ANAF: Proiectul procedurii de punere în aplicare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ, în consultare publică

ANAF: Proiectul procedurii de punere în aplicare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ, în consultare publică

Telex » Știri 19 august 2022  

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea procedurii de punere în aplicare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr.11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale, au fost aduse completări art.92 „Registrul contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați” din Codul de procedură fiscală. Astfel – precizează ANAF – conform alin.(9^1) al art.92, nou introdus, în cazul suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate, dispusă de instanțele de judecată în baza prevederilor Legii nr.554/2004, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate până la încetarea acesteia și contribuabilul/plătitorul se reactivează pe perioada suspendării. „Având în vedere prevederile legale menționate, se impune elaborarea unei proceduri pentru punerea în aplicare a sentințelor judecătorești prin care s-a dispus de către instanțele de judecată suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare”, precizează ANAF.

În acest scop, este necesară stabilirea fluxului procedural pentru reactivarea contribuabilului/plătitorului pe perioada suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate, a modalității de suspendare a efectelor produse de declararea stării de inactivitate fiscală, a modalității de aplicare a sentințelor judecătorești la data încetării de drept a suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate și a efectelor care se produc, precum și a modalității de punere în aplicare a hotărârilor judecătorești definitive și a efectelor care se produc.

ANAF precizează că, potrivit dispozițiilor art.316 alin.(11) lit.a) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare,  organul fiscal anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, de la data declarării în inactivitate a unei persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România. În aceste condiții, este necesară înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile, cu data suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate, dacă persoana impozabilă nu îndeplinește alte condiții de anulare a înregistrării în scopuri de TVA.

În Referatul de aprobare a proiectului, inițiatorii subliniază că, potrivit dispozițiilor art.316 alin.(11) din Codul fiscal, organul fiscal anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA și în cazul în care sunt îndeplinite alte condiții, nu doar în caz de inactivitate fiscală (de exemplu, dacă asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau faptele prevăzute la art.4 alin.(4) lit.a) din OG nr.39/2015 privind cazierul fiscal). În situația în care persoana impozabilă îndeplinește și alte condiții pentru anularea înregistrării, se propune emiterea unei noi decizii de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, care să reflecte noile motive pentru care persoana impozabilă nu poate fi înregistrată în scopuri de TVA, și pentru a respecta dreptul la contestație al respectivului contribuabil. De asemenea, se propune ca persoana impozabilă să fie informată cu privire la faptul că a fost pusă în executare hotărârea judecătorească prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de inactivitate, însă în urma verificării s-a emis o nouă decizie de anulare a înregistrării în scopuri de TVA pentru un alt temei legal.

Din cuprinsul dispozițiilor Legii contenciosului administrativ, rezultă că persoana care se consideră vătămată poate solicita suspendarea executării actului administrativ fie înainte de momentul introducerii unei cereri de anulare a actului administrativ (art.14 din lege), fie chiar prin cererea adresată instanței pentru anularea, în tot sau în parte, a actului atacat (art.15 din lege).

În ceea ce privește încetarea suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate, sunt două ipoteze:

a) suspendarea încetează de drept, în termen de 60 de zile, întrucât persoana impozabilă nu a introdus la instanța judecătorească acțiunea în anularea actului (art.14 alin.(1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ). În această situație, decizia de declarare în inactivitate continuă să-și producă efecte, fiind necesară repunerea contribuabilului în stare de inactivitate și anularea înregistrării în scopuri de TVA, începând cu data încetării de drept a suspendării executării deciziei de declarare în inactivitate;

b) suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate încetează ca urmare a soluționării definitive a cauzei (art.15 din Legea contenciosului administrativ). În această situație, efectele care se produc depind de modul de soluționare, de către instanța judecătorească, a acțiunii în anularea actului. Dacă instanța judecătorească anulează decizia de declarare în inactivitate, contribuabilul devine activ fiscal și înregistrat în scopuri de TVA, de la data declarării inițiale în inactivitate fiscală, în ipoteza în care nu se mențin alte condiții prevăzute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea înregistrării în scopuri de TVA.

Dacă instanța judecătorească menține valabilitatea deciziei de declarare în inactivitate fiscală, contribuabilul este inactiv fiscal și are anulată înregistrarea în scopuri de TVA, începând cu data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a dispus menținerea dispozițiilor deciziei de declarare în inactivitate.

Reprezentanții ANAF precizează că actele care au fost emise în perioada în care contribuabilul a beneficiat de efectele soluției de suspendare a executării deciziei de declarare în inactivitate rămân valabile pe perioada suspendării, astfel încât să nu fie încălcate efectele hotărârii judecătorești prin care s-a dispus suspendarea, pe perioada în care aceasta și-a produs efecte. Trebuie menționat că, potrivit dispozițiilor art.4 alin.(4) lit.c) din OG nr.39/2015 privind cazierul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în cazierul fiscal al contribuabililor se înscriu și informații privind inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii (cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului).

De asemenea – se menționează în Referatul de aprobare a actului normativ –, inactivitatea fiscală se înscrie în cazierul fiscal după rămânerea definitivă a deciziei de declarare în inactivitate. Astfel, în ipoteza în care Decizia de declarare în inactivitate rămâne definitivă prin neexercitarea căilor administrative sau judiciare de atac, inactivitatea fiscală se înscrie în cazierul fiscal în termen de 5 zile de la împlinirea termenului de 6 luni prevăzut pentru introducerea acțiunii la instanța de contencios administrativ, în condițiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ. În ipoteza în care Decizia de declarare în inactivitate, pentru care au fost exercitate căile de atac, rămâne definitivă prin hotărâre judecătorească, inactivitatea fiscală se înscrie în cazierul fiscal în termen de 5 zile de la primirea de către organele fiscale a comunicării hotărârii judecătorești rămase definitive.

În aceste condiții, suspendarea executării deciziei de inactivitate fiscală, teoretic, nu are efecte asupra informațiilor înscrise în cazierul fiscal al contribuabilului declarat inactiv fiscal, întrucât până la data la care acesta poate să solicite suspendarea executării deciziei de inactivitate fiscală, starea de inactivitate fiscală nu se înscrie în cazierul fiscal.

Prin noul proiect de Ordin se propune aprobarea: procedurii de punere în aplicare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare; modelului și conținutului formularelor utilizate de organele fiscale competente pentru punerea în aplicare a dispozițiilor instanțelor de judecată privind suspendarea executării deciziilor de declarare în inactivitate, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.