MyWIZ, secretul contabililor de succes
ANAF: Criterii de evaluare a riscului fiscal

ANAF: Criterii de evaluare a riscului fiscal

Numărul 38, 10-16 oct. 2017  »  Curier legislativ

Procedurile fiscale privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA au fost actualizate recent, printr-un act normativ emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). 

Ordinul președintelui ANAF nr. 2.856/2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 780 din 3 octombrie a.c., stabilește, printre altele, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de TVA, precum și procedura aferentă. 

Potrivit referatului de aprobare ce a însoțit actul normativ în varianta de proiect, modificările recente aduse Codului fiscal prin Legea nr. 177/2017 (prin care a fost aprobată OUG nr. 3/2017, ce vizează Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal – n. red.) au determinat modificarea procedurilor fiscale în ceea ce privește înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA. 

Astfel, așa cum am menționat în CECCAR Business Magazine, la momentul punerii în dezbatere publică a proiectului de ordin, organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat. 

Potrivit documentului citat, procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv în scopul identificării persoanelor impozabile care urmăresc utilizarea abuzivă sau frauduloasă a înregistrării în scopuri de TVA și reprezintă o componentă a analizei de risc care este desfășurată la nivelul organului fiscal. Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile și are la bază o serie de criterii de risc care privesc, fără a se limita la:
  • gradul de conformare la declarare și plată a persoanei impozabile;
  • existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea economică pentru care a obținut autorizația de funcționare;
  • existența personalului angajat;
  • insolvența/falimentul;
  • inactivitatea fiscală;
  • neconcordanțele înregistrate între livrările și achizițiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate și partenerii acestora etc. 

În actul normativ sunt detaliate, astfel, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) și c) din Codul fiscal. Acestea sunt legate de: sediul social al persoanei impozabile supuse analizei, insolvență/faliment, inactivate fiscală, inactivitate temporară la registrul comerțului, respingerea/anularea înregistrării în scopuri de TVA, obligațiile fiscale restante, contravenții, infracțiuni, venituri, rezidența fiscală, cont bancar, activitatea desfășurată, terți, servicii contabile (dacă persoana impozabilă analizată are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau are desemnată o persoană care nu îndeplinește prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă în compartimente distincte, inclusiv situația în care persoana impozabilă analizată nu are încheiate contracte de prestări de servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității), salariați. 

În ceea ce privește criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, precum și pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din aceeași lege, acestea sunt: sediul social al persoanei impozabile analizate, salariații, serviciile contabile (dacă persoana impozabilă are desemnată o persoană care să conducă compartimentul de contabilitate sau persoana impozabilă analizată are încheiate contracte de prestări de servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, în cazul în care contabilitatea este organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității), neconcordanțe în declarațiile fiscale, rezidența fiscală. 

La data intrării în vigoare a ordinului se abrogă OPANAF nr. 605/2017, ce stabilea criteriile, respectiv procedurile pentru înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA.

(Copyright foto: stokkete / 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.