„Carierele de succes se construiesc dacă ai modele demne de urmat”

„Carierele de succes se construiesc dacă ai modele demne de urmat”

Numărul 10, 31 mai - 6 iunie 2016  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu conf. univ. dr. Elena Diaconu, expert contabil, Filiala CECCAR Vâlcea

Alexandra Rizea: Cititorii noștri manifestă un mare interes față de ceea ce numim „povești de succes”. Vă adresăm rugămintea de a vă aduce și dvs. contribuția la completarea imaginii conturate până acum în mai multe interviuri. În consecință, vă rugăm să relatați principalele momente din cariera dvs. profesională, didactică și civică.

Elena Diaconu: Încep prin a preciza că, în anul 1985, am absolvit cursurile Facultății de Finanțe și Contabilitate a Universității din Craiova. Mi-am perfecționat pregătirea academică prin absolvirea, în 1997, a cursurilor de contabil la Bursa de Valori București, în 2004 – a cursurilor Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, în 2005 – practician în reorganizarea judiciară și insolvență, în 2007 – formator de formatori, în 2009 – masteratul în managementul financiar-contabil al administrației publice. Sub aspect strict profesional, menționez că în 1996 am obținut titlul de expert contabil în cadrul CECCAR – filiala Vâlcea. În perioada 2000-2006 am urmat cursurile Școlii doctorale la Universitatea din Craiova, obținând titlul științific de doctor în economie, domeniul de specialitate contabilitate.

După acest excurs semnificativ în sfera pregătirii profesionale, cred că ar fi util să vă referiți și la exercitarea profesiei.

Mi-am început activitatea profesională în perioada 1985-1993, la Antrepriza de Construcții Microhidrocentrale Călimănești, și am continuat-o la Spitalul Județean Vâlcea. În iunie 1993 am promovat în funcția de contabil-șef la Leagănul pentru copii Râmnicu Vâlcea, iar în iulie 1998 am fost numită în funcția de director al acestei instituții. Bineînțeles, în toate aceste ipostaze am acumulat și o experiență practică pe care o consider esențială în ceea ce privește exercitarea profesiei de contabil.

Știm că aveți și o carieră universitară în care v-ați afirmat deopotrivă ca teoretician și practician.

Așa este. Mi-am început activitatea didactică în anul 2001, la Facultatea de Contabilitate și Finanțe Râmnicu Vâlcea – Universitatea „Spiru Haret”, unde, în anul universitar 2010-2011, am devenit conferențiar universitar. În perioada mai 2012 – octombrie 2015 am deținut funcția de decan al aceleiași facultăți. În prezent, sunt conferențiar universitar doctor la Facultatea de Științe Juridice, Economice și Administrative din Craiova – Universitatea „Spiru Haret”.

Și acum a venit momentul să ne referim la modul în care dvs. îmbinați activitatea universitară cu cea de profesionist contabil.

Activez în profesie ca persoană fizică autorizată.

Mai aveți timp și pentru altceva?

Trebuie, în acest sens, să precizez că activitatea civică la care v-ați referit la prima întrebare este o componentă permanentă în ceea ce pot să numesc „bugetul meu de timp”.

Concret...

...Concret, sunt lector CECCAR în cadrul Programului Național de Dezvoltare Profesională Continuă pentru disciplinele Contabilitate financiară, Contabilitate și control de gestiune, sunt formator la Institutul Național de Administrație, sunt membru ARACIS – domeniul economie – contabilitate, membru al Asociației Generale a Economiștilor din România (vicepreședinte al filialei Vâlcea), membru al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, membru în comisii de examinare/evaluare pentru accesul la profesia de expert contabil și de contabil autorizat.

În toate domeniile și funcțiile la care v-ați referit cred că v-ați preocupat și de împărtășirea experienței acumulate.

Bineînțeles, este vorba aici în primul rând despre activitatea mea științifică pusă în evidență prin lucrările susținute la numeroase manifestări naționale și internaționale de profil, publicate în volume recunoscute de CNCSIS, precum și prin cursurile universitare publicate, fiind autoare și coautoare a 16 cărți și 55 de articole de specialitate. Am participat și particip la realizarea a 14 contracte de cercetare în domeniul meu de activitate.

Care ar fi, după opinia dvs., principalii factori care asigură performanța în cele trei ipostaze pe care le-ați menționat – profesională, didactică și civică? În ce măsură și prin ce mijloace Filiala CECCAR Vâlcea acționează pentru stimularea proceselor care determină o dezvoltare personală complexă, în pas cu cerințele timpului în care trăim?

