Constanța, Alba și Timiș, cele mai puternice centre logistice la nivel național, după București. Cele patru piețe generează un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național

Constanța, Alba și Timiș, cele mai puternice centre logistice la nivel național, după București. Cele patru piețe generează un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național

Numărul 19, 28 mai - 2 iunie 2019  »  Analize și sinteze

Piața industrială și logistică din România a crescut exponențial atât din punctul de vedere al dinamicii dezvoltărilor industriale, cât și al intensității transportului național de marfă, relevă o analiză a companiei de consultanță imobiliară Colliers International. Potrivit studiului, cele mai active centre logistice, excluzând Bucureștiul, sunt Constanța – cel mai estic centru urban, Alba – situat aproape central și Timiș – cel mai vestic județ din România. Aceste patru piețe generează aproape un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național.

Autorii studiului au analizat cum se situează județele din România comparativ cu media națională de 4,1 milioane tone de mărfuri încărcate/descărcate pe județ pe an, pentru a măsura intensitatea operațiunilor de transport. „Clasamentul a fost întocmit folosind o medie a bunurilor încărcate și descărcate pentru perioada 2015-2017 – care oferă cele mai recente date disponibile la nivel județean; este puțin probabil ca acest clasament să se fi schimbat semnificativ în 2018, când volumul total al mărfurilor transportate a crescut cu doar 4% față de 2017. Clasamentul este dominat de București (fără Ilfov), cu o intensitate de 2,5 ori peste media națională. Calculele iau în considerare numai cantitatea de mărfuri încărcate într-un județ și descărcate în altul, fiind singurele date disponibile pe plan regional; este de remarcat faptul că în 2018, din cantitatea totală de transporturi rutiere de marfă de 230 milioane tone, cantitatea transportată la nivel național era de peste 180 de milioane de tone, de peste 3 ori mai mare decât cea a importurilor/exporturilor care sunt diferența până la 230 milioane tone”, se arată în analiză.

Cele mai puternice centre logistice la nivel național, pe lângă București, sunt Constanța, Alba și Timiș, urmate de Prahova, Ilfov și Cluj. Bucureștiul și aceste 6 cele mai active județe din punct de vedere logistic – care sunt de cel puțin 1,5 ori peste media județeană în ceea ce privește mărfurile transportate – reprezintă împreună o treime din transportul național de marfă (măsurat prin cantitatea de mărfuri încărcate/descărcate aici), în timp ce 7 dintre cele mai puțin active – aflate mai jos de jumătate din media județeană – totalizează doar aproximativ 6% din total. Acestea din urmă sunt Vaslui, Giurgiu, Brăila, Ialomița, Vrancea, Covasna și Sălaj.

„Pe termen lung, ne așteptăm ca actualele centre logistice să se consolideze, deoarece au crescut atât de mult având o poziționare strategică, au consolidat economia locală și, astfel, s-a și creat o tradiție în acest sens. Totuși, subliniem că în regiunea Moldovei nu există un centru logistic puternic, însă ne așteptăm ca acest lucru să se schimbe în câțiva ani, mai ales dacă se vor materializa planurile actuale de construire a unei autostrăzi care leagă Iași de Târgu Mureș”, a declarat Laurențiu Duică, director Industrial Agency în cadrul Colliers International Romania.

Un alt aspect important este forța de muncă neexploatată care poate oferi oportunități semnificative în zonele cu activitate economică limitată. De exemplu, cele patru județe din nord-estul României reprezintă aproape 20% din totalul potențialilor angajați, dar generează mai puțin de 10% din cantitatea totală de mărfuri transportate la nivel național.

„Potrivit datelor Colliers, piața industrială și logistică din România a încheiat un prim trimestru moderat, în condițiile în care tranzacțiile totale de închiriere a spațiilor de depozitare s-au redus la mai puțin de jumătate în perioada ianuarie-martie 2019 (aproape 30.000 mp față de 74.000 mp anul trecut). Totuși, consumul privat sănătos rămâne un motor al cererii pentru spații de depozitare și pipeline-ul existent sugerează că a doua parte a anului ar trebui să fie mai dinamică; oricum, și anul trecut, numai al patrulea trimestru a reprezentat jumătate din activitatea totală din 2018”, menționează analiștii. (Al.R.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.