Populația școlară a fost de 3,578 milioane de persoane în anul școlar/universitar 2017-2018

Populația școlară a fost de 3,578 milioane de persoane în anul școlar/universitar 2017-2018

Numărul 24-25, 26 iunie - 9 iulie 2018  »  Breviar statistic

Populația școlară din sistemul național de educație a fost, în anul școlar/universitar 2017-2018, de 3,578 milioane elevi și studenți (categorie care cuprinde participanții din toate nivelurile educaționale), în scădere cu 18.700 comparativ cu anul școlar/universitar precedent, relevă datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Învățământul profesional și învățământul superior sunt nivelurile educaționale în care populația școlară a crescut (cu 6,9%, respectiv 1,4%) comparativ cu anul școlar/universitar anterior. Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2016-2017 a fost de 497.600 elevi și studenți, în scădere cu 0,3%  comparativ cu anul școlar/universitar precedent.

♦ Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 71,4% a studiat în mediul urban

Potrivit INS, în anul școlar/universitar 2017-2018, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământulul primar și gimnazial (46,9%), iar circa o treime în învățământul liceal și cel antepreșcolar și preșcolar (17,8%, respectiv 15,1%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,1% au fost elevii și studenții de sex masculin și 71,4% au studiat în mediul urban.

Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul superior și învățământul profesional sunt nivelurile care au înregistrat creșteri ale populației școlare (+7.300 studenți/cursanți, respectiv +5.800 elevi). În învățământul profesional au fost înscriși 90.200 elevi, acesta rămânând, în continuare, nivelul educațional cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,5%).

Învățământul primar și gimnazial, precum și cel liceal au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2017-2018 față de cel anterior (-17.500, respectiv -13.100).

Unitățile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2017-2018 au aparținut, în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (57,2%), liceal (21,2%), respectiv antepreșcolar și preșcolar (17,1%).

Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (95,4%) în unitățile școlare publice, iar restul de numai 4,6% în unități școlare private.

Pe niveluri educaționale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenților înscriși în unitățile din învățământul public s-au regăsit în învățământul superior (87,5%), respectiv postliceal (56,6%).

♦ 538.900 studenți înscriși în anul universitar 2017-2018

Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (89,8%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

În anul universitar 2017-2018 au fost înscriși în învățământul superior 538.900 studenți, dintre care 54,2% au fost studente.

În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2017-2018 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (623.000 persoane), respectiv București-Ilfov (506.800 persoane).

Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,4%), în timp ce învățământul superior a fost preponderent în regiunea București-Ilfov (34,8%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal și de maiștri din regiunile Centru, Nord-Est și București-Ilfov (2% fiecare în parte).

♦ Raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenți la un cadru didactic

În anul școlar/universitar 2017-2018, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 236.200 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenți la un cadru didactic.

Datele INS relevă că ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară, atât la nivelul întregului sistem educațional (77,8%), cât și pe nivelurile de educație: antepreșcolar și preșcolar (99,7%), primar și gimnazial (80,1%), postliceal și de maiștri (77%), liceal (71,5%) și profesional (68,2%).

♦ 121.300 absolvenți cu diplomă ai învățământului superior

Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2016-2017 aparținând nivelurilor educaționale gimnazial, liceal, profesional, postliceal și de maiștri, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale) a fost de 497.600 elevi și studenți. Preponderente au fost absolventele, în număr de 260.600, reprezentând 52,4%.

La sfârșitul anului școlar 2016-2017 au absolvit învățământul gimnazial 171.400 elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,3%). Ponderea băieților (51%) o devansează ușor pe cea a fetelor, cu 1,9 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu reprezintă 53,9% din totalul absolvenților din acest nivel, însă, în profil teritorial, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (60%, respectiv 57,2%).

În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2016-2017 au absolvit 153.600 elevi, în creștere cu 0,5% comparativ cu anul școlar anterior. Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului de zi (89,7%). Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (51,3% din totalul absolvenților), 41,1% pe cele din filiera tehnologică, iar 7,6% din totalul absolvenților au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională. La examenul de bacalaureat s-au prezentat 141.200 absolvenți, dintre care 121.800 proveniți din promoția 2017 (86,3%). Au fost declarate reușite 100.800 persoane (71,4%). Din totalul absolvenților proveniți din promoția 2017, 94.600 persoane (77,6%) au fost declarate reușite.

Învățământul profesional a fost absolvit de 19.400 elevi, din care 97,2% au urmat cursurile unităților școlare aparținând sectorului public, iar numai 2,8% pe cele din sectorul privat. Învățământul postliceal și de maiștri a fost absolvit de 32.000 elevi dintre care 64,3% au urmat cursurile unităților școlare aparținând sectorului public, iar peste o treime (35,7%) pe cele din sectorul privat.

În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost de 121.300 studenți. Studentele au reprezentat 59,2% din numărul totalul al absolvenților cu diplomă. Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (27,7%), inginerie, prelucrare și construcții (18,2%), respectiv sănătate și asistență socială (11,6%).

În anul 2015, resursele financiare necesare procesului de învățământ, alocate pentru funcționarea unităților școlare cuprinse în sistemul național de educație au fost asigurate în cea mai mare măsură (90,5%) din fonduri publice (de la bugetul de stat și din bugetele locale), dar și din alte surse ale instituțiilor de învățământ (9,5%). Pe tipuri de cheltuieli ale instituțiilor publice și private, din totalul cheltuielilor de educație, ponderea majoritară a fost deținută de cheltuielile curente (94,3%), urmate de cheltuielile de capital (5,7%).




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.