Prognoză sau/și profeție
Numărul 37, 25 sept. - 1 oct. 2018 » La început a fost cuvântul...
Scrutarea viitorului, mai apropiat sau mai îndepărtat, face obiectul (întru totul justificat) multor articole din presa print şi online, ca şi al unor emisiuni de televiziune şi radio. Astfel, într-o revistă săptămânală cu profil economic, un analist menţiona că „s-a constituit o echipă pentru elaborarea unei prognoze şi o altă echipă pentru planificarea etapelor viitoare de ordin strategic”. Prin formularea respectivă, s-a încălcat raportul dintre parte şi întreg. Cum se ştie, conceptul de „planificare” include următoarele etape: diagnoza, „prognoza”, programul, planul.
Într-o altă analiză, de data aceasta la un post de televiziune, se afirma că „prognoza este un fel de profeţie întrucât nu s-au inventat până acum instrumentele şi mecanismele care să reducă gradul de incertitudine şi riscurile”. Or, tocmai „mecanismele” şi „instrumentele” bazate, fireşte, pe ştiinţa economică, pe calculele riguroase, au permis elaborarea unor prognoze pe care timpul le-a validat cu prisosinţă.
Mai reţinem o remarcă a unui participant la o dezbatere radiofonică, remarcă potrivit căreia „prognoza economică este, de regulă, confirmată doar atunci când se utilizează metodele de extrapolare; alte metode, oricât de bine ar fi articulate, sunt simple preziceri şi nimic mai mult”. Fără să subapreciem importanţa „extrapolărilor” (care indică tendinţele principale ale unor procese şi fenomene economice), reamintim că alte metode, precum analiza factorială, analiza de structură, comparaţiile internaţionale sunt – la rândul lor – perfect viabile. Combinarea lor duce spre adoptarea de soluţii care transformă, „de regulă” (vorba analistului), probabilul în posibil. Ceea ce – trebuie să recunoaştem – reprezintă un argument de necombătut. (T.B.)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic