INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare, în scădere cu 2,6 puncte procentuale în perioada 2014-2016 față de intervalul 2012-2014

INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare, în scădere cu 2,6 puncte procentuale în perioada 2014-2016 față de intervalul 2012-2014

Numărul 30-31, 7-20 august 2018  »  Breviar statistic

Activitatea de servicii în tehnologia informației și fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice – cele mai inovatoare activități economice

Din rezultatele cercetării statistice privind inovația în întreprinderile din mediul de afaceri, în perioada 2014-2016, ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 10,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale (pp) în comparație cu perioada 2012-2014, a anunțat Institutul Național de Statistică (INS) .

Întreprinderile inovatoare de produse și/sau procese au avut o pondere de 5,4% în total întreprinderi, în scădere cu 1,1 puncte procentuale, în comparație cu perioada 2012-2014, când s-a înregistrat o pondere de 6,5%.

Întreprinderile inovatoare de metode de organizare și/sau de marketing au înregistrat o pondere de 7,7%, în scădere cu 1,7 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2012-2014, când ponderea acestora a fost de 9,4%.

Întreprinderile inovatoare din sectorul industriei au avut o pondere de 10,3%, în scădere cu 2,3 puncte procentuale comparativ cu perioada 2012-2014, în timp ce întreprinderile inovatoare din sectorul serviciilor au consemnat o cotă de 10%, în scădere cu 3,1 puncte procentuale, comparativ cu intervalul 2012-2014.

După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare (17,9%), comparativ cu cele mijlocii (11,9%) și firmele mici (9,3%). Această tendință s-a remarcat și pe cele două sectoare de activitate: industrie și servicii.

„Totuși, unele activități economice au înregistrat ponderi ridicate ale activităților inovatoare. Astfel, cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost activitatea de servicii în tehnologia informației (25,1%), urmată de activitatea de cercetare-dezvoltare (20,4%). În sectorul industrie, cele mai inovatoare activități economice au fost fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (24,2%), urmată de fabricarea substanțelor și a produselor chimice (19,7%), precizează INS.

Peste jumătate dintre întreprinderile inovatoare de produse și procese au dezvoltat inovațiile în propria întreprindere

După tipul inovației implementate (indiferent de celelalte inovații), în perioada 2014-2016, cele mai multe întreprinderi inovatoare au implementat metode de organizare (5,8%) și metode de marketing (5,1%). Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,3%, iar a celor inovatoare de procese 3,5%.

În perioada 2014-2016, ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piață a crescut cu 0,1 puncte procentuale (1,4% față de 1,3%), în timp ce ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pentru întreprindere a scăzut cu 0,3 puncte procentuale (2,6% față de 2,9% în perioada 2012-2014).

În perioada analizată, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 52,2% au dezvoltat inovațiile în propria întreprindere, 25,2% au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi, 6% le-au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor și 2,2% au fost realizate în alte întreprinderi.

Cea mai importantă piață de desfacere a produselor rămâne piața locală sau regională, menționată de 90,5% din totalul întreprinderilor inovatoare, urmată de piața națională (74,3%) și piața Uniunii Europene (58,8%). Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 31,2% au indicat că și-au vândut produsele în alte țări.

Finanțarea publică a întreprinderilor a crescut cu 17,6 pp comparativ cu perioada anterioara de raportare

Potrivit analizei INS, în anul 2016, valoarea totală a cheltuielilor pentru inovația de produse și/sau procese a fost de 1,814 miliarde lei. Comparativ cu anul 2014, pe elemente de cheltuieli s-au înregistrat creșteri ale ponderilor pentru cheltuielile cu achiziții de mașini, echipament și software (1,7 pp), cheltuielile pentru alte activități inovatoare (1,6 pp) și cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare externă (0,2 pp).

Scăderi ale ponderilor s-au înregistrat pe următoarele componente de cheltuieli: cheltuieli pentru achiziții de alte cunoștințe externe (1,9 pp), cheltuieli de cercetare-dezvoltare internă (1,6 pp).

Comparativ cu perioada 2012-2014, în perioada 2014-2016, finanțarea publică a întreprinderilor a crescut cu 17,6 pp, de la 20,8% la 38,4%.

În intervalul 2014-2016, numărul intreprinderilor inovatoare cu acorduri de cooperare pentru realizarea activităților inovatoare a crescut cu 2,5 pp, ajungând la 17,9%, față de 15,4% în perioada 2012-2014. Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale, componente sau software (9,3%) și universități sau alte instituții de învățământ superior (9,1%). Pe sectoare economice, în sectorul industriei se cooperează mai mult decât în sectorul serviciilor.

Cele mai multe IMM-uri inovatoare – în Regiunea Sud-Est, iar cele mai puține în Regiunea Sud-Vest Oltenia

Procentajele cele mai mari de întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) inovatoare s-au înregistrat în Regiunea Sud-Est (16,3%) și în Regiunea Nord-Est (13,6%), iar cele mai puține în Regiunea Sud-Vest Oltenia (3,2%).

În profil teritorial, cele mai multe IMM-uri inovatoare de procese (8%) și de produse (4,8%) s-au consemnat în Regiunea Sud-Est, în timp ce în Regiunea Nord-Vest au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de metode de organizare (10%) și de metode de marketing (9,1%).

În Regiunea Nord-Est s-au înregistrat cele mai multe IMM-uri inovatoare care au primit finanțare publică (3,4%), iar cele mai multe IMM-uri care au cooperat pentru activități inovatoare cu alte întreprinderi sau instituții s-au înregistrat în Regiunea Nord-Vest, respectiv (2,6%).

În Regiunea Sud-Est au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2%), iar în Regiunea București-Ilfov au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pe piață (0,6%).




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.