Audit UE: Companiile aeriene au încălcat drepturile pasagerilor în pandemie, impunându-le vouchere în locul rambursărilor

Audit UE: Companiile aeriene au încălcat drepturile pasagerilor în pandemie, impunându-le vouchere în locul rambursărilor

Telex » Știri 1 iulie, 9:10  

Companiile aeriene europene au încălcat constant drepturile pasagerilor în timpul pandemiei de COVID-19, situație tolerată de guvernele statelor Uniunii Europene, care nu au condiționat ajutoarele de stat oferite acestor companii de rambursarea contravalorii biletelor pentru zborurile anulate, relevă un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană (ECA), citat de Agerpres. Deși din punct de vedere legal companiile aeriene din UE sunt obligate să le restituie pasagerilor banii pentru zborurile anulate, multe dintre ele i-au forțat să accepte vouchere în locul rambursărilor. La aceasta a contribuit și faptul că foarte mulți pasageri nu-și cunosc drepturile și, prin urmare, au acceptat să li se impună vouchere, deși erau îndreptățiți să le fie rambursată contravaloarea biletelor, se arată în raport.

Zeci de milioane de pasageri și-au văzut planurile de călătorie compromise după ce, între martie 2020 și martie 2021, circa 70% dintre zborurile regulate au fost anulate pe ansamblul UE ca urmare a restricțiilor antiepidemice. „Pasagerii nu au fost informați asupra drepturilor lor și, în consecință, pierd bani”, a declarat la o conferință de presă auditoarea europeană Annemie Turtelboom, potrivit agenției DPA.

Iar în timp ce mulți pasageri nu și-au primit banii înapoi pentru zborurile anulate, companiile aeriene europene au primit ajutoare de stat care însumează aproape 35 de miliarde de euro, mai remarcă raportul.

„Ceea ce ne-a surprins este că guvernele statelor UE au acceptat această situație. Mai rău, ele și-au dat acordul, chiar dacă asta a însemnat încălcarea legislației europene”, subliniază Annemie Turtelboom. „În timp ce s-au depus toate eforturile pentru a susține companiile aeriene și turoperatorii, s-a făcut prea puțin pentru a asigura respectarea drepturilor a milioane de oameni în UE”, a constatat aceeași auditoare, potrivit Reuters.

Raportul Curții de Conturi Europene evidențiază faptul că statele membre nu au condiționat explicit ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene de rambursarea biletelor anulate, deși Comisia Europeană le-a dat voie s-o facă.

Cel puțin 15 state membre ale UE au încălcat legislația europeană prin neimpunerea companiilor aeriene și turoperatorilor să-și respecte obligația juridică de a rambursa contravaloarea zborurilor anulate, conchide auditoarea citată.

În privința neregulilor constatate în cazul principalelor companii aeriene din România, raportul menționează că „un pasager care a acceptat un voucher nu mai are dreptul de a cere o rambursare” și „odată trecut termenul de 12 luni, un voucher neutilizat nu mai poate fi rambursat”.

Înaintea publicării acestui raport, Comisia Europeană a cerut companiilor aeriene din UE să gestioneze mai bine anularea zborurilor, incluzând aici compensarea pasagerilor ale căror bilete nu au fost încă rambursate, amintindu-le totodată obligația efectuării acestei rambursări în termen de șapte zile de la anularea zborului. „Companiile aeriene trebuie să respecte drepturile consumatorilor atunci când zborurile sunt anulate”, a atras atenția comisarul european pentru justiție, Didier Reynders.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.