Treptele Unirii, mesaj românesc către lumea largă

Treptele Unirii, mesaj românesc către lumea largă

Numărul 2, 23-29 ianuarie 2018  »  Eveniment

Alexandra Rizea

După manifestările dedicate Zilei Culturii Naționale (cărora le-am dedicat această rubrică în numărul precedent), data de 17 ianuarie a.c. a marcat debutul unei acțiuni de amploare menite să omagieze Centenarul Marii Uniri prin mesajul puternic, de neegalat al POEZIEI. La Paris, a avut loc primul spectacol prevăzut în turneul vest-european al cunoscutului și apreciatului actor Emil Boroghină, Societar de Onoare al Teatrului Național din Craiova, turneu care a mai inclus Bruxelles și Haga.

Spectacolul prezentat de Emil Boroghină, intitulat Treptele Unirii, constă în recitarea de versuri ale marilor poeți români din toate generațiile, precum și creații ale liricii populare prin care se evocă etapele făuririi statului național unitar, așa cum au fost receptate nu numai la vremea respectivă, ci și peste timp.

Este neîndoios că un asemenea mesaj cultural-artistic a avut și va avea un excepțional ecou în rândurile diasporei, dar și ale altor cetățeni din cele trei țări, deoarece a fost transmis – prin interpretare și punere în scenă – într-o manieră deosebit de expresivă, cea împărtășită nu numai prin versul inspirat, ci mai ales prin relevarea semnificațiilor unor trăiri autentice ale celor mai reprezentativi poeți din spațiul carpato-dunăreano-pontic, din ceea ce a intrat în istorie sub denumirea de ROMÂNIA MARE.

Este îmbucurător faptul că s-a pregătit din timp un asemenea spectacol-simbol, prin conlucrarea mai multor instituții, de la realizatorii coproducției (Teatrul „Nottara” din București și Teatrul Național din Craiova) la Primăria Capitalei și reprezentanțele din străinătate ale Institutului Cultural Român (ICR), alături de ambasadele țării noastre din statele respective. Este vorba, deopotrivă, despre un efort de organizare, de conlucrare fructuoasă și de angajare efectivă și afectivă în realizarea unui program mult mai amplu de marcare a Centenarului Marii Uniri în numeroase țări de pe toate continentele.

De asemenea, contează foarte mult atât mesajul, cât și mesagerul. În cazul spectacolului de poezie Treptele Unirii, protagonistul, Emil Boroghină, aparține pleiadei de aur a teatrului românesc, cea a absolvenților IATC, promoția 1963. Și-a legat, pentru totdeauna, numele de Teatrul Național din Craiova, unde a interpretat roluri memorabile, a fost director între anii 1988-2000, perioadă în care a asigurat participarea prestigioasei trupe din Bănie la nu mai puțin de 97 de festivaluri internaționale, de la Edinburgh la Tokyo, de la Avignon la Montreal, de la Singapore la New York. În 1994, a pus bazele Festivalului Internațional „Shakespeare” de la Craiova, manifestare care a ajuns la a X-a ediție și care a avut și are, în lumea teatrului de pe mapamond, o „carte de vizită” remarcabilă, numele României fiind, astfel, mai bine cunoscut prin intermediul limbajului universal al artei.

Există, deci, toate motivele pentru a considera că „s-a pășit cu dreptul” în anul Centenarului în planul artei teatrale, ceea ce este de natură a genera o legitimă satisfacție. Să sperăm că va fi de bun augur, constituind și un stimulent pentru alte instituții artistice, pentru creatorii de toate genurile în inițierea și desfășurarea, în țară și peste hotare, a unor acțiuni, a unor manifestări în număr cât mai mare, mai diverse și de cea mai bună calitate, menite să dea măsura talentelor autentice, sub semnul unei arte militante, în cel mai bun sens al cuvântului, mai ales atunci când este omagiat marele act de istorie de la 1 decembrie 1918.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!