Piaţa de retail: Dezvoltatorii se concentrează pe marile orașe regionale pentru proiecte noi sau extinderi ale celor existente

Piața de retail: Dezvoltatorii se concentrează pe marile orașe regionale pentru proiecte noi sau extinderi ale celor existente

Numărul 30-31, 13-26 august 2019  »  Analize și sinteze

Oradea, orașul regional cu cea mai mare densitate de retail, respectiv 657 mp/1.000 de locuitori

Stocul total de retail modern, care include atât parcuri de retail, cât și centre comerciale, a ajuns la aproximativ 3,7 milioane mp în prima jumătate a anului 2019, iar până la sfârșitul anului urmează a fi livrați circa 130.600 mp, potrivit celui mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară CBRE, intitulat „România MarketView H1”. Cea mai mare parte a stocului de retail este răspândită la nivel național, în timp ce Bucureștiul are o pondere de 31%. Centrele comerciale, cel mai des întâlnit format de retail din România, se află în top, cu 61% din suprafața totală analizată.

În prima jumătate a anului 2019, aproximativ 67.000 mp de retail au fost adăugați la stocul modern de retail, în principal datorită extinderii unui proiect din Timișoara. Câteva extensii ale centrelor comerciale performante, aflate deja în plină funcționare, precum și un nou parc de retail de mici dimensiuni, livrat la Drobeta Turnu Severin, sunt în topul noilor livrări de pe piață. „Dezvoltatorii se concentrează în continuare asupra orașelor secundare și terțiare, o tendință evidențiată încă de anul trecut, pe care am observat-o și în primul semestru din 2019 (...). Concurența puternică dintre centrele comerciale existente în București încurajează dezvoltatorii de retail să își extindă investițiile în orașele regionale, prin dezvoltarea de proiecte de mici dimensiuni, însă cu potențial de extindere. Cu toate acestea, mai există loc pentru noi proiecte de retail în Capitală”, a explicat Carmen Ravon, Head of Advisory and Transaction Retail, CBRE România.

Șapte branduri au intrat pe piață în primul semestru

Potrivit studiului, în primele șase luni ale anului 2019, piața de retail din România a primit un impuls pozitiv, prin decizia a șapte branduri de a intra pe piața locală, primul pas în strategia acestora de extindere fiind făcut în București, în special într-un centru comercial din nordul Capitalei, o zonă unde veniturile pe locuitor sunt peste medie. „Tendința pozitivă a consumului privat este clar vizibilă în vânzările de retail. Încrederea clienților este, de asemenea, în creștere, ceea ce face ca retailerii să caute noi locații în care să fie prezenți, respectiv dezvoltatorii să creeze extensii și să regândească proiectele existente. În era vitezei, comerțul electronic și digitalizarea schimbă modul tradițional de funcționare a comerțului cu amănuntul și a retailerilor, însă pentru moment aceștia sunt încă focusați să ofere o experiență de shopping plăcută, combinând atmosfera prietenoasă cu activitățile recreative și amuzante”, a declarat Carmen Ravon.

Chiriile prime (locație principală,  suprafață închiriată de 100 mp) au rămas stabile, la nivelul de 80 euro/mp/lună în centrele comerciale, respectiv 55 euro/mp/lună în locații stradale și 8-15 euro/mp/lună în parcurile de retail. Pentru centrele comerciale stabilizate, CBRE estimează o creștere ușoară a chirilor în funcție de dorința de extindere a retailerilor. Densitatea de retail a Bucureștiului (mp/1.000 de locuitori) a atins, la jumătatea anului 2019, nivelul de 548, în timp ce la nivel național a ajuns la 190. Marile orașe regionale, precum Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și Constanța, înregistrează următoarele valori: 488, 420, 603 și 582, în timp ce Oradea este orașul regional cu cea mai mare densitate de retail, respectiv 657 mp/1.000 de locuitori.

Stocul modern de retail va ajunge la circa 3,8 milioane mp la sfârșitul anului

În a doua jumătate a anului 2019, livrările moderne de retail urmează să își dubleze valoarea comparativ cu prima jumătate a anului, aproximativ 130.600 mp fiind așteptați pe piață. Cea mai mare parte a spațiilor (97%) va fi localizată la nivel național, urmând tendința investitorilor de a se concentra pe orașele regionale. În plus, 37% dintre proiectele prevăzute sunt reprezentate de centre comerciale, iar restul sunt parcuri de retail, atât de dimensiuni mici, cât și mari.

Având în vedere că stocul modern de retail urmează să ajungă la circa 3,8 milioane mp la sfârșitul anului 2019, experții CBRE estimează că nivelul chiriilor prime se va menține stabil, similar cu primul semestru. Ținând cont de proiectele de retail aflate în construcție și planificate, în anul 2020 sunt așteptați spre livrare aproximativ 214.000 mp de spații moderne de retail. Două centre comerciale de mari dimensiuni sunt planificate pentru Brașov și Târgoviște, ambele aflate în construcție și urmând a fi inaugurate în prima parte a anului 2020. „În opinia noastră, centrele comerciale își vor menține poziția de lider ca fiind cel mai dezvoltat format de retail, precum și pe lista de extindere a retailerilor consacrați cât și a celor nou intrați pe piața, deoarece oferă un pachet complet: cumpărături și distracție în același loc”, a încheiat Carmen Ravon. (Al.R.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.