Studiu: În ultimul an, peste jumătate dintre românii cu acces la internet au realizat cumpărături online cel puțin o dată pe lună

Studiu: În ultimul an, peste jumătate dintre românii cu acces la internet au realizat cumpărături online cel puțin o dată pe lună

Numărul 21, 5-11 iunie 2018  »  Analize și sinteze

53% dintre românii cu acces la internet, adică aproape șase milioane de utilizatori, au realizat în ultimul an cumpărături online cel puțin o dată pe lună, cu o creștere de 9% față de aceeași perioadă din 2016-2017, potrivit unui studiu realizat de GPeC și iSense Solutions. De asemenea, în ultimele 12 luni, cumpărăturile online au devenit mai populare pentru categorii noi de clienți, cea mai mare creștere, de la 36% la 51%, fiind înregistrată pentru segmentul de vârstă de 45-54 ani. „Cu toate acestea, deși apetitul românilor ce optează pentru a face cumpărături online a crescut, aceștia apelează tot la magazinele online cu care sunt obișnuiți. Astfel, la fel ca în perioada 2016-2017, românii au vizitat în medie câte nouă magazine, cu o frecvență de trei-patru ori pe săptămână”, precizează autorii studiului.

Pentru cei ce nu sunt încă adepții cumpărăturilor online, conform cercetării realizate de GPeC și iSense Solutions, 65% dintre respondenții studiului au menționat că nu au încredere în faptul că produsele prezentate pe site-uri corespund, de fapt, realității. 58% dintre români aleg să facă cumpărături din magazinele fizice pentru a putea alege și testa pe loc produsele pe care și le doresc, iar 46% dintre respondenți se tem de o eventuală fraudă atunci când fac cumpărături online.

„Piața de eCommerce din România crește semnificativ în fiecare an; chiar dacă nu vorbim încă de o piață matură în comparație cu alte țări, ea are un potențial uriaș. Magazinele online românești trebuie să țină pasul cu doleanțele clienților tot mai selectivi: aceștia își doresc procese de livrare cât mai rapide, încredere reală arătată de alți cumpărători și, bineînțeles prețuri competitive – potrivit studiului”, menționează Andrei Radu, fondator și CEO al GPeC.  

Electronicele și electrocasnicele, în topul celor mai bine vândute produse online în ultimele 12 luni

În continuare, produsele electronice și electrocasnice, articolele vestimentare și accesoriile fashion, calculatoarele și laptopurile, precum și produsele cosmetice și farmaceutice ocupă primele locuri în preferințele cumpărătorilor online. Categoriile care au atras cel mai mare număr de clienți noi sunt fashion, cu o creștere de la 80% în 2017 la 86% în 2018, serviciile de turism și hoteliere, cu o medie de la 70% la 77%, și cărțile, de la 67% la 72%.


92% dintre cumpărătorii online au achiziționat în ultimele 12 luni articole electrocasnice și electronice, cheltuind fiecare, în medie, aproximativ 1.098 lei. 86% dintre români au cheltuit, în medie, câte 833 lei pentru achiziția de articole vestimentare și accesorii de tip fashion, în timp ce 83% dintre aceștia au alocat puțin peste 1.000 lei pe an pentru laptopuri și calculatoare. 81% dintre români au alocat, în medie, câte 807 lei pentru achiziția de produse cosmetice și farmaceutice, iar 77% dintre aceștia au optat pentru sejuri și călătorii, cu o medie de 787 lei pe an.

În ultimele 12 luni, cele mai importante achiziții online au fost pentru serviciile hoteliere (1.305 lei), electronice și electrocasnice (1.098 lei), mobilă și decorațiuni interioare (833 lei) sau articole pentru mașini (807 lei). Față de 2016-2017, suma anuală medie cheltuită înregistrează creșteri de aproximativ de 5-7% pentru fiecare categorie. Cele mai mari sporuri se regăsesc în categoriile telecomunicații, bilete de transport auto, tren sau avion și home & deco, cu medii de creștere de 10%, 12% și, respectiv, 16%.


De ce cumpără românii online?

Principalele motive pentru care românii aleg să cumpere online se păstrează aceleași în 2018, diferențele față de datele înregistrate în perioada 2016-2017 fiind relativ mici. Astfel, 70% dintre respondenții studiului aleg un magazin online pentru a economisi timp, iar 50% dintre ei preferă shopping-ul online pentru varietatea mare de produse găsite și posibilitatea de a compara ușor ofertele de la diferite magazine. De asemenea, 48% dintre cumpărătorii online cred că prețurile sunt mai accesibile în mediul online, în timp ce 46% dintre aceștia spun că și-au găsit produsul dorit doar pe internet. Comoditatea achizițiilor online este un alt criteriu important pentru 40% dintre respondenți.

Atunci când aleg să achiziționeze un produs de pe un anumit site, principalele criterii de evaluare sunt prețul, încrederea pe care o oferă magazinul online, timpul de livrare, calitatea informațiilor prezentate pe site și ușurința procesului de cumpărare.

Plata online cu cardul, în creștere

Și în 2018, 76% dintre respondenți au ales să plătească în numerar la primirea coletului, raportul fiind asemănător cu cel din 2016-2017, respectiv 78%. Se remarcă însă o creștere de cinci puncte procentuale în plățile realizate cu cardul, de la 50% la 55% în prezent.

În ceea ce privește plata online, lipsa încrederii în oferirea datelor de pe card este în continuare principalul motiv pentru care românii aleg să plătească numerar, 70% în 2018 față de 65% în 2017. Alte motive enunțate de respondenții studiului sunt teama de a nu fi fraudați (47%) și perioada lungă în care și-ar recupera banii în cazul unei eventuale fraude (35%).

85% dintre respondenții studiului au declarat că sunt familiarizați cu noul Regulament European privind Protecția Datelor cu Caracter Personal (GDPR) și cu reglementările derivate din acesta. Mai mult, 76% dintre respondenți au declarat că sunt deschiși să își realizeze un cont în cadrul unui magazin online și, după data de 25 mai, un procent la fel de mare declarând că vor rămâne, în continuare, abonați la newsletterele primite de la magazinele pe care le vizitează.

Cercetarea a fost realizată în luna mai 2018 pe un eșantion reprezentativ urban format din 914 respondenți selectați din panelul online researchromania.ro, persoane cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet. Inițiatorii proiectului sunt GPeC, cel mai mare eveniment de eCommerce din Europa de Sud-Est, și compania de cercetare iSense Solutions – The Modern Consumer Company.

(Copyright foto: imtmphoto / 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.