INS: Ponderea persoanelor de 16-74 de ani care au apelat la serviciile magazinelor online a crescut la 43,5% în 2018

INS: Ponderea persoanelor de 16-74 de ani care au apelat la serviciile magazinelor online a crescut la 43,5% în 2018

Numărul 1, 15-21 ian. 2019  »  Breviar statistic

Ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani care au apelat la serviciile magazinelor online pentru a comanda și/sau cumpăra produse și servicii (raportat la persoanele din aceeași categorie de vârstă care au folosit vreodată internetul) a crescut în mod constant în ultimii ani, ajungând la 43,5% în anul 2018, comparativ cu 35% în 2017, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), citate de Agerpres. „Deși ponderea celor care nu au apelat la comerțul electronic este încă destul de mare, totuși, în anul 2018, s-a înregistrat o scădere cu 8,5 puncte procentuale, față de anul 2017. Această tendință se observă atât la persoanele de sex masculin, cu 8,1 puncte procentuale mai puțin față de anul 2017, cât și la cele de sex feminin, cu 8,9 puncte procentuale mai puțin. În anul 2018, internetul a fost accesat pentru a comanda/ cumpăra produse de aproape jumătate dintre bărbați și dintre femei (43,7% respectiv 43,4%)”, potrivit sursei citate.

Pe grupe de vârstă, persoanele care apelează cu precădere la serviciile magazinelor online sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 34 ani (52,3%). Aceeași tendință este menținută atât în rândul femeilor, cât și al bărbaților.

Nivelul de instruire absolvit de o persoană reprezintă o caracteristică individuală importantă cu influență directă asupra accesării internetului cu scopul achiziționării de produse din magazinele online. Astfel, persoanele cu un nivel de instruire superior au cumpărat produse prin intermediul internetului în proporție de 71,9%.

Totodată, o deschidere mai mare către acest tip de comerț se observă în cazul salariaților și elevilor/studenților, ponderile acestora înregistrând valori de 51,1%, respectiv 48,1% în totalul utilizatorilor de internet din fiecare categorie.

Printre produsele cele mai comandate/cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea și produsele sportive, 72,7% din totalul persoanelor care au folosit comerțul electronic în ultimele 12 luni. Alte produse cumpărate online într-o proporție mai mare sunt bunurile pentru gospodărie și cărțile, revistele, ziarele (inclusiv cărți electronice), ponderea persoanelor care au comandat fiind de 22,6%, respectiv 18%. Categoria „Cărți, reviste, ziare (inclusiv cărți electronice)” a înregistrat cea mai mare creștere, cu 3,3 puncte procentuale față de anul 2017.

Pe ansamblu, utilizatorii din localitățile urbane care au folosit internetul în ultimele 12 luni apelează la comerțul electronic într-o proporție mai mare (28,8%), comparativ cu cei din localitățile rurale (20,5%). Dacă ne raportăm la totalul persoanelor care au cumpărat/ comandat bunuri în ultimele 12 luni, cei din mediul urban dețin o pondere de 69,4%, comparativ cu cei din localitățile rurale (30,6%).

Utilizatorii de internet din localitățile urbane apelează în măsură mai mare la comerțul online pentru majoritatea produselor și serviciilor, în special pentru cumpărarea de îmbrăcăminte și produse sportive, pentru a comanda bunuri pentru gospodărie, pentru a cumpăra cărți, pentru serviciile de cazare în timpul concediului și pentru cumpărarea echipamentelor electronice. Deși ponderea persoanelor din mediul rural este mică, se poate observa că preferințele acestora în cumpărarea produselor online coincid cu ale celor din mediul urban, fiind direcționate in principal către achiziționarea de îmbrăcăminte și produse sportive și bunuri pentru gospodărie.

Pe regiuni de dezvoltare, ponderea persoanelor care au comandat/cumpărat produse prin intermediul internetului în ultimele 12 luni, raportat la totalul celor care au folosit internetul în ultimele 12 luni, a înregistrat valoarea cea mai mică, de 17,9%, în regiunea Vest și cea mai mare, 38,7%, în regiunea București-Ilfov. Comparativ cu anul 2017, cele mai mari creșteri ale ponderii utilizatorilor comerțului online s-au constatat în: București-Ilfov (cu 13,3 puncte procentuale) și Sud-Est (cu 6,8 puncte procentuale). La polul opus, cea mai mare scădere procentuală s-a înregistrat în regiunea Vest (cu 5 puncte procentuale).

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.