Barometrul start-up-urilor din România, ediția a doua

Barometrul start-up-urilor din România, ediția a doua

Numărul 47, 12-18 dec. 2017  »  Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor

Educația precară, accesul la finanțare și teama de eșec – principalele obstacole pentru întemeierea unei afaceri

EY România a dat publicității rezultatele celei de-a doua ediții a Barometrului start-up-urilor din România. Pentru prima dată în cadrul barometrelor EY România dedicate antreprenorilor, educația precară ocupă primul loc în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România. 23% dintre respondenți afirmă acest lucru, față de doar 16% în anul 2016. Răspunsul indică o conștientizare a importanței educației antreprenoriale și a lipsei acesteia, fie că este vorba de cea de business, de obținerea unei finanțări, de marketing, leadership, vânzări sau alte zone care țin de dezvoltarea unei afaceri de la zero. Accesul la finanțare și teama de eșec sunt al doilea, respectiv al treilea obstacol, resimțite de antreprenori.

Aflat la cea de-a doua ediție, Barometrul start-up-urilor din România, realizat de EY România, Impact Hub și Startarium analizează răspunsurile a 357 antreprenori de start-up (fondatori ai unor companii cu vechime mai mică de trei ani calendaristici). 63% dintre respondenți au vârsta cuprinsă între 21 și 35 de ani, 33% între 35 și 50 de ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani. Majoritatea antreprenorilor chestionați provin din mediul urban (93%) și activează în diverse sectoare, de la IT&tech (27%), la media și publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comerț cu amănuntul (10%). Cei mai mulți respondenți (69%) se află la prima companie fondată, în timp ce 12% au creat deja cel puțin două start-up-uri până la firma actuală.

7 din 10 antreprenori câștigă peste venitul mediu pe lună

Față de studiul publicat anul trecut, se observă o creștere a veniturilor personale ale antreprenorilor de start-up. 73% dintre respondenți au raportat un câștig lunar de peste 500 de euro. A scăzut procentajul celor care câștigau sub 500 de euro pe lună – de la 38% în 2016 la 27% în 2017. În același timp, a crescut numărul antreprenorilor care obțin între 1.000 și 2.000 de euro lunar ( 25% în 2017 față de 18% în 2016) și al celor cu câștiguri de peste 2000 euro (16% în prezent față de 11% în 2016).

44% dintre respondenți consideră mentoratul principala lor sursă de învățare

Educația antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin contactul cu poveștile antreprenoriale de succes. De aceea, aproape jumătate dintre respondenți au indicat mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori ca fiind principala lor sursă de învățare (44%). „Totuși, activitatea de mentorat a scăzut în importanță pe agenda antreprenorilor maturi, în ciuda faptului că este considerată ca esențială de tot mai mulți antreprenori de start-up. Această diminuare ar putea fi justificată de contextul generat de o cerere în creștere pentru acest tip de învățare, care nu mai poate fi susținută de antreprenorii maturi, în mod special într-o economie în plină expansiune care lasă mai puțin timp la dispoziție acestora pentru a se dedica mentoratului”, precizează autorii studiului.

Soluțiile de finanțare pentru start-up-uri – măsura guvernamentală cu cel mai mare impact

Antreprenorii indică patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și reglementare, dar și de funcționarea instituțiilor statului, drept cei mai importanți pași ai statului în direcția stimulării și suținerii celor care își doresc să demareze o afacere. Astfel, 27% consideră că soluțiile de finanțare pentru start-up-uri ar avea cel mai mare impact, în creștere cu 22 de procente față de anul trecut. 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% menționează relaxarea și simplificarea fiscală, iar 4% – predictibilitatea fiscală.

36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse în promovare

Aproape 4 din 10 antreprenori vor aloca în următorul an cele mai multe resurse promovării produselor și serviciilor companiei. Promovarea este urmată de vânzare și distribuție, respectiv de definirea produsului/serviciului. Operaționalul și HR-ul sunt ultimele zone de investiții planificate, la fel ca definirea și optimizarea modelului de business.

67% dintre respondenți sunt îngrijorați de obținerea fondurilor pentru creșterea numărului de angajați

Cele mai mari provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum sunt asigurarea fondurilor necesare pentru creșterea numărului de angajați (67% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect) și pentru implementarea ideilor de creștere în cadrul start-up-ului (62% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect). În același timp, antreprenorii se confruntă cu necesitatea creșterii numărului de angajați și cu o piață a muncii din ce în ce mai provocatoare pentru angajatori (mai ales că 27% dintre start-up-urile respondente activează în IT și tehnologie). Conform unui studiu Manpower, piața muncii din România este pe locul trei în lume, după Japonia și Taiwan, din punctul de vedere al dificultății de a atrage noi talente.

Zece ore pe zi dedicate afacerii

Cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum dedică zece ore afacerii lor în fiecare zi, la fel ca la prima ediție a studiului, ceea ce înseamnă că lucrează cu 16% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România. Conform Eurostat, angajații români lucrează în medie 39,8 ore pe săptămână.

Deși cei mai mulți dedică 10 ore afacerii, 7% dintre antreprenori depășesc limita de treisprezece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 20 ore de muncă în fiecare zi, conform răspunsurilor înregistrate la această întrebare.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.