APIA: România înregistrează o creştere consistentă a pieţei auto în ultimele 11 luni, de 8,2%

APIA: România înregistrează o creștere consistentă a pieței auto în ultimele 11 luni, de 8,2%

Numărul 48-49, 17 dec. 2019 - 13 ian. 2020  »  Analize și sinteze

Luna noiembrie aduce în România, pentru a doua oară în acest an, o scădere a pieței auto totale – după cea din martie – cu 1,2% comparativ cu noiembrie 2018, însă, spre deosebire de multe alte state membre ale Uniunii Europene, piața românească înregistrează o creștere consistentă în ultimele 11 luni, de 8,2%, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), informează Agerpres. Piața auto din România consemnează în 2019 al șaselea an de creștere. Astfel, după 11 luni din 2019, creșterea generală a pieței auto este de doar 8,2%, comparativ cu aceeași perioadă din 2018 (față de +9,3% cât era la 10 luni). Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte state membre ale Uniunii Europene, România consemnează o creștere consistentă a pieței în ultimele 11 luni, scăderile din martie și noiembrie fiind, probabil, un efect al evoluției programului „Rabla”.

Referitor la vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că, după 11 luni, țările grupate în EU15 (90% din totalul pieței UE) înregistrează o scădere de 0,7%. Între acestea, grupul celor cinci țări (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie) care, împreună, totalizează circa 75% din piața auto a UE, consemnează la 11 luni din 2019 o scădere generală de 0,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2018 (deși în lunile octombrie și noiembrie au avut creșteri importante, de +8% și, respectiv +4,2). Evoluția la 11 luni a acestor piețe este: Spania - minus 5,7%, Marea Britanie - minus 2,7%, Italia - minus 0,6%, Franța - minus 0,3%. Singura piață care nu este în teritoriu negativ și care, datorită mărimii sale, are un impact semnificativ asupra evoluției de ansamblu, Germania, înregistrează la 11 luni o creștere totală de 3,9%.

În continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de persoanele juridice, care realizează 57% din totalul achizițiilor de autoturisme în primele 11 luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de persoanele fizice în această perioadă (68.941 unități) este cu 18,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau doar 58.107 unități). Ca urmare, și ponderea achizițiilor realizate de persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 40% în 2018 la 43% în 2019.

În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele 11 luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 408.616 unități, cu 6,0% mai puține decât în 2018, având și o structură de vârstă îmbunătățită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

În ceea ce privește livrările de autovehicule noi, luna noiembrie 2019 consemnează, pentru a doua oară în acest an, un volum al vânzărilor în scădere (-1,2%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, după 11 luni din anul 2019, se înregistrează o creștere generală a pieței cu 8,2%, pe un volum total de 185.418 unități. Din acestea, 160.142 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei, înregistrează o creștere de 10,3% și 25.276 vehicule comerciale, acestea fiind în scădere cu 3,3%.

În funcție de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, în luna noiembrie, numărul autoturismelor cu combustibili alternativi a crescut cu 33% față de luna precedentă. Ca urmare, și cota acestora în total piață a crescut, ajungând la 4,7% (față de 3,2% în octombrie). Pe ansamblul celor 11 luni de până acum, autoturismele pe benzină continuă să dețină cea mai mare pondere, respectiv 71% din total (semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în aceeași perioadă din 2018 - 61,9%). Dintre primele 10 mărci/modele cele mai vândute, 6 mărci și respectiv 8 modele au o pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.

Pe de altă parte, în noiembrie, ponderea motorizărilor diesel a scăzut cu 2,6 puncte procentuale față de cota avută în luna anterioară și cu 9,4 pp față de prima lună a anului 2019. Ca urmare, după 11 luni din 2019, ponderea autoturismelor cu motoare diesel ajunge la 25,2%, cu 10,1 pp mai puțin decât cea pe care o aveau în aceeași perioadă din 2018.

În schimb, ponderea motorizărilor diesel pentru autoturismele rulate nou intrate în parc (import) este de 76,4% din total. „La acest subiect (evoluție diesel), apreciem necesar să reiterăm mențiunea făcută și cu alte ocazii: motoarele diesel de ultimă generație (Euro6d) au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici cu circa 15%-20% (deci, consum mai redus) la modele cu echipări similare. În plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât și de către statele semnatare ale acordului de la Paris - COP21), depinde, cel puțin pe termen mediu, în bună măsură, de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație”, menționează APIA.

Autoturismele „verzi” (electrice și hibride), în luna noiembrie, au înregistrat o cotă de 4,7% din total, superioară celei din luna precedentă, ceea ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2019, această categorie de autoturisme să înregistreze o creștere semnificativă de volum (6.015 față de doar 4.017 în 2018). În acest context, și ponderea sa în ansamblul pieței înregistrează o creștere importantă comparativ cu cea de anul trecut (3,8% în 2019 față de doar 2,8% în 2018).

Pe subcategorii, se consemnează o creștere consistentă de 150,4% (2,5 ori) la autoturismele full electrice și o creștere de 22,6% la cele plug-in. Pe de altă parte, și autoturismele hibride înregistrează un avans de 34,4%. Trebuie remarcată evoluția foarte bună a Programului Rabla Plus și în acest an, numărul de autoturisme electrice (full sau plug-in) achiziționate prin acesta fiind de circa 3,5 ori mai mare decât cel consemnat la sfârșitul lunii noiembrie 2018.

„Această evoluție constant pozitivă din ultimii ani (x11 ori în 3 ani pe segmentul celor cu alimentare electrică) impune, din rațiuni de mediu, continuarea, și în anii viitori, a acestui program (ex: 2020-2025), dar cu un buget în creștere, în concordanță cu cererea tot mai ridicată de autovehicule «verzi», dar și cu țintele de mediu stabilite pentru România în Directiva UE nr. 1161/2019 (achizițiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scăzute trebuie să ajungă la o pondere minimă de 18,7% în perioada de referință august 2021 - decembrie 2025)”, susține APIA.

O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 18,2% din totalul achizițiilor realizate în primele 11 luni ale lui 2019, pe un volum total de 29.206 unități, ușor inferior (-0,8%) celui consemnat în 2018.

În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația după 11 luni din 2019 se prezintă astfel: România, o pondere de 30,4%, Germania 16,7%, Turcia 10,8%, Cehia 10,5% și Spania 8,3%. În acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut cu 5,4%, iar cele din import cu 12,5%.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.