Contabilizarea subvențiilor guvernamentale în viziunea referențialului contabil internațional
Numărul 2, 23-29 ianuarie 2018 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: subvenție guvernamentală, asistență guvernamentală, subvenții privind activele, subvenții privind veniturile, impozit amânat, IAS 20, OMFP nr. 2.844/2016
Clasificare JEL: M41, H20
Unele entități beneficiază de subvenții utile pentru finanțarea unor investiții care se concretizează în constituirea sau achiziționarea unor active cu ciclu lung de fabricație sau pentru finanțarea unei părți din activitatea de exploatare.
La nivelul referențialului contabil internațional, tratamentul contabil privind subvențiile guvernamentale se circumscrie în aria de aplicare a IAS 20. Asistența guvernamentală reprezintă „acțiunile întreprinse de guvern cu scopul de a acorda beneficii economice specifice unei entități sau unei categorii de entități care îndeplinesc anumite criterii. (…) Asistența guvernamentală nu include beneficii care sunt oferite doar indirect, prin acțiuni ale guvernului care influențează condițiile generale de activitate economică, cum ar fi punerea la dispoziție de infrastructuri în zonele aflate în dezvoltare sau impunerea unor constrângeri comerciale întreprinderilor concurente”.
Subvențiile guvernamentale reprezintă „asistența acordată de guvern sub forma unor transferuri de resurse către o entitate în schimbul conformării, în trecut sau în viitor, cu anumite condiții referitoare la activitatea de exploatare a entității. Subvențiile exclud acele forme de asistență guvernamentală cărora nu li se poate atribui, în mod rezonabil, o anumită valoare, precum și acele tranzacții cu guvernul care nu se pot distinge de operațiunile comerciale normale ale entității”.
IAS 20 distinge două tipuri de subvenții: cele privind activele, numite în referențialul contabil autohton subvenții pentru investiții, și cele privind veniturile.
Subvențiile privind activele reprezintă „subvenții guvernamentale pentru acordarea cărora principala condiție este că o entitate beneficiară trebuie să cumpere, să construiască sau să dobândească în alt mod active imobilizate. De asemenea, pot exista și condiții secundare care restricționează tipul sau amplasarea activelor sau perioadele în care acestea urmează a fi dobândite sau deținute”.
Subvențiile privind veniturile sunt „subvenții guvernamentale diferite de cele privind activele”. (pct. 3 din IAS 20)
➔ Abordări privind tratamentul contabil al subvențiilor guvernamentale în viziunea IAS 20
Standardul aduce în discuție două abordări în ceea ce privește tratamentul contabil al subvențiilor guvernamentale: recunoașterea acestora în afara profitului sau pierderii (abordarea bazată pe capital) și recunoașterea lor în profitul sau pierderea uneia ori mai multor perioade (abordarea pe bază de venit).
Susținătorii abordării bazate pe capital aduc următoarele argumente:
„(a) subvențiile guvernamentale sunt procedee de finanțare și trebuie tratate ca atare în situația poziției financiare, mai degrabă decât recunoscute în profit sau pierdere pentru a compensa elementele de cheltuieli pe care le-au finanțat. Din moment ce nu este solicitată nicio rambursare, aceste subvenții trebuie recunoscute în afara profitului sau pierderii.
(b) este neadecvat să se recunoască subvențiile guvernamentale în profit sau pierdere, din moment ce ele nu sunt câștiguri, ci reprezintă un stimulent acordat de guvern fără costuri aferente”. (pct. 14 din IAS 20)
Susținătorii abordării pe bază de venit aduc următoarele argumente:
„(a) deoarece subvențiile guvernamentale reprezintă intrări de la o altă sursă decât acționarii, ele nu trebuie creditate direct în conturile aferente intereselor acționarilor, ci trebuie recunoscute în profit sau pierdere în perioadele corespunzătoare.
(b) subvențiile guvernamentale sunt rareori acordate cu titlu gratuit. Entitatea le câștigă îndeplinind condițiile impuse și respectând obligațiile de realizat. Acestea trebuie recunoscute în profit sau pierdere în cursul perioadelor în care entitatea recunoaște drept cheltuieli costurile aferente pe care aceste subvenții urmează a le compensa.
