Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat în România cu aproape 14%, în T1

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat în România cu aproape 14%, în T1

Numărul 21-22, 2-15 iunie 2020  »  Analize și sinteze

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut în România, în primul trimestru al anului, cu aproape 14%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce mărcile private au câștigat teren în fața celor naționale și au ajuns să acopere 21% din vânzările totale, arată datele GfK Consumer Panels & Services, informează Agerpres. Studiul, care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România, evidențiază faptul că, în intervalul ianuarie-martie 2020, pe fondul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar și al primelor măsuri impuse de autorități, stocurile făcute de români s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităților de bunuri de larg consum cumpărate, față de trimestrul I din 2019. În acest context, și cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat cu aproape 14%, raportat la perioada de referință.

Din perspectiva canalelor de cumpărare, românii s-au orientat către comerțul de proximitate, magazinele mici moderne și discounterii înregistrând astfel cele mai mari creșteri, în primul trimestru al anului. În același timp, vânzările au crescut mult și în hipermarketuri și supermarketuri, iar comerțul tradițional a înregistrat un salt ceva mai moderat, se menționează în studiul de specialitate.

Potrivit sursei citate, pe segmentul comerțului online, în T1 2020 vs T1 2019, cu 13% mai multe familii și-au făcut cumpărăturile de larg consum de la distanță. În plus, cu 43% mai multe familii au achiziționat în mod repetat din online.

Cu toate acestea, în România, comerțul online de bunuri de larg consum rămâne încă într-un stadiu incipient și acoperă mai puțin de 1% din vânzări, din cauza unui nivel redus de acoperire, susțin realizatorii cercetării.

La capitolul produselor cumpărate s-a înregistrat o consolidare a mărcilor private. Astfel, în primul trimestru al anului în curs, mărcile private au câștigat teren în fața mărcilor naționale și au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum. „Românii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut și au cheltuit sume mai mari la vizita în magazin. Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate și la discounteri. Exemple de categorii în care mărcile private au reușit să își crească cel mai mult numărul de cumpărători sunt: apa, vinul, șampania și băuturile spirtoase, precum și detergenții de rufe, produsele pentru curățenie, produsele de hârtie, produsele pentru bebeluși sau produsele pentru animalele de companie”, relevă concluziile studiului citat.

Consultanții subliniază că, din punct de vedere macroeconomic, raportat la cele mai recente estimări oficiale și cel puțin momentan, România a reușit să evite recesiunea. „PIB-ul României a avut un avans de 2,7% în primul trimestru al acestui an, în timp ce PIB-ul UE a înregistrat un declin de 3,2% față de perioada similară a anului trecut, cea mai mare scădere din 2019 și până acum. Totuși, această evoluție include doar primele săptămâni de criză. Fondul Monetar Internațional a revizuit previziunea pentru economia României de la +3,5% la începutul anului la minus 5%”, se arată în document.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.