ANAF: Procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili

ANAF: Procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili

Numărul 15-16, 25 aprilie - 8 mai 2017  »  Curier legislativ

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat Procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili, aprobată recent prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1.023/2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 277/20.04.2017.

Procedura citată (despre care am amintit aici, la momentul lansării în dezbatere publică) conține prevederi referitoare la modalitatea de înregistrare fiscală a marilor contribuabili, administrarea grupului fiscal unic, obligațiile declarative ale acestei categorii de contribuabili, soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, plata obligațiilor fiscale, compensarea și restituirea obligațiilor bugetare, precum și executarea silită a marilor contribuabili.

Totodată, sunt prevăzute și proceduri privind solicitarea documentelor de către marii contribuabili și comunicarea documentelor către aceștia, controlul fiscal, monitorizarea marilor contribuabili.

Așa cum se arată în referatul de aprobare ce a însoțit actul normativ în varianta de proiect, la elaborarea procedurii s-a avut în vedere corelarea prevederilor referitoare la activitatea de administrare a marilor contribuabili atât cu modificările legislative apărute la sfârșitul anului trecut (Ordinul ANAF nr. 3.609/2016 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili), cât și cu modificările care au avut loc în structura organizatorică a organelor fiscale centrale, inclusiv a Direcției generale de administrare a marilor contribuabili.

Reamintim că, potrivit prevederilor Ordinului nr. 3.609/2016, criteriile de selecție a marilor contribuabili au fost redefinite, acestea fiind clasificate astfel:
  • criterii specifice;
  • criteriul de bază;
  • criteriul de continuitate.

În acest sens, reținem că selecția marilor contribuabili se realizează astfel încât societățile afiliate în mod direct la un mare contribuabil să fie incluse în această categorie. În categoria marilor contribuabili intră și contribuabilii nou-înființați care, la data înființării, se angajează prin declarație pe propria răspundere să realizeze, într-o perioadă de maximum 3 ani consecutivi de la data înființării, investiții a căror valoare în lei să fie echivalentul a minimum 10 milioane de euro, la cursul comunicat de Banca Națională a României la data înființării.

Totodată, a fost redefinit criteriul grupului fiscal unic astfel încât acesta să permită încadrarea în rândul marilor contribuabili a membrilor unui grup fiscal unic atunci când fie reprezentantul fiscal, fie oricare dintre membrii care aparțin grupului definit potrivit prevederilor art. 269 alin. (9) din Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, îndeplinește criteriile de selecție.

În actul normativ este prevăzut și criteriul reprezentării fiscale, potrivit căruia din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii nerezidenți pentru care contribuabilii mari au calitatea de reprezentanți sau reprezentanți fiscali, potrivit legii.

Criteriul de bază, după cum se precizează în ordin, este rezultatul agregării a 3 indicatori selectați din punct de vedere economic și bugetar în următoarele proporții:
  1. cifra de afaceri – 50%.
  2. volumul obligațiilor fiscale declarate – 30%;
  3. volumul cheltuielilor cu personalul – 20%.

În ceea ce privește criteriul de continuitate, contribuabilii mari care nu mai îndeplinesc criteriul de bază, precum și cei care au intrat în procedura insolvenței, se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului sau sunt declarați inactivi potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, nu mai sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili după 3 ani consecutivi în care nu îndeplinesc acest criteriu/aceste reguli, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor expirării acestei perioade. 

Revenind la Ordinul nr. 1.023/2017, prin actul normativ se aprobă și modelul și conținutul următoarelor formulare:
  1. Situația obligațiilor la bugetul de stat și a plăților efectuate în contul acestor obligații – Formular 01;
  2. Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat și a plăților efectuate în contul acestor obligații – Formular 02;
  3. Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de sănătate și a plăților efectuate în contul acestor obligații – Formular 03;
  4. Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor pentru șomaj și a plăților efectuate în contul acestor obligații – Formular 04. 

Potrivit art. 3 al ordinului citat, la data intrării în vigoare a actului normativ se abrogă Ordinul președintelui ANAF nr. 467/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare și monitorizare a marilor contribuabili, cu modificările ulterioare.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.