Colaborarea între generații ne ajută să obținem performanțe în exercitarea profesiei contabile

Colaborarea între generații ne ajută să obținem performanțe în exercitarea profesiei contabile

Numărul 20-21, 30 mai - 12 iunie 2017  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Mugur Durgheu, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Bihor 

Alexandra Rizea: Așa cum rezultă din toate interviurile acordate până acum de colegii dvs. de breaslă pentru publicația noastră, prezintă interes fiecare experiență personală. În consecință, vă propunem să vă referiți la datele principale ale propriei experiențe, pornind de la opțiunea pentru profesie și continuând cu ceea ce ați realizat până acum în calitate de expert contabil.

Mugur Durgheu: Sunt absolvent al Liceului „Aurel Lazăr” din Oradea, profil matematică-fizică, promoția 1996. În alegerea profesiei, momentul cel mai important l-a reprezentat începutul cursurilor la clasa a X-a, când am considerat că trebuie să iau o decizie în legătură cu facultatea pe care o voi urma și, implicit, cu profesia pe care s-o exercit de-a lungul întregii vieți. Dată fiind importanța ei, decizia nu a fost simplă. Am pornit de la faptul că îmi plăcea matematica și doream să fie ceva din domeniul real; astfel, din aproape în aproape, prin excluderi, am ajuns la două opțiuni, care presupuneau examen de admitere din matematică:  Facultatea de Științe, Secția Matematică-Informatică, sau Facultatea de Științe Economice. În cele din urmă, luând în considerare și sfaturile unor apropiați, am ales Facultatea de Științe Economice, unde am fost admis la Secția de Contabilitate și Informatică de Gestiune. Neavând tangență cu contabilitatea, a fost nevoie să iau totul de la zero, spre deosebire de colegii care terminaseră liceul economic și care au studiat acolo disciplina Contabilitate. Întrucât contabilitatea este foarte apropiată de gândirea matematică, am reușit să recuperez rapid decalajul cu care m-am confruntat la începutul cursurilor. 

Este interesant acest proces de autoclarificare, în împrejurările descrise de dvs. În acest context vă rugăm să vă referiți și la modul concret în care ați verificat valabilitatea respectivei opțiuni.

În vacanța de după anul doi de facultate trebuia să urmăm stagiul de practică la o societate comercială. Îmi amintesc că am rugat o cunoștință să mă ajute în găsirea unei firme unde să efectuez respectiva practică. I-am spus tranșant: „Vreau să fac practică, nu să obțin doar semnătura că am fost acolo”. Și așa s-a și întâmplat. Am efectuat stagiul de practică obligatoriu de trei săptămâni, care mai mult a presupus căutarea de documente în arhiva situată în mansarda sediului firmei. La finalul perioadei de practică, exact în ziua în care împlineam 21 de ani, directorul economic, o persoană mai în vârstă, m-a întrebat dacă aș fi de acord să colaborez part-time până la terminarea studiilor. În funcție de răspunsul meu, urma să supună atenției conducerii companiei aprobarea pentru această colaborare. Nu vă spun cât de fericit am fost în acea zi, care oricum era specială pentru mine. Propunerea directorului economic a fost acceptată de conducerea firmei; în plus, am primit ca salariu valoarea unei burse de la acel moment și, astfel, a început „aventura” mea în domeniul financiar-contabil. La terminarea facultății, însă, firma își mutase birourile la 30 km de Oradea. În aceste condiții am fost nevoit să renunț la proiectul inițial, cel de a lucra în acea firmă, și m-am angajat la o companie profilată pe comerțul cu produse electrocasnice, unde am lucrat zece ani, începând cu funcția de economist în departamentul financiar-contabil, pentru a ajunge, în cele din urmă, contabil-șef. Pe baza experienței acumulate am considerat că pot să ating o treaptă superioară în cariera mea și, astfel, în anul 2007 am înființat firma Finaco Grup, care, în luna aprilie, a sărbătorit 10 ani de existență. Calificarea de expert contabil am obținut-o în anul 2001, la vârsta de 24 de ani, având avantajul vechimii din timpul facultății de după stagiul de practică. Aș dori să subliniez aici rolul important pe care l-au avut oamenii cu care am avut onoarea să lucrez în toată această perioadă. 

După trecerea în revistă a acestor momente din cariera dvs., sunt convinsă că le puteți comunica cititorilor și cele mai importante concluzii desprinse din ceea ce ați acumulat pe linie profesională în perioada la care v-ați referit.

