Analiză: Francizele câștigă din ce în ce mai mult teren în România; creștere cu 30% a afacerilor de acest tip, în T1

Analiză: Francizele câștigă din ce în ce mai mult teren în România; creștere cu 30% a afacerilor de acest tip, în T1

Numărul 20, 24-30 mai 2023  »  Analize și sinteze

Numărul francizelor noi deschise în România în primul trimestru al anului a crescut cu aproximativ 30%, comparativ cu aceeași perioadă din 2022, potrivit unei analize realizate de o companie de consultanță în domeniu, relatează Agerpres. Astfel, în perioada ianuarie - martie 2023, cele mai multe francize au fost deschise în București, Brașov, Craiova, Iași, Bacău, Constanța și Timișoara, cu investiții medii cuprinse între 80.000 de euro și 100.000 de euro. Cele mai atractive domenii pentru un business de tip franciză sunt: gelateriile, cafenele, simigeriile, magazinele de proximitate, serviciile de consultanță și mentoring de business sau francizele din domeniul panouri fotovoltaice.

În ceea ce privește profilul românilor care investesc într-o franciză, 60% dintre aceștia sunt bărbați și 40% femei, cu vârsta de peste 35 de ani, majoritatea aflați la primul business.

"În general, cei care doresc să deschidă o franciză investesc în servicii (de la networking și consultanță de business și până la servicii de educație pentru copii), retail de nișă (magazine de profil de proximitate, florării etc.) și HoReCa - aici focusul fiind pe business-uri care vând un singur produs și pe experiența clientului, cum sunt gelateriile, cafenele de specialitate, cofetării cu deserturi fără gluten, pizzerii etc. Lansarea unei afaceri în regim de franciză a devenit atractivă pentru români datorită numeroaselor avantaje pe care le are, printre care: know-how-ul oferit de francizor, rețeta de succes a business-ului și șansa mare de reușită, creșterea rapidă, puterea brandului și asistență continuă pentru francizat. Având acces la resurse, românii au încredere mai mare să deschidă un business și pornesc cu mai multe șanse de reușită", susțin reprezentanți Franchwise.

Conform specialiștilor, o afacere în regim de franciză poate fi demarată cu sume între 15.000 de euro și 20.000 de euro, pentru francize de deserturi, concentrate de exemplu în jurul unui singur produs - gogoși proaspete de la "Hello Donuts" sau waffles de diferite sortimente de la "Bubble Waffles".

"Însă, investițiile pot depăși 100.000 de euro, pentru deschiderea de covrigării sau simigerii (franciza Simigeria Petru), pizzerii (Treevi Pizza) sau chiar restaurante cu specific (proiectul Pâine și Vin al grupului Sosa&Sosa, care operează și brandurile Energiea și Expirat, cu vastă experiență în domeniul food & beverage). De asemenea, există un interes crescut pentru investiții în masterfrancize, unde domeniile sunt diverse - de la gelaterii cu produse fără zahăr (francize Yole) până la optimizare de performanță în business cu ajutorul dronelor (francize Coptrz). Masterfrancizele presupun investiții de peste 250.000 euro, fiind atractive în general pentru antreprenori cu experiență în business, care vor să își completeze portofoliul existent de business-uri cu o franciză sau să-și diversifice activitatea de business. Indiferent de tipul de franciză ales și nivelul de investiție, sumele reprezintă investiția medie pentru deschiderea business-ului la cheie, incluzând costurile francizei", se menționează în analiza de specialitate.

De asemenea, sectorul de servicii este în continuă creștere în România (de la servicii de educație pentru copii și până la servicii de consultanță de business, cluburi de networking de business și afaceri verzi). Pe piața de comerț, cele mai atractive investiții sunt magazinele de retail de proximitate.

Totodată, în domeniul HoReCa, un alt domeniu atractiv pentru francize, piața este în consolidare, investițiile în francize fiind orientate către branduri care mizează pe un singur produs și care are în centru experiența de achiziție deosebită pentru clienți (gelaterii, cafenele de specialitate, pizzerii).

Recuperarea investițiilor într-o franciză depinde de mai mulți factori, în medie termenul fiind cuprins între 2,5 ani și 4 ani.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.