Sondaj Deloitte: Instituțiile de credit din România consideră că noua directivă UE privind serviciile de plată va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani

Numărul 43, 14-20 nov. 2017  »  Analize și sinteze

În contextul în care noua directivă UE privind serviciile de plată PSD 2 (Payment Services Directive) va intra în vigoare anul viitor, Deloitte România, împreună cu societatea de avocați Reff & Asociații, a efectuat un sondaj, în lunile august și septembrie a.c., în rândul instituțiilor de credit, companiilor FinTech și comercianților, pentru a le afla opiniile și modul în care intenționează să răspundă provocărilor ridicate de această schimbare, atât din perspectivă strategică, cât și din cea a conformării la noua legislație.

PSD 2 va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plățile online și piața serviciilor de informații cu privire la conturi se vor deschide pentru noii actori ai acestei piețe, punând capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deținut asupra conturilor consumatorilor și asupra tranzacțiilor privind plățile. Scopul PSD 2 este acela de a crește concurența în statele membre ale UE prin promovarea inovației, deschizând astfel piața bancară către furnizorii terți care nu sunt supuși aceluiași grad de reglementare (TPP), precum și către companiile FinTech (companii care oferă soluții integrate pentru aproape orice problemă de ordin financiar – n. red.). Un element important al acestei reglementări este acela că băncile vor fi obligate să-și deschidă platformele prin intermediul așa-numitelor API (interfețe către aplicațiile interne) pentru a le permite terților accesul la date până acum privilegiate și inițierea de plăți în numele consumatorilor.

Securitatea și accesul terților la informațiile privind conturile, printre principalele preocupări ale băncilor în implementarea noii directive

„Peste 20 de bănci, inclusiv toate băncile mari din țara noastră, au participat la sondaj, astfel că rezultatele oferă o privire reprezentativă asupra impactului PSD 2 asupra pieței bancare din România”, se arată într-un comunicat al Deloitte România. Sondajul a fost realizat cu sprijinul Asociației de Plăți Electronice din România (APERO).

„Sondajul nostru a evidențiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește implementarea PSD 2. Una dintre cauzele acestei întârzieri ar putea fi lipsa de claritate în ceea ce privește cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel național și, de asemenea, apetitul scăzut al băncilor locale, având în vedere că România este o țară în care predomină în continuare plățile în numerar. În ciuda acestei întârzieri, credem că PSD 2 va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani”, a spus Dimitrios Goranitis, partener servicii de risc și reglementare la Deloitte România.

La rândul său, Andrei Burz-Pînzaru, managing partner la Reff & Asociații, a adăugat: „Sondajul a arătat că principalele preocupări ale băncilor legate de implementarea PSD 2 sunt securitatea, accesul terților la informațiile privind conturile bancare administrate de bănci și răspunderea care le revine acestora sub noua directivă, peste 30% dintre respondeți arătându-se preocupați de aceste teme. Împărtășim aceleași îngrijorări, mai ales având în vedere că reglementările europene publicate până acum nu au oferit suficientă claritate asupra acestor probleme, iar, pe de altă parte, în România, proiectul de lege care transpune directiva nu a fost încă publicat. În opinia noastră, consultanța calificată de ordin juridic, care satisface cerințele de business, dar, totodată, asigură conformitatea cu GDPR și PSD 2, va fi esențială în vederea implementării cu succes a proiectelor privind PSD 2”. 

Concluzii ale sondajului în România

▪ În linie cu tendințele europene, instituțiile de credit din România privesc PSD 2 ca pe o oportunitate, chiar dacă și cu mai puțin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăți în numerar.

▪ Industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD 2 comparativ cu vestul Europei și cu țările mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est (Polonia, Cehia), avându-se în vedere că peste 50% dintre respondenții din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/implementare incipientă. În opinia realizatorilor sondajului, acest lucru poate fi explicat și prin întârzierea transpunerii PSD 2 în legislația națională.

▪ În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcționează în două viteze.

▪ Din perspectivă strategică, deși o mare parte a respondenților a întocmit o evaluare privind impactul PSD 2 asupra activității instituției de credit, marea majoritate a băncilor din România nu și-au cristalizat încă un model de afaceri în lumina noilor reglementări.

▪ În ceea ce privește impactul PSD 2 asupra veniturilor, instituțiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau ușor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu și-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susțin faptul că până acum PSD 2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare.

▪ Băncile românești percep companiile FinTech consacrate, băncile de top, precum și noile bănci digitale interesate de piața locală drept principala amenințare competitivă pe care o aduce PSD 2. Explicația acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piața serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum și o cultură a conformității.

▪ În ceea ce privește orizontul de timp în care PSD 2 va influența piața bancară din România, similar tendinței din UE, majoritatea consideră că PSD 2 va genera o competiție semnificativă în următorii doi-trei ani.

▪ Cu privire la provocările aduse de PSD 2, piața locală este mai preocupată de securitate decât de asigurarea unei experiențe facile utilizatorului. Majoritatea respondenților din România și-au exprimat următoarele preocupări:
  • consimțământul utilizatorului și autentificarea terților, precum și securitatea;
  • asigurarea conectivității noilor tehnologii cu sistemele back-end  (30% dintre respondenți și-au declarat preocuparea în legătură cu acest subiect);
  • construirea unei infrastructuri API (interfețe către aplicațiile interne) (30% dintre respondenți s-au declarat preocupați);
  • alocarea răspunderii în cadrul noului sistem ce permite accesul terților la datele bancare ale clienților.

Sondajul a fost o inițiativă mai largă a Deloitte, derulându-se în 18 țări din Europa, în 115 birouri ale companiei. Majoritatea instituțiilor de credit abordate au fost bănci cu focus predominant în retail, un număr limitat fiind centrate pe zona corporativă sau instituțională. Rolurile respondenților au variat, cele mai frecvente poziții fiind acelea de coordonatori (heads of) ai unor linii de business, precum și coordonatori ai programelor PSD 2 și project manageri.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.