Interferențe și inadvertențe
Numărul 47, 10-16 dec. 2019 » La început a fost cuvântul...
Este pozitiv că, în spațiul public, se manifestă un tot mai larg interes față de temele economico-financiare, inclusiv în rândurile unor persoane nespecializate în aceste domenii. Din păcate, insuficienta stăpânire a unor noțiuni permite, mai ales în dezbateri radio-televizate, să prolifereze multe erori de exprimare, cum ar fi afirmații de genul: „Este necesar să crească eficiența, productivitatea și profitabilitatea firmelor”. Fără să negăm vreo clipă valabilitatea fondului exprimării, se impune a observa că noțiunea de „eficiență” indică, în toate împrejurările, un raport între efort și efect. Sporul de „productivitate” este, deci, parte integrantă a „eficienței”, adică o formă principală de manifestare a acesteia. De asemenea, trebuie remarcat că raportul dintre parte și întreg este inclus în noțiunea de „profitabilitate”, respectiv posibilitatea de a se obține un anumit profit (ca „efect”) în urma unui anumit demers („efort”).
Erori asemănătoare sunt comise și atunci când se declară, de pildă, că „mediul antreprenorial și de afaceri reprezintă…”. Dar, în definitiv, ce înseamnă „antreprenoriatul”? Exact capacitatea de a concepe și de a derula „afaceri”. Așa că – în acest caz – avem de-a face cu o exprimare pleonastică.
Și pentru că vorbim despre „afaceri”, reținem că un participant la o emisiune TV a afirmat că „în business contează, înainte de toate, încrederea și nu sentimentele”. „Încrederea” nu este, în fapt, un „sentiment”, cel de siguranță în privința cinstei, sincerității, bunăvoinței, inclusiv a partenerilor de „business”? Prin urmare, să avem „încredere”, în primul rând, în ceea ce ne spun dicționarele, dacă vrem să comunicăm „eficient”. Adică, să depunem „efortul” necesar astfel încât „efectul” exprimării să genereze, la rândul lui, „încredere”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou