Cercetătorii UBB împreună cu elevi de liceu au transpus vibraţiile moleculare în muzică

Cercetătorii UBB împreună cu elevi de liceu au transpus vibrațiile moleculare în muzică

Numărul 25-26, 30 iun. - 13 iul. 2020  »  Roza vânturilor

Alexandru Lupan, lector în cadrul Facultății de Chimie și Inginerie Chimică a Universității Babeș-Bolyai (UBB), în colaborare cu cercetători de la Facultățile de Chimie și de Psihologie ale Universității din Bradford (UK), au publicat recent un articol în jurnalul academic Journal of Chemical Education. Articolul descrie un proiect de cercetare inovator, cu o abordarea multidisciplinară, în cadrul căruia au fost implicați și elevi de liceu, informează UBB, într-un comunicat. „Elevii de liceu, sub supervizarea chimiștilor de la Universitatea Bradford din Marea Britanie și cu sprijin din partea celor de la UBB, au transformat prin experimente vibrațiile moleculelor în muzică. Elevii au măsurat vibrațiile moleculelor precum apa, cafeina, sau unele mai puțin comune precum acidul cinamic și 4-bromoanilina, pe care le-au sintetizat ei înșiși. Au folosit radiație infraroșie pentru a măsura aceste vibrații și un software de modelare moleculară pentru a le vizualiza. Prin multiplicări matematice simple, elevii au convertit apoi lungimile de undă mici absorbite de molecule din radiația infraroșie în lungimi de undă mai mari, corespunzătoare undelor sonore. Aceasta le-a permis să reprezinte vibrațiile din molecule ca note muzicale”, se menționează în comunicat.

Lucrând împreună, elevi de la clasele de muzică, alături de cei de la profilul chimie, au reușit apoi cu aceste date să compună o serie de piese muzicale care să „reprezinte” acele molecule. Profesorii și elevii speră ca astfel de explorări ale moleculelor într-o manieră multidisciplinară să ajute nu doar la dobândirea unor noi cunoștințe despre moleculele din jurul nostre, ci și la împletirea îndeaproape a artei cu știința pentru cât mai mulți oameni, autorii proiectului argumentând că acestea sunt două fețe indispensabile ale umanității.

Melodiile moleculare pot fi ascultate aici.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!