Între reguli și excepții
Numărul 19, 28 mai - 2 iunie 2019 » La început a fost cuvântul...
Când întâlnim în texte diverse şi în vorbirea curentă sintagma „puţine excepţii”, fiecare dintre noi este îndreptăţit să atragă atenţia autorului şi/sau interlocutorului că tocmai „puţinătatea” cazurilor constituie esenţa „excepţiei”, indiferent de domeniul abordat. Asemenea expresii pleonastice nu sunt, din păcate, „excepţii”. Dintre numeroasele exemple care se pot prezenta drept argumente, selectăm câteva cu o frecvenţă mai mare: „probitate morală” („probitatea” este, incontestabil, o componentă esenţială a „moralei”), „principelele repere” („reperul” este, totdeauna, un semn, un element, o ţintă, un model etc. care exprimă ceva „principal”), „direct şi nemijlocit” (ambii termeni exprimă aceeaşi relaţie; reflectă diverse momente şi ipostaze ale realităţilor).
Sunt şi cazuri când, din dorinţa firească de a da frazelor scrise şi/sau rostite mai multă expresivitate, auzim un participant la o dezbatere televizată afirmând că „reminiscenţele sunt readuse în memorie de rămăşiţele stadiilor anterioare de dezvoltare”. Aici avem de-a face cu un cumul de erori: „readucerea în memorie”, respectiv „amintirile”, nu reprezintă altceva decât „reminiscenţe”; apoi, „rămăşiţele” sunt, ele însele, „reminiscenţe”, iar toate sensurile cuvântului se referă exclusiv la ceea ce s-a petrecut în trecut („anterior”). Pornind de la acest exemplu, putem conchide că astfel de derapaje lingvistice reconfirmă regula: apelul la dicţionare ne scuteşte de erori şi asigură o reală expresivitate în comunicarea noastră de toate zilele. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic