diferite atrag de la sine adaptări pe multiple planuri. Dar, ceea ce este esențial, se poate formula astfel: premisele extinderii și consolidării  acestei piețe sunt determinate de noi înșine. Să fim în echilibru, conștienți de responsabilitatea care ne revine fiecăruia dintre noi. Mai presus de toate, profesionistul contabil – expertul contabil sau contabilul autorizat – este OM și, în această calitate, își îndeplinește și responsabilitățile cerute de legislație, de normele profesionale, de standarde, de cerințele etice. Prin urmare, cea mai mare responsabilitate este aceea de a fi OM, ceea ce implică un grad ridicat de conștiență, adică de ancorare în realitate, dar și de conștiință profesională și civică. De aici, îndemnul meu către colegi, în special către cei aflați la început de carieră: „Fiți voi inșivă și nu veți da greș!”. Legile moralei, ale conduitei corecte sunt mai presus de acumularea de informații. Nu vă lasați „păcăliți” de ideea potrivit căreia „cine are mai multă informație deține puterea”. Cine este mai conștient de el însuși poate să fie, cu adevărat, în folosul tuturor.

Prin ce acțiuni Filiala CECCAR Constanța a determinat și determină extinderea ariei de acțiune a profesioniștilor contabili, în condițiile creșterii încrederii clienților în furnizarea de informații dintre cele mai utile pentru sporirea eficienței afacerilor lor?

În această direcție, pot fi enumerate acțiunile lunare de publicitate în sprijinul profesiei contabile, în media locală, precum și întâlnirile profesionale, tot lunare, cu reprezentanți ai AJFP, ITM, Tribunalului, Judecătoriilor, Curții de Apel, IPJ, ORC și Casei județene de pensii. Cu toate aceste instituții și organisme identificăm atât obiectivele comune, cât și acțiunile comune pe care le desfășurăm în vederea valorificării potențialului de care dispun clienții noștri. În acest fel, afacerile lor devin tot mai prospere, ceea ce se reflectă și în nivelul de dezvoltare a județului Constanța.

În această ordine de idei, ce anume este relevant din modul în care membrii filialei își exercită profesia?

Aș începe cu exemplul personal. În îndeplinirea obligațiilor care îmi revin în exercitarea profesiei liberale de expert contabil, precum și în activitatea de cadru didactic, urmăresc permanent să mă adaptez la cerințele clienților. În acest sens, mi-am extins aria activității prin efectuarea de expertize contabile. Bineînțeles, în cazul colegilor, soluțiile sunt diferențiate în funcție de specificul activității clienților. Există, însă, și numeroase elemente comune, exigențe cărora trebuie să le facem față cu toții. Mă gândesc la responsabilitatea care ne revine fiecăruia dintre noi de a fi imparțiali, chiar dacă uneori suntem parte într-o lucrare de expertiză. Asta nu înseamnă că ești de partea cuiva. Înseamnă să fim noi înșine și să răspundem la obiectivele care ne sunt proprii nouă. Starea aceea de conștiență despre care am vorbit, dar mai ales conștiința răspunderii, se va extinde către cei cu care interacționăm, și nu numai.

Potrivit viziunii dvs. și a colegilor din Filiala CECCAR Constanța, ce ar fi necesar să se întreprindă pentru o mai bună asimilare a noilor tehnologii în vederea valorificării, la un nivel superior, a oportunităților oferite de cuceririle erei digitale?

Schimbările determinate de „era digitală” conferă fiecăruia dintre noi mai multă libertate, o mai mare flexibilitate în utilizarea timpului funcțional. Sunt autori, precum Alvin Toffler, care au prevăzut, în urmă cu zeci de ani, ceea ce se întâmplă acum în domeniul informaticii și nu numai, că se va ajunge să se lucreze de acasă, ceea ce constatăm în momentul de față și în practicarea profesiei liberale, în cabinete individuale sau în multe companii, inclusiv multinaționale, în special flexibilitatea în desfășurarea activităților specifice, întrucât calculatorul îți permite să acționezi de oriunde te-ai afla. În acest context, este bine să ne întrebăm: suntem pregătiți pentru o astfel de schimbare care implică abordări inter și multidisciplinare, inclusiv aspecte psihologice? Sigur, trebuie să ținem seama de multe avantaje, inclusiv de acelea că ai mai mult timp pentru tine, că poți fi mai des în mijlocul familiei, dar nu putem omite că devenim mai dependenți de alții prin mișcare, prin coeziune, prin așteptări. Cu toate acestea, mai devreme sau mai târziu, fiecare se va îndrepta către el însuși. Viața este un foarte bun „învățător” în tot ceea ce întreprindem și vom întreprinde în vederea adaptării la schimbare. În ceea ce privește Filiala CECCAR Constanța, țin să precizez că vor fi inițiate acțiuni pentru creșterea numărului de cursuri de tehnologia informației și comunicării în structura disciplinelor care formează Programul Național de Dezvoltare Profesională Continuă. Dați-mi voie, în încheiere, să mă adresez cititorilor publicației CECCAR Business Magazine, mulțumindu-le tuturor pentru ceea ce sunt și vor deveni!




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.