MFP propune Procedura de stabilire a schimbului de informații între ANAF, UNNPR și ANCPI

MFP propune Procedura de stabilire a schimbului de informații între ANAF, UNNPR și ANCPI

Numărul 7, 27 feb. - 5 mar. 2018  »  Curier legislativ

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de Ordin privind Procedura de stabilire a schimbului de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR) și Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). Atât proiectul, cât și Referatul de aprobare pot fi consultate pe site-ul MFP, în secțiunea Transparență decizională.

Astfel, în Referatul de aprobare, inițiatorii reamintesc că articolul 160 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că „ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, notarul public are obligația de a solicita organului fiscal central și organului fiscal local, certificatul de atestare fiscală pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea”. În vederea simplificării și eficientizării procedurii privind solicitarea și eliberarea certificatului de atestare fiscală potrivit prevederilor menționate s-a reglementat prin OG nr. 30/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală faptul că transmiterea acestora se face prin mijloace electronice de comunicare. Totodată, prin OG nr. 30/2017 s-a completat art. 160 în sensul reglementării modului în care organul fiscal central ia la cunoștință despre finalizarea procedurii succesorale și împărțirea bunurilor succesorale, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare datorate bugetului de stat.

Tot în Referatul de aprobare se subliniază că, în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt incluse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare, notarul public transmite organului fiscal central copia certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală. De asemenea, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum și obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare, biroul de cadastru și publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, prin intermediul oficiului de cadastru și publicitate imobiliară, transmite organului fiscal central copia certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia. Totodată, s-a reglementat modul în care organele fiscale centrale primesc informații din registrele naționale notariale, în scopul eficientizării schimbului de informații între organele fiscale centrale și notarii publici.

„Potrivit dispozițiilor art. 160 alin. (8) din Codul de procedură fiscală solicitarea și eliberarea certificatului de atestare fiscală, transmiterea documentelor la finalizarea procedurii succesorale și împărțirea bunurilor succesorale, precum și transmiterea informațiilor din registrele naționale notariale se face prin mijloace electronice de comunicare conform unei proceduri care se aprobă prin ordin al ministrului Finanțelor Publice, cu avizul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, pentru solicitările ce se depun la organul fiscal central, și respectiv, comunicările făcute către acesta”, se subliniază în Referat.

În acest context, prin procedura care face obiectul proiectului de Ordin se reglementează:
  • solicitarea de către notarul public a certificatului de atestare fiscală în cazul în care se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, precum și transmiterea de către organul fiscal central a certificatului de atestare fiscală;
  • transmiterea de către notarul public a copiei certificatului de moștenitor, sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare;
  • transmiterea de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară, care are în subordine biroul de cadastru și publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, a copiei certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum și obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare;
  • solicitarea de către organul fiscal central a informațiilor din registrele naționale notariale și transmiterea acestora de către Centrul Național de Administrare a Registrelor Naționale Notariale din cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România.
Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.