EY: Companiile românești trebuie să susțină accelerarea asimilării de abilități digitale în interiorul firmei

EY: Companiile românești trebuie să susțină accelerarea asimilării de abilități digitale în interiorul firmei

Numărul 14-15, 5-18 iulie 2016  »  În pregătirea celui de-al XXI-lea Congres al profesiei contabile

Tot în legătură cu tematica principală a Congresului Profesiei Contabile, informăm cititorii asupra principalelor concluzii ale unei analize realizate de Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader la compania de consultanță financiară și audit Ernst & Young (EY) România, referitoare la modul în care vor fi afectate companiile, industriile și angajații de digitalizare și de schimbările tehnologice și la impactul acestora asupra mediului de business local. „Ne confruntăm cu un ritm accelerat al schimbărilor tehnologice, cu efecte economice semnificative. Se estimează că, până în 2027, 75% din top 500 companii listate pe bursele americane vor ieși din clasament. Efectele pe piața muncii vor fi de asemenea importante: se așteaptă ca două miliarde de locuri de muncă să fie profund afectate în următorii 15 ani. Companiile, industriile și angajații vor fi cu toții impactați de digitalizare și de schimbările tehnologice. Iar dacă firmele cu cea mai mare capitalizare bursieră sunt amenințate de noile tehnologii, economia românească trebuie să ia foarte în serios provocările aduse de aceste schimbări care pot pune sub semnul întrebării însăși existența pe piață a companiilor tradiționale”, se arată într-un comunicat al EY România.

Potrivit aceleiași surse, la începutul secolului al XX-lea, 60% din populația ocupată a Statelor Unite lucra în agricultură. Astăzi, doar 3%. În România, numărul acestor persoane a scăzut cu 30%, în perioada 1992 și 2008. „Persoanele active în domeniul serviciilor, 18% la nivelul SUA și 40% în România (atât în sectorul privat, cât și public), trec acum prin același tip de transformare pe care cu 100 de ani în urmă a cunoscut-o sectorul agricol. Este dificil de spus ce se va întâmpla cu acești oameni, dar știm cu siguranță că există un deficit de abilități între ce știu să facă angajații și ce caută firmele pe piața muncii. Nu toate posturile vor fi afectate și nu toate aceste locuri de muncă vor fi eliminate. Ca și până acum, automatizarea va înlocui și, simultan, va completa munca umană, însă locurile de muncă care nu vor fi impactate de acest fenomen vor fi mai degrabă o excepție de la regulă. Ne aflăm în primele etape ale acestor schimbări, este însă cert că nu doar locurile de muncă cu valoare adăugată mică vor fi impactate, dar și profesioniștii și persoanele creative”, mai relevă analiza reprezentantului EY.

Potrivit studiului, în prezent, creșterea importanței software-ului în componența produselor și serviciilor conferă un avantaj competitiv indiferent de sectorul în care activează compania. De exemplu, industria automobilelor se schimbă radical. În trecutul recent, câțiva producători globali de automobile concurau pentru proiectarea, producția și vânzarea de vehicule. Astăzi, 50% din valoarea automobilelor este reprezentată de software. Până acum câțiva ani, 90% din valoarea mașinii era dată de echipamentele fizice cu care era echipată. Și în acest domeniu, ca în multe altele, status-quo-ul este amenințat de companii din tehnologie precum Alphabet și Apple. Această tendință se poate vedea și la nivel de branduri. În 2006, top 5 branduri din lume, conform BrandZ, proveneau din cinci industrii diferite. Pe măsură însă ce revoluția digitală a avansat, brandurile din top au fost înlocuite de companii din tehnologie. În acest an, primele patru mărci în topul BrandZ sunt Google, Apple, Microsoft și Facebook. „Tăvălugul schimbărilor vine și peste companiile din România, iar modelele de business se vor schimba profund. Uber (companie americană care a dezvoltat o aplicație pentru tablete și smartphone-uri care le pemite clienților să comande limuzine cu șofer sau taxiuri. – n.r.) și Airbnb (companie americană care deține o platformă online prin care se pot închiria folosind telefonul mobil sau tableta, oriunde în lume, camere, apartamente, castele sau case întregi direct de la proprietar – n.r.) sunt deja în România. Să nu uităm că ultimul nu deține niciun hotel, așa cum Uber nu deține niciun autoturism. Companiile digitale tind să se debaraseze de activele fixe, în timp ce jucătorii tradiționali sunt împovărați de costurile pe care le implică acestea”, se mai spune în studiu.

Analiza EY atrage atenția asupra faptului că, în ciuda provocărilor, jucătorilor tradiționali le lipsește expertiza digitală la nivel de leadership pentru a reacționa eficient. Un posibil răspuns din partea companiilor românești de top este încheierea de alianțe și chiar de achiziții de startup-uri, mai agile și mai inovatoare în acest mediu foarte dinamic. 40% dintre companiile respondente în cadrul studiului global EY Capital Confidence Barometer intenționează să intre în astfel de alianțe. De asemenea, pentru a avea o șansă în fața acestor schimbări, este nevoie ca firmele românești să susțină creativitatea și spiritul antreprenorial și intraprenorial; ca și accelerarea asimilării de abilități digitale în interiorul firmei. (Al.R.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.