De la brand la branding
Numărul 11, 26 mar. - 1 apr. 2019 » La început a fost cuvântul...
Preocupările firești legate de creșterea competitivității produselor se reflectă și în frecvența cu care se apelează la noțiunea de „brand”. Cuvântul s-a încetățenit într-o măsură considerabilă în limba română. Cu toate acestea, mai întâlnim formulări care se cer „amendate”. De pildă, într-o publicație săptămânală se putea citi următoarea frază: „Incontestabil, acest brand a devenit un simbol emblematic pentru respectiva firmă”. Să ne reamintim că „brand” înseamnă în limba engleză „marcă”. Or, „marca” însăși este un… „simbol”, adică o modalitate de identificare inclusiv a unui produs. Apoi, una dintre modalitățile de caracterizare a unui produs este chiar „emblema” acestuia. Rezultă, din fraza citată, un triplu pleonasm, deoarece s-a recurs la trei termeni echivalenți: „brand”, „simbol”, „emblemă”.
Ne confruntăm și cu situații în care noțiunea de „brand” este asociată unei operațiuni specifice, „branding”, la rândul ei utilizată tot mai frecvent. Bunăoară, într-o emisiune televizată profilată pe răspândirea de cunoștințe economice s-a spus: „În vederea lansării noului produs, acesta a fost conexat cu simboluri și elemente de identificare menite să-l supună procedeelor de branding”. Ceea ce, în fraza citată, vizează elemente de „identificare” a produsului, inclusiv „conexarea” cu anumite „simboluri”, nu reprezintă altceva decât „branding-ul”. În același timp, nu putem să omitem faptul că „branding-ul” este un… „procedeu”. Prin urmare, în exemplul dat, avem de-a face cu patru formulări pleonastice: „branding”, „procedeu”, „simbol”, „elemente de identificare”.
Semnalând astfel de derapaje, relevăm implicit și sensul metaforic al cuvântului pe care l-am ales ca temă a acestor însemnări: cine ține la propriul prestigiu veghează neîntrerupt și la asigurarea acurateței exprimării, fie în scris, fie verbal. Adică, ține la prestigiul propriului „brand”. (T.B.)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou