Pachetul de legi privind achizițiile publice, adoptat de Parlamentul României

Pachetul de legi privind achizițiile publice, adoptat de Parlamentul României

Numărul 8, 17-23 mai 2016  »  Curier legislativ

P

PUBLICITATE
tul legislativ privind achizițiile publice a fost adoptat săptămâna trecută de plenul Camerei Deputaților (cameră decizională), în prezența premierului Dacian Cioloș. Din acest pachet legislativ fac parte proiectul de lege privind achizițiile publice (clasice), proiectul privind achizițiile sectoriale, proiectul de lege privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, precum și proiectul de lege privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.

Principalele modificări aduse de noile legi privind achizițiile publice se referă la:
  • Schimbarea abordării în ceea ce privește modul de evaluare a ofertelor, scopul fiind obținerea celui mai bun raport preț-calitate. În realizarea acestui scop, autoritățile contractante vor avea de ales între patru criterii de atribuire, respectiv „prețul cel mai scăzut”, „costul cel mai scăzut”, „cel mai bun raport calitate-preț” sau „cel mai bun raport calitate-cost”, în funcție de particularitățile fiecărui contract.
  • Totodată, noul pachet legislativ conține prevederi prin care se va crește transparența procesului de achiziție, fiind introdusă obligația utilizării integrale a mijloacelor electronice în realizarea achizițiilor publice.
  • Introducerea Documentului unic de achiziție european (DEAU), care reprezintă o declarație pe proprie răspundere a candidatului/ofertantului, ca dovadă preliminară a îndeplinirii criteriilor de calificare și selecție, iar ulterior, de principiu, doar ofertantul declarat câștigător va depune toate documentele originale doveditoare.
  • Reglementarea expresă și limitativă a cazurilor în care este permisă modificarea contractului de achiziție publică fără a fi nevoie de reofertare și, de asemenea, definirea conceptului de modificare substanțială a contractului.
  • Înființarea de unități de achiziție centralizată și reglementarea prin legislația secundară a situațiilor și condițiilor în care autoritățile contractante achiziționează produse sau servicii de la unități de achiziții centralizate care furnizează activitățile de achiziție centralizate.
  • Reglementarea expresă a posibilității autorității contractante de a organiza consultări cu piața, anterior realizării unei achiziții, cu posibilitatea invitării la consultări a experților independenți, a autorităților publice și/sau a operatorilor economici.

„Prin noul cadru legislativ, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) va verifica întregul proces al achiziției publice, de la prima notă justificativă până la ultima factură. Rolul nostru va fi extins și nu se va mai opri la momentul semnării contractelor, așa cum a fost până în prezent. Vom verifica și caietele de sarcini care astăzi sunt sursa multor probleme și suspiciuni. Vom orienta aceste caiete de sarcini pe indicatori de rezultat și nu vom mai permite copierea ad litteram a unor cifre și soluții tehnice restrictive din studiile de fezabilitate”, a declarat Bogdan Pușcaș, președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Legile adoptate vor fi transmise președintelui României, pentru promulgare. (Al.R.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.