CECCAR: Legea prevenției, în sprijinul mediului de afaceri

CECCAR: Legea prevenției, în sprijinul mediului de afaceri

Numărul 13-14, 11-24 aprilie 2017  »  Prim-plan decizional

Proiectul legii prevenției, lansat de curând în dezbatere publică de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat,  presupune prevenirea de la aplicarea automată a sancțiunilor pentru faptele care constituie contravenții, prin întocmirea unui plan de remediere/conformare, astfel încât contribuabilul să beneficieze de un termen în care să aibă posibilitatea să corecteze neregulile constatate și să se conformeze dispozițiilor legale.

CECCAR consideră această lege oportună în condițiile în care, mai ales în materie fiscală, de cele mai multe ori sancțiunile au ca obiect contravenții săvârșite ca urmare a interpretării eronate a unor articole de lege. Menționăm aici Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, un act normativ complex și nu de puține ori interpretabil în anumite aspecte, fapt pentru care contribuabilii pot săvârși cu ușurință contravenții.

Cu alte cuvinte, prevederile proiectului legii prevenției oferă entităților la care sunt constatate nereguli un termen de remediere, tratament de care vor putea beneficia doar o dată în decurs de 3 ani. Astfel, la prima abatere, agentul constatator avertizează în scris entitatea la care s-au constatat neregulile și întocmește un plan de remediere. Controlul se va repeta doar după depășirea termenului de remediere, iar sancțiunea se va aplica doar dacă se constată din nou abaterea. Agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează respectivul plan de remediere. În această situație, nu se aplică sancțiuni complementare.

Conform proiectului, termenul de remediere poate fi de maximum 90 de zile calendaristice, stabilit de comun acord de către agentul constatator împreună cu contravenientul. În acest termen contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate și îndeplinirii obligațiilor legale. Din punctul nostru de vedere, termenul de 90 de zile este unul rezonabil, oferind posibilitatea contribuabilului să își revizuiască tratamentul aplicat asupra unor activități astfel încât să se conformeze cu reglementările legale. Totodată, având în vedere că agentul constatator va prezenta în planul de organizare și măsuri și termene de remediere, considerăm util ca acesta să prezinte informații concrete despre măsurile pe care trebuie să le întreprindă contribuabilul pentru a se conforma, nu doar simple mențiuni ale textului de lege încălcat.

Considerăm că un alt aspect benefic îl constituie faptul că autoritățile administrației publice centrale și locale cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația ca în termen de 6 luni să elaboreze și să difuzeze materiale documentare și ghiduri și/sau să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind drepturile și obligațiile acestor autorități în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și privind drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități.

Textul proiectului de lege mai menționează că instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control, pe domeniile de competență, au obligația să îndrume operatorii economici, persoanele fizice, instituțiile publice, respectiv instituțiile publice locale pentru aplicarea corectă și unitară a prevederilor legale care fac obiectul activității de control. În acest sens, considerăm această îndrumare oportună, dar totodată sugestia noastră ar fi ca aceste instituții să actualizeze periodic materialele menționate mai sus în care să fie prezentate abaterile constatate de către agenți și rezoluții privind aplicarea corectă a dispozițiilor legale în acest sens.

În final concluzionăm că o astfel de legislație este oportună pentru antreprenori, manageri și alți responsabili de societăți, pentru mediul de afaceri în ansamblu, care va putea evita o serie întreagă de sancțiuni primite din partea ANAF ori din partea altor organisme de control.

CECCAR




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.