MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
„Anatomia Comediei 2025” – trei podcasturi cu public despre evoluția umorului la români, alături de grupul-legendă Divertis, la Sala Mare – ARCUB

Anatomia Comediei 2025” – trei podcasturi cu public despre evoluția umorului la români, alături de grupul-legendă Divertis, la Sala Mare – ARCUB

Numărul 21-22, 4-17 iun. 2025  »  Roza vânturilor

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București prezintă între 3-7 iunie, primele trei ediții ale podcastului „Anatomia comediei 2025” – un proiect semnat Asociația COOLT, realizat împreună cu legendarul grup Divertis. Potrivit unui comunicat transmis de ARCUB, cele trei întâlniri cu public, gândite ca podcasturi filmate, aduc pe scena ARCUB figuri-cheie ale scenei comediei – de la părinții satirei TV până la noii influenceri de stand-up –, care discută despre transformările umorului de la „bancurile spuse la șoaptă” până la meme-urile virale și TikTok-urile de azi.

Proiectul deschide oficial programul cultural „Dicționarul de umor Divertis”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, care va continua pe tot parcursul anului cu conferințe, spectacole live semnate Divertis și editarea unui dicționar de umor.

Divertis, înființat la începutul anilor ’80 de un grup de studenți de la Iași, a redefinit umorul românesc după 1989, aducând pe ecran o satiră politică și socială inteligentă, cu personaje memorabile și jocuri de cuvinte care au intrat în vocabularul cotidian. Emisiunile lor – de la programele difuzate pe TVR la show-urile de pe Pro TV – au fost pionere în a comenta, cu ironie curajoasă, tranziția și realitatea postcomunistă, inspirând generații întregi de umoriști și deschizând drumul pentru stand-up, sketch-show-uri moderne și conținut online. Divertis nu a fost doar un grup de comedianți, ci un fenomen cultural care a demonstrat puterea satirei de a explica, critica și, uneori, vindeca societatea.

3 iunie – De la bancuri la stand-up. Seria debutează cu o seară moderată de Dan Chișu, omul care a adus primul microfon de stand-up în România, la Café Deko, în 2003. Alături de el, trei dintre cei mai vizibili comedianți ai momentului – Sorin Pârcălab, Sergiu Floroaia și Ioana State – împreună cu publicitarul și creatorul filmelor Zimnicea și Țăndări, Bogdan Naumovici, discută cum s-a făcut trecerea de la bancul rostit în șoaptă, sub comunism, la gluma livrată direct în reflector, cu aplauze și bilete vândute online. Conversația urmărește primele crâmpeie de stand-up din București, explozia cluburilor de comedie și, mai recent, modul în care meme-urile și TikTok-urile au deschis scena digitală pentru gluma de 15 secunde.

4 iunie – Cine mai plătește comedia? A doua seară este condusă de Gicu Gojira, cunoscut pentru interviurile sale frontale, fără menajamente. Dezbaterea începe de la o constatare: de câțiva ani, publicul s-a obișnuit cu „conținut la liber”, de la seriale pe platforme piratate până la clipuri virale pe YouTube. Regizorul Bogdan Mureșanu, premiat la Festivalul Internațional de Film de la Veneția pentru lungmetrajul „Anul Nou care n-a fost”, și Codin Maticiuc, producătorul francizei „Miami Bici”, povestesc dacă și cum mai merită comedia să fie monetizată. Se discută despre crowdfunding, plasare de branduri, bilete de cinema versus „binge-watch” acasă și locul influencerilor într-un ecosistem în care gluma se consumă la un swipe.

7 iunie – Comedia vie: film, TV, realitate. În ultimul episod din iunie, Andrei Boncea îi are ca invitați pe trei „grei” ai umorului audiovizual: regizorul Nae Caranfil, actorul și show-man-ul Mihai Bendeac și scenaristul Toni Grecu, actor și fondator Divertis. Într-un dialog condensat cu exemple din platouri și din culisele TV, cei patru vorbesc despre cum rămâne relevantă comedia românească, de la „Filantropica” la sketch-show-urile de la începutul anilor 2000, și cum reușește realitatea să bată, de multe ori, ficțiunea.

Toate cele trei întâlniri au loc la ARCUB – Hanul Gabroveni (Str. Lipscani 84-90), ora 19:00. Biletele se găsesc pe bilete.arcub.ro. Înregistrările video vor fi publicate ulterior pe canalul YouTube „Divertis Oficial”, pentru publicul din toată țara. „În toamnă, proiectul continuă cu încă trei conferințe, iar finalul anului aduce un volum tipărit – Dicționarul de umor Divertis – care va aduna cele mai surprinzătoare expresii, glume și personaje ale comediei autohtone”, precizează ARCUB, în comunicat.

Cei interesați pot găsi informații suplimentare pe pagina de Facebook și Instagram a Asociației COOLT și pe canalele de social media ale Grupului Divertis (Youtube - Divertis Oficial, Facebook - Divertis, Instagram - @divertis.povestea).




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.