Pe plan profesional, un rol important l-a avut participarea, alături de o echipă de profesioniști, la un proces de implementare a unei soluții ERP (Enterprise Resource Planning) în valoare de 450.000 euro, proces finalizat cu succes. Acest proiect m-a ajutat să-mi conturez mai clar modul de interconectare a departamentelor din cadrul unei companii și felul în care acestea participă la activitatea de ansamblu a respectivei companii. Totodată, doresc să punctez rolul important pe care l-a avut experiența dobândită în cadrul unei companii mari prin familiarizarea cu procedurile de lucru și organizarea internă, toate acestea ajutându-mă ulterior în organizarea activității propriei societăți. Prin urmare, elementele concrete pe care le-am prezentat pot fi considerate și concluzii valabile la nivelul întregii profesii. Am în vedere faptul că parcursul individual poate fi mai bine potențat dacă elementele de ordin teoretic care dau o largă perspectivă parcursului profesional personal își au suportul în practica nemijlocită. 

Care este opinia dvs în legătură cu schimbul de ștafetă între generațiile de profesioniști contabili? În acest sens, dorim să vă cunoaștem părerea despre ceea ce s-a întreprins și ar trebui să se întreprindă pentru întărirea colaborării între tineri și cei mai înaintați în vârstă în exercitarea profesiei.

Întrucât mă consider undeva la mijlocul carierei, încerc să privesc în ambele direcții, adică spre colegii cu mai multă experiență în profesie și spre colegii care sunt la început de drum. Cu colegii mai experimentați interacționez mai mult în cadrul lucrărilor de contraexpertize judiciare și pot să spun că am colaborat nu doar foarte bine, ci și am realizat lucrări de care sunt mândru, păstrând, totodată, și legăturile create în astfel de proiecte speciale, sfătuindu-ne ulterior în cu totul alte spețe pe care le întâlnim în activitatea curentă. Referitor la colegii tineri, pot să vă spun că, începând cu acest an, am semnat o convenție de practică și un acord de internship cu Facultatea de Științe Economice din Oradea și am avut patru practicanți în compania noastră. Despre colegii din noua generație pot spune că sunt deschiși la nou, familiarizați cu soluțiile moderne de lucru și se adaptează foarte ușor la cerințele actuale și consider, cu toată convingerea, că sunt pregătiți pentru a face față provocărilor viitoare.      

În legătură cu aceste fapte și date se situează un element esențial al modului în care se exercită și se va exercita profesia contabilă. Am în vedere procesul de învățare continuă. Ce anume considerați că se cere întreprins pentru îmbunătățirea activității în acest domeniu la nivelul Filialei CECCAR Bihor?

În cadrul Filialei CECCAR Bihor comunicarea și organizarea cursurilor de pregătire profesională se desfășoară, după opinia mea, în condiții excelente. Beneficiem de o sală de curs proprie modernă, dotată corespunzător, dar, mai presus de toate, am în vedere calitatea expunerilor, caracterul interactiv al cursurilor. Totodată, doresc să mai menționez seminarele lunare foarte utile organizate de Filiala CECCAR Bihor împreună cu invitați din Serviciul de Asistență Contribuabili din DGRFP Bihor, seminare în cadrul cărora sunt prezentate mai ales noutățile legislative în materie de fiscalitate. Ca și în alte domenii, este loc – cum se spune – de mai bine, conducerea filialei fiind preocupată de extinderea și aprofundarea a tot ceea ce s-a dovedit valoros până acum și pentru a face față noilor exigențe, cu precădere celor ale erei digitale, așa cum au fost ele definite atât la Congresul Profesiei Contabile din toamna anului trecut, cât și la recenta Conferință Națională a CECCAR. În ceea ce privește propria societate ne preocupă permanent modernizarea infrastructurii IT, automatizarea proceselor și soluțiilor utilizate. În acest sens, recurgem la soluții cloud compatibile cu softul contabil pentru emiterea facturilor de către clienții noștri, eliminând astfel munca redundantă. O direcție nouă în plaja de servicii oferite de noi o reprezintă întocmirea dosarului prețurilor de transfer de către companiile afiliate care derulează tranzacții între ele. Sunt numai câteva aspecte care arată direcțiile în care acționăm, procesul de învățare continuă constituind o expresie directă a legăturii dintre teorie și practică, cunoștințele noi dovedindu-se a fi deopotrivă efectul generalizării experiențelor practice și un puternic factor propulsor în ridicarea nivelului calitativ al serviciilor pe care le prestăm, ceea ce înseamnă, concret, autodepășire, atingerea de cote tot mai înalte în materie de performanță profesională.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.