(c) deoarece impozitul pe profit și alte impozite reprezintă cheltuieli, este logic să se trateze la fel în situația subvențiilor guvernamentale, care reprezintă o extensie a politicilor fiscale în profit sau pierdere”. (pct. 15 din IAS 20)
Normalizatorii contabili români au făcut eforturi pe calea armonizării referențialului contabil național cu prevederile IAS 20 în ceea ce privește tratamentul contabil al subvențiilor guvernamentale. În Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/ 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, subvențiile aferente activelor (subvenții pentru investiții) se regăsesc la clasa 4 „Conturi de terți”, iar soldul contului 475 „Subvenții pentru investiții” figurează în formatul de bilanț la diviziunea I alături de soldul contului 472 „Venituri înregistrate în avans” (abordarea pe bază de venit).
În conformitate cu IAS 20, contabilizarea subvențiilor pentru investiții se poate realiza prin înregistrarea subvenției ca venit amânat sau prin deducerea acesteia din costul activelor.
Studiu de caz
Entitatea X, care intră în perimetrul de aplicare a OMFP nr. 2.844/2016, primește la data de 01.04.N o subvenție guvernamentală pentru investiții în sumă de 39.000 lei. Din subvenția primită, entitatea finanțează parțial procurarea unui echipament tehnologic în valoare de 78.000 lei, TVA 19%. Din punct de vedere contabil, echipamentul tehnologic se amortizează liniar în 6 ani, iar din punct de vedere fiscal, în 5 ani. La sfârșitul exercițiului financiar N+3, entitatea trebuie să ramburseze 60% din valoarea subvenției guvernamentale ca urmare a nerespectării condițiilor contractuale de acordare.
Metoda I. Recunoașterea subvenției pentru active drept venit în avans
✔ Exercițiul financiar N
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea dreptului de a primi subvenția:
39.000 lei | 4451 „Subvenții guvernamentale” | = | 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” | 39.000 lei |
– Încasarea subvenției:
39.000 lei | 5121 „Conturi la bănci în lei” | = | 4451 „Subvenții guvernamentale” | 39.000 lei |
– Achiziționarea echipamentului tehnologic:
92.820 lei 78.000 lei 14.820 lei | % 2131 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)” 4426 „TVA deductibilă” | = | 404 „Furnizori de imobilizări” | 92.820 lei |
– Achitarea datoriei față de furnizor:
92.820 lei | 404 „Furnizori de imobilizări” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 92.820 lei |
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N = 78.000 lei/6 ani x (9 luni/12 luni) = 9.750 lei
9.750 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 9.750 lei |
– Virarea unei părți din subvenție la venituri, pe măsura amortizării echipamentului (39.000 lei/6 ani x (9 luni/12 luni)):
4.875 lei | 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | 4.875 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N = 78.000 lei – 9.750 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N = 78.000 lei/5 ani x (9 luni/12 luni) Baza fiscală la 31.12.N = 78.000 lei – 11.700 lei | 68.250 lei 11.700 lei 66.300 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 1.950 lei (68.250 lei – 66.300 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 312 lei (1.950 lei x 16%):
312 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 312 lei |
● Venituri în avans:
Baza contabilă la 31.12.N = 39.000 lei – 4.875 lei Valoarea din punct de vedere fiscal a subvenției reluate în exercițiul financiar N = 39.000 lei/5 ani x (9 luni/12 luni) Baza fiscală la 31.12.N = 39.000 lei – 5.850 lei | 34.125 lei 5.850 lei 33.150 lei |
Valoarea contabilă a datoriei > baza fiscală a datoriei ==> o diferență temporară deductibilă în sumă de 975 lei (34.125 lei – 33.150 lei), care generează o creanță de impozit amânat de 156 lei (975 lei x 16%):
156 lei | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Creanță | = | 792 „Venituri din impozitul pe profit amânat” | 156 lei |
✔ Exercițiul financiar N+1
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+1 = 78.000 lei/6 ani = 13.000 lei
13.000 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 13.000 lei |
– Virarea unei părți din subvenție la venituri, pe măsura amortizării echipamentului (39.000 lei/6 ani):
6.500 lei | 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | 6.500 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+1 = 78.000 lei – 9.750 lei – 13.000 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N+1 = 78.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+1 = 78.000 lei – 11.700 lei – 15.600 lei | 55.250 lei 15.600 lei 50.700 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 4.550 lei (55.250 lei– 50.700 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 728 lei (4.550 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anul precedent = 312 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va majora cu 416 lei (728 lei – 312 lei):
416 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 416 lei |
● Venituri în avans:
Baza contabilă la 31.12.N+1 = 39.000 lei – 4.875 lei – 6.500 lei Valoarea din punct de vedere fiscal a subvenției reluate în exercițiul financiar N+1 = 39.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+1 = 39.000 lei – 5.850 lei – 7.800 lei | 27.625 lei 7.800 lei 25.350 lei |
Valoarea contabilă a datoriei > baza fiscală a datoriei ==> o diferență temporară deductibilă în sumă de 2.275 lei (27.625 lei – 25.350 lei), care generează o creanță de impozit amânat de 364 lei (2.275 lei x 16%).
