CE ia măsuri împotriva site-urilor de rezervări de călătorie înșelătoare

Numărul 13-14, 11-24 aprilie 2017  »  Conectarea la era digitală

Comisia Europeană (CE) a constatat, în urma unei anchete demarate în octombrie 2016, că nu mai puțin de 235 din 352 de site-uri de comparare a prețurilor și de rezervări de călătorie, deci 75% dintre ele, adaugă elemente suplimentare de preț într-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau pretind prețurile promoționale care nu corespund niciunui serviciu disponibil. Ancheta a fost demarată ca urmare a unui număr tot mai mare de plângeri formulate de cetățeni împotriva site-urilor de rezervare a hotelurilor și a zborurilor pe internet de pe teritoriul UE.

Autoritățile au solicitat site-urilor în cauză să respecte legislația UE privind protecția consumatorilor, care le impune o transparență totală în materie de prețuri și să își prezinte ofertele în mod clar de la începutul procesului de rezervare. „Internetul oferă consumatorilor o mulțime de informații pentru a-și pregăti, a compara și a-și rezerva vacanțele. Cu toate acestea, dacă evaluările de pe site-urile de comparare a prețurilor sunt părtinitoare sau dacă prețurile nu sunt transparente, aceste site-uri induc în eroare consumatorii. Societățile în cauză trebuie să respecte normele europene de protecție a consumatorilor, la fel ca orice agenție de turism. Autoritățile de protecție a consumatorilor vor solicita acum site-urilor să rezolve aceste probleme. Consumatorii trebuie să beneficieze de aceeași protecție în mediul online ca și offline”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen. 

Principalele constatări ale anchetei au evidențiat faptul că, într-o cincime din cazuri, ofertele promoționale nu sunt de fapt disponibile, iar unul din trei site-uri prezintă la începutul procesului de rezervare un preț diferit de cel final. De asemenea, în aproximativ o treime din cazuri, prețul total sau modul în care acesta este calculat nu este prezentat clar, iar în unul din patru cazuri operatorii nu precizează că afirmațiile cu privire la oferta limitată (de exemplu, „au rămas doar 2”, „disponibil doar astăzi”) se aplică exclusiv site-ului respectiv.

Etapele următoare. Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli și le va solicita remedierea acestora. Dacă site-urile nu se conformează, autoritățile naționale pot iniția proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanțelor europene, în funcție de legislația națională aplicabilă.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.