Cushman & Wakefield: Construcțiile de centre comerciale europene, în scădere cu 23%; calitatea spațiului și potențialul locului – esențiale

Cushman & Wakefield: Construcțiile de centre comerciale europene, în scădere cu 23%; calitatea spațiului și potențialul locului – esențiale

Numărul 34, 4-10 sept. 2018  »  Lumea în care trăim

Rata de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa este încetinită, înregistrând, în 2017, o scădere de 23% față de anul anterior, din cauza unei schimbări de paradigmă, accentul fiind pus pe calitatea spațiului și pe potențialul locului, relevă un recent raport elaborat de compania internațională de consultanță Cushman&Wakefield cu privire la centrele comerciale din Europa.

Turcia, cea mai activă piață de dezvoltare din Europa

Potrivit analiștilor, anul trecut au fost livrate 3,8 milioane mp spații noi de centre comerciale, cu 23% mai puțin decât în 2016. Astfel, stocul total al spațiului de centre comerciale europene a fost de 166,5 milioane mp la începutul lui 2018. 109,7 milioane mp din acest total se regăsesc în Europa de Vest, în timp ce 56,8 milioane mp se află în Europa Centrală și de Est (CEE). În cursul anului 2017, Turcia a întrecut Rusia și a devenit cea mai activă piață de dezvoltare a Europei, adăugând 495.000 mp în a doua jumătate a anului, comparativ cu Rusia (330.000 mp) și Polonia (298.000 mp).

„Schimbarea comportamentului consumatorilor și creșterea comerțului electronic au creat un mediu concurențial mai dificil, dar au adus și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale și pentru retaileri. Privind în perspectivă, volumul de spații noi destinate a fi livrate în următorii doi ani este estimat la 6,6 milioane mp. Cu toate acestea, va exista o diviziune semnificativă Est-Vest, iar Europa de Vest se așteaptă să înregistreze o scădere a volumelor de 21,3%, în timp ce CEE va consemna o creștere de 12,3%. Acest lucru va continua tendința din ultimul deceniu a Europei de Vest care a rămas în plan secund comparativ cu Europa Centrală și de Est în ceea ce privește spațiile noi construite”, subliniază autorii raportului.

Accent pe conceptul de „placemaking”, în următorii ani

„Centrele comerciale de astăzi sunt foarte diferite de cele care au apărut acum douăzeci de ani și vor trebui să continue să evolueze pentru a rămâne relevante pentru consumatorii progresiști și din ce în ce mai sofisticați. (…) Tema principală a următorilor câțiva ani va fi axată pe conceptul de «placemaking» (punerea în evidență a aspectului social al locației), deoarece, pe măsură ce sectoarele se estompează, va deveni de neconceput să se construiască o schemă de retail fără spații rezidențiale, de birouri sau de distracție. Centrele comerciale reprezintă acum niște locații cu utilizări mixte ce creează poluri vibrante, care răspund nevoilor noastre comerciale, de agrement și sociale”, a relevat Justin Taylor, Head of EMEA Retail Cushman & Wakefield.

În Europa de Vest, Franța a fost cea mai activă țară în ceea ce privește deschiderile noi, adăugând mai mult de 326.000 mp spații noi de centre comerciale în 2017. Cu toate acestea, maturitatea pieței și oferta existentă au contribuit la o scădere cu 28% a spațiilor noi construite comparativ cu anul 2016. În Marea Britanie, cererea mai slabă a retailerilor în afara locațiilor prime și un surplus de spații comerciale au condus la o diminuare cu 23% a activității de dezvoltare a centrelor comerciale, cu doar 120.000 mp finalizați în 2017. Germania a înregistrat o scădere de 82%, întrucât legislația de planificare a limitat dezvoltarea unor noi centre comerciale în afara orașelor.

În Spania s-a înregistrat un număr record de 82,4 milioane de turiști în 2017, fapt ce a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării centrelor comerciale, pe măsură ce cererea din partea comercianților și a investitorilor a crescut. Spania ocupă a doua poziție în ceea ce privește activitatea de dezvoltare în 2017, cu 210.000 mp de spații noi, ocupând, de asemenea, locul al doilea în privința celor mai multe deschideri planificate în perioada 2018-2019.

Orașele Helsinki, Paris, Luxemburg, Madrid și Marsilia ocupă primele cinci poziții cu privire la proiectele în curs de dezvoltare din Europa de Vest.

În Europa Centrală și de Est, anul trecut, Rusia a fost a doua cea mai activă țară în ceea ce privește dezvoltarea de noi spații comerciale, în ciuda unei scăderi semnificative, de la 1,6 milioane mp în 2016 la 0,6 milioane mp în 2017. Potrivit autorilor studiului, aceasta se datorează în parte scăderii economice începută în 2014, când numărul noilor proiecte a căror construcție fusese anunțată s-a diminuat semnificativ și, de asemenea, unui relativ echilibru între cerere și ofertă. Structura proiectelor ce vor fi finalizate în 2018 arată că dezvoltatorii și-au schimbat acum atenția de la proiecte de mare amploare la scheme mai mici.

Stocul de spații de retail din Turcia a crescut simțitor în 2017, cu 1,1 milioane mp de spații noi, devenind, astfel, cea mai activă țară în acest sens, reprezentând 47% din totalul spațiilor finalizate în 2017 în CEE. Proiectele anunțate pentru 2018-2019 includ 1,4 milioane mp spații noi, cu aproximativ 70% din aceste spații situate în Ankara și Istanbul, deși aceste dezvoltări sunt încetinite din cauza mediului de tranzacționare relativ slab și a nivelurilor de saturație atinse în anumite părți ale pieței.

În Europa Centrală, s-a înregistrat o scădere cu aproape 20% a volumului de spații de centre comerciale nou-deschise în 2017. Cu toate acestea – se subliniază în raport – îmbunătățirea mediului economic a condus la creșterea salariilor și la creșterea vânzărilor cu amănuntul în regiune. Acest lucru a menținut interesul retailerilor internaționali și a sprijinit dezvoltarea piețelor de retail din Polonia, Cehia și Slovacia. (Al.R.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.