Creanța de impozit amânat existentă din anul precedent = 156 lei (soldul contului 4412)
Creanța de impozit amânat se va majora cu 208 lei (364 lei – 156 lei):
208 lei | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Creanță | = | 792 „Venituri din impozitul pe profit amânat” | 208 lei |
✔ Exercițiul financiar N+2
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+2 = 78.000 lei/6 ani = 13.000 lei
13.000 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 13.000 lei |
– Virarea unei părți din subvenție la venituri, pe măsura amortizării echipamentului (39.000 lei/6 ani):
6.500 lei | 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | 6.500 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+2 = 78.000 lei – 9.750 lei – 13.000 lei – 13.000 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N+2 = 78.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+2 = 78.000 lei – 11.700 lei – 15.600 lei – 15.600 lei | 42.250 lei 15.600 lei 35.100 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 7.150 lei (42.250 lei – 35.100 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 1.144 lei (7.150 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anii precedenți = 312 lei (N) + 416 lei (N+1) = 728 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va majora cu 416 lei (1.144 lei – 728 lei):
416 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 416 lei |
● Venituri în avans:
Baza contabilă la 31.12.N+2 = 39.000 lei – 4.875 lei – 6.500 lei – 6.500 lei Valoarea din punct de vedere fiscal a subvenției reluate în exercițiul financiar N+2 = 39.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+2 = 39.000 lei – 5.850 lei – 7.800 lei – 7.800 lei | 21.125 lei 7.800 lei 17.550 lei |
Valoarea contabilă a datoriei > baza fiscală a datoriei ==> o diferență temporară deductibilă în sumă de 3.575 lei (21.125 lei – 17.550 lei), care generează o creanță de impozit amânat de 572 lei (3.575 lei x 16%).
Creanța de impozit amânat existentă din anii precedenți = 156 lei (N) + 208 lei (N+1) = 364 lei (soldul contului 4412)
Creanța de impozit amânat se va majora cu 208 lei (572 lei – 364 lei):
208 lei | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Creanță | = | 792 „Venituri din impozitul pe profit amânat” | 208 lei |
✔ Exercițiul financiar N+3
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+3 = 78.000 lei/6 ani = 13.000 lei
13.000 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 13.000 lei |
– Virarea unei părți din subvenție la venituri, pe măsura amortizării echipamentului (39.000 lei/6 ani):
6.500 lei | 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | 6.500 lei |
b) Rambursarea subvenției:
La sfârșitul exercițiului financiar N+3, entitatea trebuie să ramburseze 60% (23.400 lei) din valoarea subvenției ca urmare a nerespectării condițiilor contractuale de acordare.
