Cercetătorii UBB împreună cu elevi de liceu au transpus vibraţiile moleculare în muzică

Cercetătorii UBB împreună cu elevi de liceu au transpus vibrațiile moleculare în muzică

Numărul 25-26, 30 iun. - 13 iul. 2020  »  Roza vânturilor

Alexandru Lupan, lector în cadrul Facultăţii de Chimie şi Inginerie Chimică a Universităţii Babeş-Bolyai (UBB), în colaborare cu cercetători de la Facultăţile de Chimie şi de Psihologie ale Universităţii din Bradford (UK), au publicat recent un articol în jurnalul academic Journal of Chemical Education. Articolul descrie un proiect de cercetare inovator, cu o abordarea multidisciplinară, în cadrul căruia au fost implicaţi şi elevi de liceu, informează UBB, într-un comunicat. „Elevii de liceu, sub supervizarea chimiştilor de la Universitatea Bradford din Marea Britanie şi cu sprijin din partea celor de la UBB, au transformat prin experimente vibraţiile moleculelor în muzică. Elevii au măsurat vibraţiile moleculelor precum apa, cafeina, sau unele mai puţin comune precum acidul cinamic şi 4-bromoanilina, pe care le-au sintetizat ei înşişi. Au folosit radiaţie infraroşie pentru a măsura aceste vibraţii şi un software de modelare moleculară pentru a le vizualiza. Prin multiplicări matematice simple, elevii au convertit apoi lungimile de undă mici absorbite de molecule din radiaţia infraroşie în lungimi de undă mai mari, corespunzătoare undelor sonore. Aceasta le-a permis să reprezinte vibraţiile din molecule ca note muzicale”, se menţionează în comunicat.

Lucrând împreună, elevi de la clasele de muzică, alături de cei de la profilul chimie, au reuşit apoi cu aceste date să compună o serie de piese muzicale care să „reprezinte” acele molecule. Profesorii şi elevii speră ca astfel de explorări ale moleculelor într-o manieră multidisciplinară să ajute nu doar la dobândirea unor noi cunoştinţe despre moleculele din jurul nostre, ci şi la împletirea îndeaproape a artei cu ştiinţa pentru cât mai mulţi oameni, autorii proiectului argumentând că acestea sunt două feţe indispensabile ale umanităţii.

Melodiile moleculare pot fi ascultate aici.