În acest sens l-aș cita, înainte de toate, pe scriitorul american Robert Collier, care a trăit în perioada 1885-1950 la St. Louis, Missouri. El spunea: „Succesul este suma unor eforturi mici, repetate zi de zi”. Parcursul meu profesional este rezultanta unor eforturi constante, a muncii perseverente, a modului în care mi-am gestionat și îmi gestionez timpul, inclusiv pentru îmbunătățirea pregătirii de specialitate, în condițiile în care am fost sprijinită de persoane și personalități de la care am avut privilegiul să învăț, să le urmez exemplul după puterile, dar și după propria voință. O carieră de succes ți-o construiești dacă ai în preajmă modele, iar eu încerc să devin un model pentru cei din jur. Modelul meu pentru cariera didactică și de cercetare este prof. univ. dr. Constantin Staicu, conducătorul meu de doctorat. Modelul care stă la baza carierei mele civice este prof. univ. dr. Alexandru Popescu-Mihăești, fost prorector al Universității „Spiru Haret”. Intenționat am lăsat la urmă referirile privind cariera profesională, exemplul pe care ni l-a oferit nouă, tuturor profesioniștilor contabili din România, regretatul președinte al CECCAR, prof. univ. dr. Marin Toma. Există și un motiv – ca să zic așa – sentimental, deoarece provenim din aceeași comună, Căpreni, județul Gorj. Cum am mai subliniat, norocul de a întâlni oameni care te-au ajutat și te ajută necondiționat a fost dublat – și în cazul meu – de un efort continuu de pregătire, indiferent de activitatea pe care am desfășurat-o la un moment dat. Nu știu dacă ceea ce am făcut pentru cei din jur a fost suficient sau nu, mulțumitor sau nu, fie că a fost vorba despre studenți, stagiari CECCAR sau colaboratori, dar de un lucru sunt sigură: am încercat să fac totdeauna tot ceea ce mi-a stat în putință. Colaborarea cu Filiala CECCAR Vâlcea a fost continuă și sistematică și datorită profilului facultății în care îmi desfășor activitatea. De altfel, prin protocoalele încheiate, ambele instituții au fost prezente la evenimentele importante organizate mai ales în comun, fie ele științifice, culturale sau umanitare. Pentru mine, în plan științific, publicațiile editate de CECCAR au fost și sunt un sprijin în prezentarea ideilor, concepțiilor și punctelor de vedere rezultate în urma activității de cercetare.

Ținând seama de existența unei rețele de instituții publice și organisme profesionale care își desfășoară activitatea și în județul Vâlcea, ar fi interesant de aflat opinia dvs. despre modul în care pot fi corelate demersurile specifice potrivit unor obiective comune.

Aș remarca, în primul rând, faptul că formarea, dezvoltarea, perfecționarea, performanța depind de mediul educogen în care se formează individul și generația și, mai ales, de idealul de viață, aspirațiile, efortul personal pentru a se dezvolta. De aici, importanța corelării activităților desfășurate de instituțiile și organismele profesionale puse în slujba formării și perfecționării cetățenilor și, înainte de toate, a tinerilor. Consider că rolul învățământului superior, al organismelor profesionale este esențial și că o colaborare susținută între acești doi poli nu poate fi decât benefică pentru cei care oscilează în alegerea unui traseu profesional.

Ultima întrebare decurge firesc din tot ceea ce ați menționat până acum: ce vă propuneți în perioada următoare să întreprindeți în sfera învățământului superior și în calitatea dvs. de membru al conducerii Filialei CECCAR Vâlcea pentru promovarea profesionalismului de înaltă calitate?

În opinia mea, perioada următoare va fi dificilă atât în domeniul învățământului, cât și în cel al economiei. În ambele, reforma parcă nu se mai sfârșește. Insuficienta așezare a învățământului pe locul pe care îl merită și, de aici, deficitul absolvenților de elită nu fac altceva decât să dăuneze din ce în ce mai  mult economiei. În calitate de cadru didactic în învățământul superior economic, încerc, pe cât posibil, să motivez viitorii economiști în a realiza performanță, iar câteodată le spun în glumă tinerilor că ei sunt cei care ne vor plăti pensiile și ar fi păcat ca părinții lor, după ani de trudă, să aștepte în poartă... degeaba. Fac tot ceea ce este posibil atât la nivelul facultății, cât și la nivelul Filialei CECCAR Vâlcea pentru a promova profesionalismul de înaltă calitate. Spre norocul meu, atât la Universitatea „Spiru Haret”, cât și la Filiala CECCAR Vâlcea, beneficiez de colaboratori deosebiți, dedicați și, astfel, lucrurile par a fi ușoare, deși în realitate nu sunt așa.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.