Soldul contului 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” la 31.12.N+3 = 39.000 lei (subvenție primită) – 4.875 lei (subvenție reluată în anul N) – 6.500 lei (subvenție reluată în anul N+1) – 6.500 lei (subvenție reluată în anul N+2) – 6.500 lei (subvenție reluată în anul N+3) = 14.625 lei
23.400 lei 14.625 lei 8.775 lei | % 4751 „Subvenții guvernamentale pentru investiții” 658 „Alte cheltuieli de exploatare” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 23.400 lei |
c) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+3 = 78.000 lei – 9.750 lei – 13.000 lei – 13.000 lei – 13.000 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N+3 = 78.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+3 = 78.000 lei – 11.700 lei – 15.600 lei – 15.600 lei – 15.600 lei | 29.250 lei 15.600 lei 19.500 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 9.750 lei (29.250 lei – 19.500 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 1.560 lei (9.750 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anii precedenți = 312 lei (N) + 416 lei (N+1) + 416 lei (N+2) = 1.144 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va majora cu 416 lei (1.560 lei – 1.144 lei):
416 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 416 lei |
● Venituri în avans:
Baza contabilă la 31.12.N+3 = 39.000 lei – 4.875 lei – 6.500 lei – 6.500 lei – 6.500 lei – 14.625 lei Valoarea din punct de vedere fiscal a subvenției reluate în exercițiul financiar N+3 = 39.000 lei/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+3 = 39.000 lei – 5.850 lei – 7.800 lei –7.800 lei – 7.800 lei – 9.750 lei (subvenție rambursată în anul N+3) (sold din punct de vedere fiscal) | 0 lei 7.800 lei 0 lei |
Se constată că nu există diferențe temporare. Ca urmare, creanța de impozit amânat existentă, în sumă de 572 lei, se va anula:
572 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 572 lei |
Metoda II. Deducerea subvenției din costul activului
✔ Exercițiul financiar N
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Achiziționarea echipamentului tehnologic:
92.820 lei 78.000 lei 14.820 lei | % 2131 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)” 4426 „TVA deductibilă” | = | 404 „Furnizori de imobilizări” | 92.820 lei |
– Primirea subvenției:
39.000 lei | 4451 „Subvenții guvernamentale” | = | 2131 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)” | 39.000 lei |
– Încasarea subvenției:
39.000 lei | 5121 „Conturi la bănci în lei” | = | 4451 „Subvenții guvernamentale” | 39.000 lei |
– Achitarea datoriei față de furnizor:
92.820 lei | 404 „Furnizori de imobilizări” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 92.820 lei |
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N = (78.000 lei – 39.000 lei)/6 ani x (9 luni/12 luni) = 4.875 lei
4.875 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 4.875 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N = (78.000 lei – 39.000 lei) – 4.875 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N = (78.000 lei – 39.000 lei)/5 ani x (9 luni/12 luni) Baza fiscală la 31.12.N = (78.000 lei – 39.000 lei) – 5.850 lei | 34.125 lei 5.850 lei 33.150 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 975 lei (34.125 lei – 33.150 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 156 lei (975 lei x 16%):
156 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 156 lei |
✔ Exercițiul financiar N+1
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+1 = (78.000 lei – 39.000 lei)/6 ani = 6.500 lei
6.500 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 6.500 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+1 = (78.000 lei – 39.000 lei) – 4.875 lei – 6.500 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N+1 = (78.000 lei – 39.000 lei)/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+1 = (78.000 lei – 39.000 lei) – 5.850 lei – 7.800 lei | 27.625 lei 7.800 lei 25.350 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 2.275 lei (27.625 lei – 25.350 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 364 lei (2.275 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anul precedent = 156 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va majora cu 208 lei (364 lei – 156 lei):
208 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 208 lei |
✔ Exercițiul financiar N+2
a) Contabilizarea operațiunilor potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 20:
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+2 = (78.000 lei – 39.000 lei)/6 ani = 6.500 lei
6.500 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 6.500 lei |
b) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+2 = (78.000 lei – 39.000 lei) – 4.875 lei – 6.500 – 6.500 lei Amortizarea fiscală aferentă anului N+2 = (78.000 lei – 39.000 lei)/5 ani Baza fiscală la 31.12.N+2 = (78.000 lei – 39.000 lei) – 5.850 lei – 7.800 lei – 7.800 lei | 21.125 lei 7.800 lei 17.550 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 3.575 lei (21.125 lei – 17.550 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 572 lei (3.575 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anii precedenți = 156 lei (N) + 208 lei (N+1) = 364 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va majora cu 208 lei (572 lei – 364 lei):
208 lei | 692 „Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat” | = | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Datorie | 208 lei |
✔ Exercițiul financiar N+3
– Înregistrarea amortizării echipamentului tehnologic:
Amortizarea aferentă exercițiului financiar N+3 = (78.000 lei – 39.000 lei)/6 ani = 6.500 lei
6.500 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 6.500 lei |
b) Rambursarea subvenției:
La sfârșitul exercițiului financiar N+3, entitatea trebuie să ramburseze 60% (23.400 lei) din valoarea subvenției ca urmare a nerespectării condițiilor contractuale de acordare:
23.400 lei | 2131 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 23.400 lei |
c) În conformitate cu IAS 8 Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile și erori, entitatea trebuie să recalculeze sumele aferente amortizărilor întrucât se majorează baza de calcul pentru amortizare. Avem în vedere o modificare de estimare care va afecta perioada curentă și perioadele viitoare.
