Crearea de valoare pe termen lung, obiectiv principal al directorilor generali ai companiilor

Numărul 12, 14-20 iunie 2016  »  Cariere. Drumul spre performanță

Alexandra Rizea

Situați pe una dintre cele mai înalte trepte ale carierei lor profesionale, directorii generali de companii sunt chestionați frecvent în legătură cu modul în care gândesc, în care înțeleg să-și valorizeze experiența acumulată. Pe baza autorității câștigate, răspunsurile lor la diverse chestionare capătă o „greutate specifică” remarcabilă. Aceste considerații sunt confirmate și reconfirmate de opiniile conținute în cea mai recentă ediție a Raportului pentru România al PwC Global CEO Survey 2016. 79% dintre directorii generali din țara noastră declară că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea imediată, iar 72% spun că scopul companiilor pe care le conduc este să creeze valoare pentru toate părțile interesate, nu doar pentru acționari. Printre „părțile interesate”, așa cum sunt definite de raport, se numără clienții, acționarii, angajații, competitorii, comunitatea locală în care companiile acționează, mass-media, organizațiile non-guvernamentale, instituțiile guvernamentale și cele de reglementare. Tocmai această arie largă de cuprindere prezintă cel mai mare interes, deoarece constituie segmente dintre cele mai reprezentative la nivelul întregii societăți.

De asemenea, majoritatea directorilor generali intervievați din țara noastră cred că angajații cu abilități-cheie preferă să lucreze pentru organizații ale căror valori coincid cu ale lor (54%), în vreme ce 44% dintre respondenți consideră că talentele-cheie se orientează mai degrabă către angajatorii care oferă pachetele salariale cele mai competitive. Și aceste răspunsuri se constituie în repere ale aspirațiilor angajaților spre cariere profesionale care să le permită să-și fructifice pe un plan superior cunoștințele și abilitățile.

În ceea ce privește așteptările segmentelor amintite, consemnăm că 77% dintre directorii generali anticipează că progresele tehnologice, ca megatendință globală, vor transforma semnificativ în următorii 5 ani așteptările pe care părțile interesate le au de la companii. Pe de altă parte, organizațiile folosesc o paletă tot mai largă de tehnologii digitale ca instrument de comunicare, relaționare și creștere a gradului de implicare a părților interesate – 91% dintre directorii executivi spun că îmbunătățesc modul în care folosesc tehnologia pentru a înțelege și satisface cerințele părților interesate. „Aflate sub presiunea schimbărilor tehnologice, care sporesc viteza circulației informației și expun organizațiile de afaceri în mod direct presiunilor opiniei publice, companiile sunt într-un punct de inflexiune ce presupune redefinirea modelului de afaceri. Directorii generali ai companiilor din România, în ton cu omologii lor de la nivel global, încep să pună tot mai mult accentul pe crearea de valoare pe termen lung. De altfel, 88% dintre directorii de companii sunt de părere că în secolul al XXI-lea succesul în afaceri va însemna mai mult decât obținerea profitului financiar. Astfel, sistemul economic actual tinde spre o repunere a eticii de afaceri în centrul preocupărilor unei companii”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.

Întrucât „punctul terminus” în evaluarea etapei din carieră a fiecărui participant la activitățile economico-sociale îl constituie „succesul”, prezintă interes și rezultatele investigației pe această temă. 94% dintre respondenți implementează schimbări în modul în care definesc și gestionează riscurile ca răspuns la așteptările în continuă transformare ale părților implicate, iar 89% doresc să îmbunătățească activitățile de marketing, comunicare și dezvoltare a imaginii de brand. 83% dintre cei intervievați afirmă că forța de muncă educată, calificată și flexibilă reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte pentru societatea actuală, iar 73% o menționează ca fiind un domeniu prioritar în care mediul de afaceri ar trebui să colaboreze cu autoritățile.

Directorii generali din România declară că investitorii lor sunt interesați în mai mare măsură de aspectele etice ale investițiilor (52%), într-o proporție chiar mai mare decât omologii lor globali, care cred că acționarii și investitorii sunt interesați mai degrabă de venituri și creșterea capitalului (58%).

Este, totodată, interesant că, în condițiile în care se extind programele de responsabilitate socială corporativă, 38% dintre directorii generali din România declară că investesc deja într-un astfel de program, iar 43% spun că responsabilitatea socială corporativă stă la baza tuturor acțiunilor companiei pe care o conduc. La nivel global, 64% dintre managerii intervievați au declarat că pun responsabilitatea corporativă la baza acțiunilor companiei.

Ediția a 19-a a sondajului anual PwC Global CEO Survey a fost realizată pe baza răspunsurilor a 1.409 directori de companii din 83 de țări. La nivel regional au fost luate 476 de interviuri în Asia-Pacific, 314 interviuri în Europa Occidentală, 170 în Europa Centrală și de Est, 169 în America de Sud, 146 în America de Nord, 87 în Africa și 47 în Orientul Mijlociu. În România au fost realizate 82 de interviuri cu directori generali locali.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.