Clienţii băncilor au obţinut beneficii de 3,5 milioane de euro în urma negocierilor intermediate de CSALB

Clienții băncilor au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro în urma negocierilor intermediate de CSALB

Telex » Știri 11 septembrie 2020  

Clienții băncilor au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro în urma negocierilor intermediate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), în cei cinci ani de la înființare, potrivit unui comunicat citat de Agerpres. În timp ce costul plătit de comercianți pentru soluționarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obținut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro (în creștere de la 2.150 de euro în 2019).

În cei cinci ani de la înființare, au avut loc mai mult de 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri, din care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților. În total, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.

Acest lucru arată și calitatea soluțiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialiști cu o solidă experiență ca avocați, profesori universitari sau foști judecători.

Prin înființarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci și consumatori au putut fi reechilibrate prin scăderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ștergerea parțială sau totală a datoriei. Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de franci elvețieni (CHF) sau 44.600 de euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în CHF.

Numărul cererilor de negociere a crescut și el de la un an la altul, iar anul acesta vor fi de zece ori mai multe cereri decât în 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor.

Pe 30 octombrie 2018 CSALB depășea cifra de 1.000 de cereri înregistrate într-un an. La începutul lunii septembrie a.c. înregistra deja 1.900 de cereri pe anul 2020 și peste 5.800 în toți anii de activitate.

„În primul rând ne așteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depășească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opțiune a oricărui consumator care are o nemulțumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanțele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamațiile către ANPC vor continua să scadă, iar educația financiară a consumatorilor se va îmbunătăți”, a afirmat Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

El se așteaptă ca IFN-urile să devină cel puțin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori. „Ținând cont că IFN-urile și băncile activează pe aceeași piață a serviciilor financiare, putem spune că instituțiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurențial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulțumirilor semnalate de consumatori. (…) Credem că opțiunea concilierii va fi tot mai cunoscută și utilizată în rândul persoanelor juridice. CSALB poate soluționa începând cu acest an și problemele legate de plăți și emiterea de monedă electronică. Nu în ultimul rând, așteptăm să se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri de a înregistra CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ne va da acces la experiența entităților FIN-NET similare din toată Europa și ne-ar permite evoluții, în special pe partea de digitalizare și de pregătire a resursei umane. Totodată sperăm ca după cinci ani de la înființare să fie posibilă în Parlament și transformarea OG 38/2015 în lege”, a continuat Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.