Studiu: Exporturile României ar putea depăşi 70 miliarde euro în acest an

Studiu: Exporturile României ar putea depăși 70 miliarde euro în acest an

Numărul 14, 16-22 aprilie 2019  »  Analize și sinteze

Economia românească se îndreaptă spre un record istoric în materie de exporturi în 2019, acestea urmând să depășească pragul de 70 miliarde euro, impulsionate de construcția de automobile și piese auto, industria prelucrătoare, agricultura și software-ul, potrivit analizei realizate de compania specializată în plăți internaționale Moneycorp, citată de Agerpres. „În 2018, economia românească a exportat bunuri și servicii de peste 67,7 miliarde de euro, în creștere cu 81,3% față de 2010 (37,3 miliarde euro) și cu 8,1% peste nivelul din 2017. Estimările privind evoluția din 2019 indică o creștere ceva mai temperată față de anul precedent, de sub 7%, spre nivelul de 72,4 miliarde euro”, arată analiza privind comerțul internațional.

Potrivit sursei citate, sectorul automotive, cu Dacia-Renault, Ford și producătorii de piese auto în prim-plan, ar putea asigura, în acest an, principalul vector de creștere a exporturilor, după ce, în 2018, au asigurat 18,8% din volum (12,7 miliarde euro), în creștere cu aproximativ 13% față de anul precedent. Exporturile de mașini și aparate și echipamente electrice au reprezentat 28,7% din totalul exporturilor din 2018, în creștere cu 9,1% față de anul precedent. „Lansarea noilor modele de automobile și extinderea afacerilor producătorilor de piese și subansamble auto vor reprezenta, în orizontul 2019-2020, un factor semnificativ în evoluția exporturilor României”, estimează analiștii de la Moneycorp.

Industria prelucrătoare va contribui cu peste 30% din volumul exporturilor, iar agricultura și sectorul zootehnic cu peste 6%. Potrivit analizei, în 2018, cel mai bun an pentru agricultura românească, valoarea exporturilor a trecut de 3,57 miliarde de euro, în creștere cu 2,1% față de anul precedent și cu peste 20% mai mult față de nivelul din 2010.

„Statisticile arată că, în ultimii ani, asistăm la o inversare a trendului din anii 2000, când România exporta cu precădere materii prime. Structura exporturilor prezintă, astfel, o îmbunătățire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de mașini și echipamente de transport ajungând, spre exemplu, la 47,4%. Din totalul exporturilor românești, peste 75% reprezintă produsele manufacturate. Economia produce mai multe produse finite, cu valoare adăugată mare, fapt care atrage o dezvoltare economică pe orizontală, în care sunt implicate tot mai multe companii”, afirmă Cosmin Bucur, managing director Moneycorp România.

Potrivit analizei, peste 22.000 de companii desfășoară, în prezent, activități de export în România, în creștere cu 5,3% față de 2013. Cele mai multe activează în comerț (8540), industria prelucrătoare (7875), transport/depozitare (1107) și agricultură (1067). Majoritatea (14.500) au capital integral românesc, peste 5000 au capital străin, iar 2500 capital mixt.

Companiile cu capital străin din România exportă, în medie, de 5 milioane de euro, în timp ce firmele cu capital integral românesc înregistrează o medie de 600.000 euro. Diferența este chiar și mai mare, de 13 ori, în cazul firmelor importatoare. În context, specialiștii menționează că accesul diferențiat la piețele internaționale ține de relațiile de business, de reputația companiilor și de soliditatea financiară a acestora.

„Potențialul firmelor românești este grevat, în continuare, de lipsa unor strategii eficiente de promovare și de suportul insuficient oferit de misiunile economice românești din străinătate. Totodată, România are nevoie de un efort comun stat-privat pentru a susține competitivitatea produselor românești pe plan internațional. Accentul pe inovație, calitate și servicii de suport sunt primordiale într-o economie globală aflată într-o perioadă plină de provocări. Asigurarea competitivității ține și de predictibilitatea costurilor de fiananțare, inclusiv acoperirea riscului valutar”, afirmă Claudiu Ghebaru, senior dealer în cadrul aceleiași companii.

Documentul amintește, de asemenea, că, în 2018, importurile au crescut cu peste 90% față de 2010 iar deficitul comercial al României a crescut cu 16,8, până la 15,1 miliarde de euro.

Pentru acest an, estimările Moneycorp arată că valoarea deficitului comercial al României ar urma să treacă de nivelul de 17,7 miliarde de euro, în condițiile în care importurile României sunt estimate la 90 miliarde euro. Germania asigură peste 20% din volumul importurilor românești, cu afaceri de 16,9 miliarde de euro, urmată de Italia (7,7 miliarde euro), Ungaria (5,6 miliarde euro) și Polonia (4,6 miliarde euro). China, țară de unde vin multe dintre mărfurile vândute în România, se situează pe locul 5, cu afaceri de 4,4 miliarde euro, în creștere cu 12% față de anul precedent, și cu mai mult de 50% față de 2013.

Germania este și principala destinație pentru exporturile României, în această țară ajungând peste 23% din exporturile românești. Nemții au cumpărat, în 2018, bunuri produse în România de 15,5 miliarde de euro, în creștere cu 8,4% față de 2017 și cu peste 110% față de 2013. Un alt partener comercial principal al României este Italia, unde firmele românești au exportat anul trecut de 7,7 miliarde de euro, în creștere cu 35% față de 2013. În topul destinațiilor de export ale României urmează Franța, care a cumpărat produse românești de 4,8 miliarde de euro, Ungaria (3,3 miliarde euro), Marea Britanie (2,8 miliarde euro) și Bulgaria (2,2 miliarde euro).

„Potențialul de export al României este unul semnificativ. Dincolo de relațiile comerciale în creștere cu țările din UE, statisticile indică un avans semnificativ și în afacerile cu țări precum Armenia, Kazahstan, Uzbekistan, Sri Lanka, Egipt, Liban sau Nigeria unde volumul exporturilor, raportat la anul 2013, s-a dublat, iar în unele cazuri chiar a crescut de 3-4 ori față de anii anteriori. Chiar și în relația cu SUA stăm mai bine decât acum 6 ani, în 2018 fiind raportate afaceri de aproape 1 miliard euro. De la mașini, combustibili, produse chimice, zootehnice (animale vii) și agricole (grâu în special), relațiile comerciale cu țările din afara UE au depășit nivelul de 15 miliarde de euro în 2018”, arată analiza Moneycorp.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.