Analiză: Piaţa de cosmetice din România se va apropia de două miliarde de euro în 2019

Analiză: Piața de cosmetice din România se va apropia de două miliarde de euro în 2019

Numărul 23, 25 iunie - 1 iulie 2019  »  Analize și sinteze

Piața de cosmetice din România, producție și comerț, a crescut cu aproape 50% în ultimii 5 ani, totalizând anul trecut peste 1,7 miliarde de euro, iar estimările pentru acest an arată un business ce se apropie de două miliarde de euro, potrivit unei analize despre piața cosmeticelor din România, informează Agerpres. „Afacerile din sectorul producției de cosmetice din România s-au dublat între 2013 și 2017, la peste 100 de milioane de euro, iar datele preliminare din 2018 indică depășirea pragului de 120 de milioane de euro. Cifra de afaceri a producătorilor locali de cosmetice a crescut cu 11% față de 2016, respectiv cu 108,5% față de 2013, la 104,8 milioane de euro în 2017. Și comerțul cu cosmetice a înregistrat un ritm susținut, avansând cu peste 4% față de 2016 și cu 35,4% față de 2013, la aproape 1,5 miliarde de euro în 2017. Extinderea gamei de produse și publicitatea susținută s-au pliat excelent pe trendul de creștere economică și pe diversificarea obiceiurilor de consum”, arată rezultatele analizei realizate de Frames în colaborare cu KeysFin.

Astfel, analiza indică, pe ansamblu, un business ce se apropie semnificativ de două miliarde de euro în 2019, incluzând atât producția, cât și comercializarea de cosmetice. Evoluția semnificativă a pieței trebuie pusă în legătură directă și cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% față de anul 2017 și au fost cu 102% mai mari decât în 2010, la 525,5 milioane de euro în 2018. Pe subcomponente, companiile au importat în principal produse de înfrumusețare sau de machiaj (35% din total în 2018), urmate de parfumuri, produsele de igienă corporală și cele de îngrijire a părului.

La capitolul exporturi, performanța sectorului este una semnificativă, raportat la nivelul de acum 7 ani. Astfel, datele financiare arată că exporturile de cosmetice din România au avansat cu 276% față de 2010, la 327,5 milioane de euro în 2018. Față de 2017, exporturile de cosmetice au scăzut însă ușor, cu 1,3%.

Analiza Keysfin arată că, din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri, aproape 70% din total, au fost realizate de firmele din județul Cluj. Topul este completat de companiile din București, Prahova, Timiș și Sibiu, iar împreună primele 5 județe au înregistrat 98% din cifra de afaceri totală a producătorilor de cosmetice.

„Judecând din punct de vedere al profitabilității, datele vin să susțină evoluția semnificativă a acestui sector. Dintre cele 145 de companii producătoare de cosmetice analizate, 73 au înregistrat profit, 52 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a crescut cu 2% față de 2016 și este cu 163% peste nivelul din 2013 la 7,8 milioane de euro în 2017. Datoriile comerciale ale producătorilor de cosmetice au reprezentat 50% din total, ceea ce indică o dependență crescută de creditul furnizor, mult peste media economiei din 2017 de 32%”, arată analiza.

În ceea ce privește comerțul cu cosmetice, dintre cele 1.960 de companii analizate, 949 au înregistrat profit, 725 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a scăzut marginal față de 2016 însă este cu peste 210% peste nivelul din 2013, la 71,1 milioane de euro în 2017. Datoriile comerciale ale comercianților de cosmetice au reprezentat 43,7% respectiv 38,5% ceea ce indică o dependență mai redusă de creditul furnizor, însă rămâne peste media economiei din 2017 de 32%.

Referitor la numărul de angajați din sectorul cosmeticelor din România, acesta era, în 2017, de aproape 14.000, cei mai mulți fiind în sectorul comerțului. Dacă producătorii raportau 1.654 de angajați, cu 6,4% peste nivelul din 2016 și cu aproape 50% față de 2013, comercianții de cosmetice aveau 12.100 de angajați în 2017, mai mulți cu 44,5% față de anul 2013.

Analiza arată, totodată, că, în sectorul de producție, costul cu forța de muncă a crescut cu 6%, la 14.300 de euro per angajat, în timp ce productivitatea a avansat cu 5%, la 63.000 de euro, în 2017. În cazul comerțului, datele financiare din 2017 indică cel mai scăzut raport între cost și productivitate, de doar 7,8%, la polul opus avem producția cu un nivel al costului per angajat de 22,6% din productivitatea medie.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor Publice (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: producție 2042 - fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă) sau comerț: 4645 - comerț cu ridicata al produselor chimice și 4775 - comerțul cu amănuntul al produselor cosmetice și de parfumerie, în magazine specializate. Toate cifrele sunt exprimate în euro, la cursul mediu anual afișat de BNR, iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2019. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani. Informațiile sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societățile comerciale și PFA-urile active din România.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.