Valoarea contabilă la 31.12.N+2 Valoarea recalculată la 31.12.N+3 = 21.125 lei + 23.400 lei (subvenția adăugată la costul activului) Perioada rămasă de amortizat = 6 ani x 12 luni – 9 luni (N) – 12 luni (N+1) – 12 luni (N+2) Amortizarea lunară recalculată începând cu 01.01.N+3 = 44.525 lei/39 luni Amortizarea anuală recalculată începând cu 01.01.N+3 = 1.141,66 lei/lună x 12 luni | 21.125 lei 44.525 lei 39 luni 1.141,66 lei 13.700 lei |
– Înregistrarea diferenței de amortizare în sumă de 7.200 lei (13.700 lei – 6.500 lei):
7.200 lei | 6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor, a investițiilor imobiliare și a activelor biologice productive evaluate la cost” | = | 2813 „Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport” | 7.200 lei |
d) Calculul și contabilizarea impozitelor amânate potrivit OMFP nr. 2.844/2016 și IAS 12:
● Echipament tehnologic:
Valoarea contabilă la 31.12.N+3 = 44.525 lei – 13.700 lei Valoarea fiscală recalculată la 31.12.N+3 = 17.550 lei + 23.400 lei Amortizarea lunară recalculată începând cu 01.01.N+3 = 40.950 lei/39 luni Amortizarea anuală recalculată începând cu 01.01.N+3 = 1.050 lei/lună x 12 luni Baza fiscală la 31.12.N+3 = 40.950 lei – 12.600 lei | 30.825 lei 40.950 lei 1.050 lei 12.600 lei 28.350 lei |
Valoarea contabilă > baza fiscală ==> o diferență temporară impozabilă în sumă de 2.475 lei (30.825 lei – 28.350 lei), care generează o datorie de impozit amânat de 396 lei (2.475 lei x 16%).
Datoria de impozit amânat existentă din anii precedenți = 156 lei (N) + 208 lei (N+1) + 208 lei (N+2) = 572 lei (soldul contului 4412)
Datoria de impozit amânat se va diminua cu 176 lei (572 lei – 396 lei):
176 lei | 4412 „Impozitul pe profit amânat” / Creanță | = | 792 „Venituri din impozitul pe profit amânat” | 176 lei |
- Cernușca, Lucian (2012), Opțiuni și practici contabile, Editura Tribuna Economică, București.
- CECCAR (2017), Ghid pentru pregătirea candidaților la examenul de aptitudini pentru obținerea calității de expert contabil și de contabil autorizat, ediția a V-a, Editura CECCAR, București.
- IASB (2015), Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS). Norme oficiale emise la 1 ianuarie 2015, traducere, Editura CECCAR, București.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, publicat în Monitorul Oficial nr. 963/30.12.2014, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, publicat în Monitorul Oficial nr. 1.020 și 1.020 bis/19.12.2016, cu completările ulterioare.
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național