O „plasă de siguranță” în economia digitală pentru întreprinderile mici. CE stabilește noi standarde în materie de transparență și echitate pe platformele online

O „plasă de siguranță” în economia digitală pentru întreprinderile mici. CE stabilește noi standarde în materie de transparență și echitate pe platformele online

Numărul 17, 8-14 mai 2018  »  Direct de la sursă

Firmele precum cele hoteliere, comercianții care vând în mediul online, dezvoltatorii de aplicații și alte companii similare, ce se bazează pe motoarele de căutare pentru atragerea traficului de internet pe propriile site-uri, se numără printre cele care vor beneficia de noile norme propuse zilele trecute de Comisia Europeană (CE). Obiectivul acestora este de a crea un mediu de afaceri echitabil, transparent și previzibil pentru firmele și comercianții mai mici care recurg la platforme online.

Aproape jumătate (42%) din societățile comerciale mici și mijlocii care au răspuns la un recent sondaj Eurobarometru au declarat că folosesc piețele online pentru a-și vinde produsele și serviciile. Potrivit unui alt studiu, aproape 50% dintre întreprinderile europene care își desfășoară activitatea pe platforme întâmpină probleme. Studiul arată, de asemenea, că 38% dintre problemele legate de relațiile contractuale nu sunt soluționate și că 26% sunt rezolvate, dar cu dificultate. Se estimează că pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde euro.

Noile norme vizează:

Sporirea transparenței. Furnizorii de servicii de intermediere online trebuie să se asigure că termenele și condițiile pe care le impun utilizatorilor profesionali sunt ușor de înțeles și ușor de accesat. Printre acestea se numără expunerea, în prealabil, a motivelor posibile pentru eliminarea sau suspendarea unui utilizator profesional de pe o platformă. Furnizorii trebuie, de asemenea, să respecte un termen minim rezonabil de preaviz pentru aplicarea modificărilor aduse termenelor și condițiilor. În cazul în care un furnizor de servicii de intermediere online suspendă sau pune capăt, total sau parțial, ofertei unui utilizator comercial, furnizorul va trebui să își motiveze decizia. De asemenea, furnizorii acestor servicii trebuie să formuleze și să publice politici generale privind: (i) datele generate prin serviciile lor la care se poate avea acces, de către cine și în ce condiții; (ii) modul în care tratează propriile bunuri sau servicii comparativ cu cele furnizate de utilizatorii lor profesionali și (iii) modul în care utilizează clauzele contractuale pentru a solicita gama de produse și servicii cea mai favorabilă sau prețul cel mai favorabil pentru produsele și serviciile furnizate de utilizatorii lor profesionali [așa-numitele clauze ale națiunii celei mai favorizate (MFN)]. Totodată, atât serviciile de intermediere online, cât și motoarele de căutare online trebuie să prezinte criteriile generale în baza cărora stabilesc clasamentul produselor și serviciilor în rezultatele căutării;

Soluționarea mai eficientă a litigiilor. Furnizorii de servicii de intermediere online au obligația de a institui un sistem intern de tratare a reclamațiilor. Pentru a facilita soluționarea extrajudiciară a litigiilor, toți furnizorii de servicii de intermediere online vor trebui să indice în termenele și condițiile lor mediatorii independenți și calificați cu care sunt dispuși să colaboreze cu bună-credință în vederea soluționării litigiilor. La nivelul sectorului de activitate, se va încuraja desemnarea în mod voluntar de mediatori independenți care să poată să trateze litigiile apărute în contextul serviciilor de intermediere online. De asemenea, asociațiile care reprezintă mediul de afaceri vor avea dreptul de a introduce acțiuni în justiție în numele întreprinderilor, astfel încât să se asigure respectarea noilor norme privind transparența și soluționarea litigiilor;

Stabilirea unui observator al UE care să monitorizeze impactul noilor norme. Observatorul urmează să monitorizeze problemele cu care se confruntă și oportunitățile pe care le oferă economia digitală acum și în viitor, cu scopul de a permite Comisiei să adopte, dacă este cazul, măsuri în continuarea acestei propuneri legislative.

În funcție de progresele înregistrate și pe baza informațiilor obținute prin intermediul observatorului UE, Comisia va evalua necesitatea unor măsuri ulterioare în termen de trei ani.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.