Creație și provocare
Numărul 13, 6-12 apr. 2022 » La început a fost cuvântul...
O știre difuzată de un post TV a conținut următoarea frază: „Incendiul a creat un prejudiciu de peste 10 milioane de lei”. Pornind de la acest exemplu (se impunea să se spună că „incendiul a provocat un prejudiciu...”), avem ocazia de a examina locul și rolul noțiunii de „creație” cu toate derivatele ei în evaluarea unor date și fapte prezentate de mass-media.
În esență, verbul „a crea” vizează acțiuni pozitive. Este vorba despre principala caracteristică a omului, aceea de a produce bunuri materiale și spirituale, de a adăuga naturii propria contribuție la perpetuarea, îmbogățirea și diversificarea vieții de Pământ. Tudor Arghezi, cu inconfundabilul său spirit sarcastic, îi ironiza pe cei care „creau gropi” în materie de gândire și acțiune. Iată că, printre multe alte exemple, a fost impropriu, într-o emisiune de radio, să se afirme că „mai multă originalitate în actul de management nu înseamnă neapărat creativitate”. Or, ce poate defini mai expresiv „creativitatea” decât elementele de „originalitate”?
Tot o nesocotire a sensului net pozitiv al noțiunii de „creație” a fost atestată de un comentariu în presa cotidiană. Fraza cu pricina a fost formulată astfel: „În condițiile creării de arierate, firmele datornice au continuat să realizeze un grav dezechilibru financiar”. În acest caz s-au acumulat mai multe erori, întrucât „dezechilibrul financiar” nu poate fi, în nicio împrejurare, efectul unui act „creativ”, dimpotrivă. Așa că, în primă și în ultimă instanță, „creația”, „creativitatea” și toate cuvintele din această „familie” reprezintă răspunsurile adecvate la „provocările” comunicării publice, a cărei eficiență implică obligatoriu respectarea proprietății termenilor. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou