Guvernul facilitează condițiile de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene

Guvernul facilitează condițiile de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene

Numărul 7, 28 feb. - 6 mar. 2017  »  Fonduri europene

Pentru asigurarea unui acces deplin și mai facil al fermierilor  români la schemele de plăți aferente PAC 2014-2020, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care modifică două acte normative. Este vorba despre modificarea și completarea OUG nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și despre modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură.

Potrivit reprezentanților Executivului, actul normativ relaxează anumite condiții de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 1 martie – 15 mai 2017, și aduce clarificări în ceea ce privește anumite prevederi, condiții și documente care însoțesc cererea unică de plată.

Totodată, se creează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unor normative europene existente sau în curs de a fi adoptate și se asigură compatibilitatea cu legislația UE.

Cele mai importante prevederi în ceea ce privește schemele de plăți directe pentru fermieri sunt următoarele:
  • Crește gradul de claritate și informare corectă a fermierilor privind cuantumul plăților directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014 și este simplificat numărul de formulare pe care fermierul trebuie să le prezinte la APIA pentru dovedirea calității de fermier activ;
  • Pentru reducerea ratei de eroare în ceea ce privește localizarea parcelelor, declararea  suprafețelor utilizate se face la momentul digitizării terenului în aplicația GIS pusă la dispoziție de către APIA (Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură), în cadrul blocului fizic, iar detalierea pe culturi, structură de culturi și parcele se realizează în cererea unică prin completarea declarației  pe suprafață;
  • În cazul beneficiarilor de tipul formelor asociative de proprietate, vor fi considerați eligibili și cei care nu dețin titlu de proprietate, dar dețin alte acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;
  • În cazul în care beneficiarul plăților este formă asociativă de proprietate asupra terenurilor cu vegetație forestieră, pășunilor și fânețelor, obști de moșneni în devălmășie, obști răzeșești nedivizate, composesorate, obști de cumpărare, păduri grănicerești, păduri urbariale, cooperative, alte comunități și forme asociative cu diferite denumiri, menționate în Legea nr. 1/2000 sau membrii acesteia, se creează posibilitatea de a depune copia titlului de proprietate asupra terenurilor aparținând formei asociative sau a altor acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;
  • Pentru accesarea schemelor de sprijin cuplat de către marea majoritate a fermierilor care cultivă legume în spații protejate, în cazul serelor și solariilor, suprafața minimă a parcelei a fost redusă de la 0,1 ha la 0,03 ha;
  • Terenul agricol, inclusiv zonele de interes ecologic, se vor afla la dispoziția fermierului;
  • În cazul schemei pentru micii fermieri, se creează cadrul legal pentru a se oferi acestora posibilitatea să opteze pentru rămânerea în schemă, chiar dacă se depășește cuantumul de 1.250 euro. De asemenea, beneficiarii care decid să se retragă din schema pentru micii fermieri în ceea ce privește un an ulterior anului 2015, trebuie să informeze autoritatea competentă cu privire la retragerea lor în conformitate cu modalitățile stabilite de statele membre;
  • Se exclude de la plată doar schema/ schemele pentru care a fost constatată crearea de condiții artificiale, fără a afecta celelalte scheme de sprijin solicitate prin cerere unică de plată;
  • Fermierii care dețin parcele agricole cu o suprafață de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiția ca suprafața însumată a acestor parcele să nu depășească un hectar;
  • Sunt actualizate definițiile transferului unei exploatații, culturilor permanente și zonelor cu strat vegetal  (de exemplu, prin transferul de exploatație din sectorul zootehnic se înțelege transferul unei/unor exploatații cu cod ANSVSA).

În ceea ce privește raportarea la legislația europeană, prin noul act normativ se creează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unui potențial act legislativ al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene, prin care cele 5 procente referitoare la zonele de interes ecologic ar crește la 7%. De asemenea, se creează cadrul legal necesar implementării alin. (6) al art. 53 din Regulamentul nr. 639/2014, care prevede că „autoritatea competentă a statului membru care intenționează să ia o decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor”.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.