Analiză: BlackFriday 2024 ar putea aduce vânzări de jumătate de miliard de euro și o scădere importantă a numărului de produse comercializate

Analiză: BlackFriday 2024 ar putea aduce vânzări de jumătate de miliard de euro și o scădere importantă a numărului de produse comercializate

Telex » Știri 30 octombrie, 9:43  

Cea de-a 14-a ediție a Black Friday, eveniment ce se va desfășura în principal pe 8 noiembrie, va aduce încasări istorice pentru retailerii din România, de peste jumătate de miliard de euro, însă și o scădere semnificativă a numărului de produse vândute față de anii trecuți, arată o analiză a companiei de consultanță Frames, citată de Agerpres. Această evoluție reprezintă un efect direct al inflației, în condițiile în care România are cea mai mare creștere a prețurilor din UE. Potrivit estimărilor companiei, după un an 2023 în care Black Friday a generat încasări de aproximativ 450 milioane de euro (la nivelul întregii luni noiembrie /online&offline), în 2024 se estimează o atingere a bornei de 500 milioane de euro.

Black Friday a debutat deja în unele magazine, însă punctul culminant va fi pe 8 noiembrie, ziua în care cei mai mulți jucători din IT & C, fashion, food, beauty, home&deco, servicii etc. vor organiza campanii speciale de reduceri de prețuri.

„Creșterea vânzărilor de Black Friday are legătură, în mod direct, cu creșterile de prețuri de la precedentul eveniment de shopping care, pe unele sortimente, mai ales pe zona de fashion și beauty, au depășit 20-30%. O cifră de afaceri mai mare nu înseamnă neapărat că firmele vor face profitul înregistrat în anii de boom economic, asta pentru că volumul mărfurilor vândute va fi, mai mult ca sigur, mai mic decât cel din anii trecuți”, arată analiza Frames.

Potrivit estimărilor analiștilor, comanda medie plasată de Black Friday va fi de aproximativ 500 de lei, cu 50 de lei peste cea din 2023.

Cele mai multe comenzi vor fi plasate în mediul online, pe site-urile principalilor jucător din piață. Aceștia se așteaptă ca, pe perioada Black Friday, să înregistreze vânzări de 3-4 ori mai mari decât într-o perioadă normală.

Estimările companiilor din zona de retail (fashion, IT&C, bricolaj, beauty, food etc.), cu care compania de consultanță colaborează, arată că în focusul vânzărilor de Black Friday 2024 se vor afla produsele de îmbrăcăminte și încălțăminte, alături de cele din zona de beauty.

Focusul pe sărbătorile de iarnă va aduce un plus de vânzări și pentru produsele alimentare neperisabile necesare pentru masa de Crăciun, de la ingredientele pentru cozonac la băuturi și dulciuri.

„Având în vedere dinamica inflației, focusul majorității clienților va fi pe cumpărarea unor produse de care au cu adevărat nevoie sau despre care se gândesc să le cumpere acum până să se scumpească, de la îmbrăcăminte și încălțăminte pentru sezonul rece la alimente și băuturi pentru sărbătorile de Crăciun. Goana după promoții o vom vedea mai ales în zona produselor de larg consum, de la alimente la băuturi și mai puțin la electronice și electrocasnice acolo unde am trecut deja de vârful ciclului clasic de schimbare, odată la 8-10 ani, manifestat în principal în pandemie”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames, citat în comunicat.

La fel ca anul trecut, unul dintre principalii catalizatori ai cererii de Black Friday va fi teama de scumpiri, dincolo de fenomenul FMO (fear of missing out/ teama de a rămâne pe dinafară).

Potrivit analiștilor, faptul că media achizițiilor per cumpărător nu va crește substanțial față de 2023 arată nu că prețurile au stagnat, ci că oamenii vor căuta produse mai ieftine, poate nu atât de valoroase sau importante ca în trecut.

„Mare atenție la condițiile de vânzare în rate, prin intermediul IFN-urilor. Creditele cu dobândă zero, dacă nu sunt plătite ratele la timp, pot atrage dobânzi uriașe. De asemenea, este important ca oamenii să citească cu atenție orice contract de creditare cu un IFN, pentru că este posibil să ascundă niște costuri surprinzătoare, de la cele de gestiune a creditului, la dobânzi împovărătoare pentru întârzierea ratei”, avertizează Negrescu.

Pentru majoritatea clienților de Black Friday, telefonul va fi principala modalitate prin care vor face cumpărături de Black Friday 2024.

Potrivit datelor companiei de consultanță, trendul achizițiilor pe smartphone s-a extins semnificativ în ultimii ani. Dacă acum doi ani, comenzile de Black Friday de pe telefonul mobil le-au depășit pe cele de pe desktop (64,1%), în 2024 vor trece de nivelul de 70%.

Potrivit analizei, comportamentul de consum al clienților online s-a schimbat semnificativ iar oamenii nu mai cumpără neapărat după preț ci se uită și la istoricul de preț, la calitatea produselor, la timpul/costul de livrare și, foarte important, la posibilitatea de retur.

Potrivit Raportului European Ecommerce 2024, citat în comunicat, România se clasează pe locul 3 între statele membre ale UE din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește valoarea comerțului electronic, după Polonia și Cehia. În 2023, comerțul electronic românesc de bunuri și servicii a atins valoarea de 10,6 miliarde de euro, reprezentând 3,32% din PIB, în creștere față de anul precedent (3,17% din PIB).

„Există un potențial semnificativ de extindere în adoptarea cumpărăturilor online, cu 50% din populație efectuând cel puțin o comandă online în 2023. Această statistică indică oportunități majore pentru dezvoltarea sectorului de comerț electronic, atrăgând interesul tot mai multor companii, atât locale, cât și internaționale. Pentru 2024, estimările din raport indică o creștere spre 10% a vânzărilor online de bunuri și servicii, sectorul urmând să ajungă la 11,7 miliarde de euro, echivalentul a 3,42% din PIB. Se anticipează că procentul populației care va efectua cumpărături online va ajunge la 55%, reflectând tendința de digitalizare și preferința tot mai mare a consumatorilor români pentru comerțul online”, se mai precizează în documentul citat.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.