Consiliul Concurenţei: Comenzile pentru serviciile de transport oferite prin platformele colaborative au crescut de 30 de ori în patru ani

Consiliul Concurenței: Comenzile pentru serviciile de transport oferite prin platformele colaborative au crescut de 30 de ori în patru ani

Telex » Știri 22 mai, 9:44  

Numărul de comenzi pentru serviciile de transport prin intermediul platformelor colaborative a crescut de aproximativ 30 de ori la nivel național, în perioada 2015 - 2018, arată rezultatele unui studiu de specialitate publicat de Consiliul Concurenței, care, în același timp, recomandă flexibilizarea reglementărilor în cazul piețelor expuse la inovație (transport, turism, servicii financiare etc.), având în vedere, în primul rând, interesele pe termen lung ale consumatorilor, informează Agerpres. Instituția consideră că aceste măsuri trebuie dublate de o relaxare a condițiilor de acces pe piață a furnizorilor de servicii tradiționali, ceea ce va genera creșterea gradului de concurență între prestatorii de servicii.

Din datele Studiului privind Implicațiile dezvoltării economiei colaborative asupra mediului concurențial și a politicii de concurență, întocmit de Consiliul Concurenței, rezultă că 25% dintre persoanele care nu au furnizat servicii până în prezent se gândesc să le ofere ocazional în viitor prin intermediul platformelor colaborative. De asemenea, aproape o treime (31%) dintre consumatori afirmă că au început să utilizeze anumite servicii de când acestea au devenit disponibile prin intermediul acestui tip de platforme.

Concluziile cercetării au scos în evidență și faptul că principalul domeniu în care economia colaborativă a luat amploare este cel al transportului de persoane (ride-hailing), pe fondul reacției favorabile a consumatorilor atât la beneficiile noilor servicii, cât și la mecanismul de solicitare a serviciilor de transport. În acest sens, serviciile de taxi care folosesc un mecanism de solicitare online, prin intermediul aplicațiilor agregatoare, au înregistrat o tendință de creștere.

Astfel, studiul indică faptul că, înainte de pandemie, numărul de comenzi pentru serviciile de transport prin intermediul platformelor colaborative a crescut de aproximativ 30 de ori la nivel național în perioada 2015 - 2018, aproximativ 87% din numărul total de comenzi provenind din Municipiul București.

De asemenea, până în martie 2020, numărul total al șoferilor care-și desfășurau activitatea prin intermediul platformelor colaborative era mai mare decât cel al șoferilor de taxi ce foloseau aplicații agregatoare, începând cu anul 2017. „Această creștere s-a înregistrat pe fondul popularizării și extinderii teritoriale a platformelor colaborative, dar și a faptului că numărul licențelor de taxi este limitat la nivelul fiecărui oraș”, precizează Consiliul.

În viziunea autorității de concurență, pandemia de coronavirus a demonstrat că digitalizarea, creșterea importanței platformelor, convergența tehnologică și implementarea unor inovații reprezintă tendințe actuale, care aduc beneficii majore economiei și consumatorilor în ansamblu și, ca urmare, se impune schimbarea abordării clasice de reglementare a unor sectoare.

Consiliul Concurenței recomandă platformelor colaborative să mențină un rol neutru, transparent și riguros în ceea ce privește moderarea recenziilor și a sistemului de rating și să intervină atunci când acesta scade sub o anumită limită, pe latura cererii sau a ofertei de servicii. În același timp, sistemele de rating trebuie să conducă la descurajarea comportamentelor dăunătoare din partea participanților la piață, la reducerea riscurilor care rezultă din asimetriile informaționale pentru consumatori și pentru proprietarii de active și, în final, la asigurarea unor servicii de calitate.

Autoritatea de concurență a făcut aceste recomandări în urma derulării Studiului privind Implicațiile dezvoltării economiei colaborative asupra mediului concurențial și a politicii de concurență, finalizat în luna martie 2020. „Economia colaborativă” se referă la acele modele de afaceri în care activitățile sunt facilitate de platforme și care creează o piață deschisă pentru utilizarea temporară a bunurilor sau a serviciilor prestate, în cea mai mare parte, de persoane fizice. Principalul avantaj al economiei colaborative este acela că permite o alocare mai eficientă a resurselor în economie, prin prisma utilizării acelor active neutilizate, aflate „în așteptare” (autoturisme, proprietăți imobiliare, capital etc.).

 

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.