Avantajele asocierii în agricultură

Avantajele asocierii în agricultură

Numărul 33, 15-21 noiembrie 2016  »  Revista presei economice

Ziarul Financiar din 10 noiembrie a.c. supune analizei o temă de cel mai larg interes nu numai pentru populația rurală, ci și pentru toți consumatorii de produse agroalimentare din țara noastră. În condițiile în care se desfășoară o campanie susținută pentru promovarea produselor românești, limitele ofertei, ale capacității de negociere sunt determinate și de forța economică a producătorilor. Din acest motiv este revizuită, atât în teorie, cât și în practică, ideea cooperației agricole în sfera producției. Nu vom recurge la retrospective istorice, întrucât interesează prezentul și, mai ales, viitorul. Astfel, în analiza semnată de Roana Rotaru se relevă că, treptat, reticențele (să le numim doar așa) legate de asocierea în agricultură încep să fie depășite sub impactul rezultatelor pe care le-au obținut o serie de cooperative agricole de producție. Chiar dacă denumirea lor amintește de fostele CAP-uri, avem de-a face, practic, cu asocieri de tip comercial compatibile cu economia de piață. Pe primele locuri în privința cifrei de afaceri se situează cooperativele Dobrogea Sud, cu 70 de milioane de lei, DanBred, cu 51,8 milioane de lei, Transilvania Pig, cu 48,4 milioane de lei, Braicoop, cu 30,7 milioane de lei, și Someș Arieș, cu 24 de milioane de lei. O apreciere a acestui proces îi aparține prof. univ. dr. Toma Dinu, decanul Facultății de Management, Inginerie Economică în Agricultură și Dezvoltare Rurală din cadrul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București: „Asocierea este bună pentru că unește capitalul, forța de muncă, furnizorii și clienții. Prin asociere, fermierii pot avea un portofoliu mai mare de furnizori și de clienți. Crește dimensiunea afacerii și, automat, puterea de negociere devine mai mare. Sunt avantaje legate de o capacitate mai mare de adaptare la piață și, nu în ultimul rând, formarea membrilor asociației poate fi îmbunătățită pentru că «împrumută» experiență de la ceilalți”.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.