ANCOM: Traficul de colete interne și internaționale a crescut cu 13%, în 2021

ANCOM: Traficul de colete interne și internaționale a crescut cu 13%, în 2021

Numărul 39, 5-11 oct. 2022  »  Analize și sinteze

Traficul de colete interne și internaționale a crescut, în 2021, cu 13% față de anul precedent, până la 218 milioane de trimiteri, și a contribuit cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poștale, arată datele publicate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), citate de Agerpres. Potrivit ANCOM, în ceea ce privește traficul total de trimiteri poștale, acesta s-a majorat cu 4% față de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane, iar veniturile totale au depășit 4 miliarde lei, în creștere cu 11%, în principal datorită continuării creșterii traficului de colete.

Peste jumătate (56%) din totalul traficului poștal este reprezentat de trimiterile de corespondență, în timp ce coletele au ajuns să însemne 37%, cu trei puncte procentuale mai mult decât în anul anterior.

De asemenea, numărul punctelor de acces sau contact la rețele poștale a crescut cu 8%, ca urmare a intrării pe piață a unor furnizori al căror model de afaceri se axează pe acestea, iar numărul de sisteme automate de tip "self-service" a ajuns la aproape 2.500, în creștere de la o mie, în 2020.

Datele ANCOM relevă faptul că traficul de colete și pachete mici a crescut cu 13%, atât în volum, cât și în venituri. Astfel, în anul 2021, traficul de colete a ajuns la 218 milioane și a generat venituri de aproximativ 3,3 miliarde de lei, echivalentul unui venit mediu de 15 lei/colet.

În 2021, coletele interne au fost livrate mai repede decât corespondența: în medie în 1,2 zile de la intrarea în rețelele poștale, 87% dintre colete fiind livrate în ziua imediat următoare depunerii, doar 0,6% dintre acestea ajungând la destinație în cinci zile sau mai mult. În același timp, 9% dintre coletele interne au fost livrate prin sisteme automate de tip „self-service”, în creștere de la 1% în 2020.

După traficul de livrare colete realizat în cursul anului trecut, principalii concurenți au fost: Fan Courier (26%), Sameday (23%) și Cargus (13%).

Pe segmentul traficului de corespondență și imprimate (scrisori, facturi etc.), statistica ANCOM arată o încetinire a scăderii la doar 1%, față de peste 6% în 2020, în volum și prezintă o creștere cu 2% a veniturilor. Venitul mediu a fost de 2 lei/trimitere (1,8 lei/trimitere internă).

Aproape patru din zece trimiteri de corespondență (39%) au ajuns la destinatar în 2,6 zile, timp mai mult decât dublu comparativ cu un colet.

La nivel național, Compania Națională „Poșta Română” (CNPR) domină piața trimiterilor de corespondență în 2021: păstrează 53% din trafic și crește la 63% din venituri (+4% puncte procentuale față de 2020).

Valoarea totală a pieței serviciilor poștale din România a depășit, anul trecut, patru miliarde lei, iar traficul poștal intern a asigurat 3,2 miliarde de lei.

Veniturile medii anuale din trimiteri poștale au crescut cu 11%, până la 212 lei/locuitor, inclusiv pe seama creșterii cu 4% a traficului poștal, până la 31 trimiteri/locuitor. În funcție de veniturile din servicii poștale furnizate în România, principalii competitori au fost: Fan Courier (25%), Poșta Română (17%) și Sameday (13%).

Conform arbitrului telecom, în sfera serviciului universal traficul de trimiteri s-a menținut relativ constant, în 2021, la 209 milioane de trimiteri poștale, traficul intern reprezentând peste 89% (+3% față de anul anterior), iar cel internațional puțin peste 10%. Serviciul universal a contribuit, astfel, cu 35% la realizarea traficului poștal și cu 16% la realizarea veniturilor sectorului.

La capitolul reclamații, anul trecut, numărul total primit de către furnizorii de servicii poștale a crescut cu 11% față de 2020, însă cele considerate ca fiind întemeiate au crescut cu 9%, până la 115.000. Pentru 77.000 de reclamații au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 16,9 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 218 lei, în scădere cu 6%, de la an la an. Două studii de piață realizate pentru ANCOM în anul 2021 au arătat că 50% dintre respondenți au expediat colete poștale în ultimul an, 15% dintre aceștia au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 48% de câteva ori pe an.

Totodată, pe zona de comerț electronic, 40% dintre respondenți au realizat achiziții online de câteva ori pe lună și alți 44% au declarat că au cumpărat online de câteva ori pe an. Doar 1% dintre respondenți nu au făcut niciodată cumpărături online.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.