Ipostazele eficienței și proprietatea noțiunilor

Ipostazele eficienței și proprietatea noțiunilor

Numărul 41, 23-29 oct. 2018  »  La început a fost cuvântul...

Asistăm nu numai la amplificarea publicității – ca semn distinctiv al consolidării pieței concurențiale –, ci și la un efort notabil de îmbunătățire a calității argumentării la care recurg cei ce doresc „să-și vândă cât mai bine marfa”. Din păcate, unele reclame păcătuiesc prin folosirea inadecvată, mai ales a noțiunilor de ordin economico-financiar.

Bunăoară, auzim relativ des formule de genul „eficient și rapid”, „eficient și economic”, „eficient și practic”, „eficient și ecologic”, „eficient și performant”, „eficient și util”. Șirul exemplelor poate continua.

Eroarea pornește, desigur, de la necunoașterea sau eludarea sensului, a semnificației cuvântului cu pricina, „eficient”. Or, noțiunile „eficient” și „eficiență” vizează, totdeauna, un raport între efort și efect, raport care se poate exprima și printr-o fracție. Adică, se cuantifică ambii termeni prin apelul la elemente de ordin cantitativ, respectiv volum și costuri de resurse, în raport cu efectele obținute. Incontestabil, „rapid”, „economic”, „practic”, „performant”, „util” desemnează „efecte”, adică sunt componente ale amintitei fracții. Cu alte cuvinte, avem de-a face – și în aceste cazuri – cu un raport între parte și întreg. Noțiunea de „eficiență” include, deci, „efortul” și „efectele”.

În aceeași ordine de idei, merită să semnalăm și o altă eroare: punerea semnului egalității între „eficiență” și „eficacitate”. La înțelesul primului termen ne-am referit. „Eficacitatea”, însă, se referă numai la „efecte”, nu în raport cu „efortul”, ci cu măsura în care scopurile propuse sunt atinse. Aici avem de-a face cu procesul decizional, reflectat de capacitatea de a atinge obiectivul propus prin viziune, strategie, planificare și acțiune. Ceea ce este valabil și în materie de comunicare. Nu poți fi „eficient” fără să fii „eficace”. Și viceversa. (T.B.)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.