„Digitalizarea este o traiectorie pe care ne înscriem pentru a valorifica și valoriza, la o scară mai înaltă, profesia căreia ne-am dedicat și ne dedicăm”

„Digitalizarea este o traiectorie pe care ne înscriem pentru a valorifica și valoriza, la o scară mai înaltă, profesia căreia ne-am dedicat și ne dedicăm”

Numărul 20, 26 mai - 1 iun. 2021  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Corina Asofie, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Constanța

Alexandra Rizea: Vă rugăm să evocați principalele momente care au marcat opțiunea dvs. pentru profesia contabilă și drumul parcurs spre rezultatele din prezent. 

Corina Asofie: În cazul meu, opțiunea a fost firească, deoarece am crescut pe lângă un profesionist, mama mea. Cu răbdare, mi-a explicat bazele contabilității și, astfel, am ajuns, la un moment dat, să o ajut în efectuarea unor lucrări la firmele deținute de ea, ceea ce, pentru mine, de fiecare dată când înregistram corect, a fost o veritabilă izbândă. Ulterior, am optat să urmez cursurile Facultății de Științe Economice din cadrul Universității Ovidius. Practica am efectuat-o tot în biroul mamei, de data aceasta fiindu-mi recompensate orele de muncă. Am ajuns în stagiatură după un examen mai dificil decât mă așteptam, situație în care am fost adusă, așa cum se spune, cu picioarele pe pământ. Am înțeles ce înseamnă pregătirea continuă, importanța dedicării în exercitarea profesiei. Comunicând cu lectorii, am înțeles așteptările lor și, cu toate că aveam experiență, am fost copleșită. Am găsit calea să-mi înving temerile, prin studiu permanent și aprofundarea noilor cunoștințe, apoi lucrurile au devenit mai clare, iar eu, tot mai stăpână pe mine. La terminarea stagiului știam, fără echivoc, că aceasta este calea mea; nu mai aveam nicio urmă de îndoială, eram exact în locul și momentul unde trebuia să fiu. Fără falsă modestie, afirm că eram unde meritam să fiu. 

Odată cu aceste considerații, ați oferit premisele abordării unui alt aspect legat de profesie, și anume modul în care calitatea de membru al CECCAR v-a permis să vă împliniți obiectivele propuse.  

Apartenența la o organizație profesională de valoarea și prestigiul CECCAR mi-a conferit forța și încrederea cu care am pășit și mi-am consolidat poziția pe piața serviciilor contabile. Am fost și sunt conștientă că simpla menținere pe această poziție nu este suficientă și că trebuie să progresez. Acționând în acest sens, am înțeles că sunt un partener pentru fiecare afacere a clienților mei. Nu sunt un prestator mecanic, ci sunt cea de la care se așteaptă să cunoască și să aplice legea, să găsească cele mai bune variante pentru fiecare client, pentru fiecare situație economico-financiară, să nu îi las pe întreprinzători să se expună la riscuri inutile. Astfel ajung, uneori, și să spulber iluzii, dar cred că este datoria mea să atrag atenția acolo unde nu văd un viitor financiar predictibil ori, mai rău, văd pericolele de ordin managerial pe care le apreciez ca fiind de evitat. 

Prin prisma a ceea ce ați afirmat, care ar fi, în opinia dvs., factorii care determină succesul în profesie, în afaceri, inclusiv în condițiile excepționale provocate de pandemia de COVID-19?

Există, fără îndoială, factori pereni, cum sunt îmbogățirea permanentă a cunoștințelor, capacitatea de a le pune în practică, adaptarea la condițiile aflate mereu în schimbare, anticiparea unor procese și fenomene. Tocmai acești factori ne-au permis să gestionăm provocările din această perioadă, când pandemia a influențat puternic viața și activitatea fiecăruia dintre noi. În aceste circumstanțe am conștientizat mai bine importanța digitalizării, în orice formă a ei, începând cu relațiile cu instituțiile statului până la comunicarea cu clienții și colaboratorii noștri. În acest moment, supraviețuirea multor afaceri este o treaptă spre succese durabile, adică să reziști până te adaptezi, să depășești dificultățile cu care te confrunți pentru a putea acționa eficient în perioada post-criză. Nu au fost afectate toate afacerile, dar multe dintre ele au avut de suferit. Numeroși întreprinzători s-au reorientat, reinventat și adaptat, au renunțat la unele spații, în totalitate sau în favoarea altora mai mici. Sunt antreprenori care vând exclusiv online, precum și cei care au descoperit nișe favorabile afacerii lor pe termen mediu și lung. Aceste preocupări au căpătat mai multă consistență prin contribuțiile noastre, ale profesioniștilor contabili, calitatea lucrărilor efectuate, consultanța pe care am acordat-o reprezentând un real ajutor în întocmirea și derularea planurilor de afaceri.

Pentru că v-ați referit la locul și rolul profesioniștilor contabili în raporturile cu clienții, vă propunem să lărgim sfera abordărilor prin relevarea modului în care Filiala CECCAR Constanța se implică în conceperea și realizarea programelor de dezvoltare economică și socială a județului, ținând seama de specificul acestei zone sub aspect industrial, agricol și turistic. 

Acțiunile corpului profesional din Filiala CECCAR Constanța se constituie, fiecare în parte și toate împreună, în expresii ale implicării la care v-ați referit. Prin stabilirea și consolidarea colaborării cu autoritățile și instituțiile locale, cu alte organizații profesionale, cu reprezentanții mediului de afaceri, asigurăm cadrul instituțional prin care identificăm obiectivele comune, ne clarificăm teme de actualitate, astfel încât, împreună, să contribuim la dezvoltarea mai puternică a județului nostru, care are un potențial remarcabil în aproape toate domeniile economiei. În acest fel se asigură și un transfer de cunoștințe, de experiență de la nivelul județean la entitățile de bază și de la acestea la scara întregii noastre zone de acțiune. Firește, punem accentul pe domeniile care au cele mai mari șanse de a se dezvolta, un loc deosebit ocupându-l exportul și turismul. În condițiile relaxării măsurilor impuse de evoluția pandemiei, s-a lărgit și se lărgește aria activităților, ceea ce facilitează formele și metodele de colaborare pe care le-am amintit.   

Deoarece ați avut în vedere nu numai prezentul, ci și viitorul, vă rugăm să vă referiți, atât în ceea ce vă privește, cât și în privința preocupărilor la nivelul filialei, la obiectivele propuse pentru perioada următoare.

Evident, digitalizarea este și va fi în centrul preocupărilor noastre. Pentru mine înseamnă simplificarea unor operațiuni de rutină, timp câștigat, un ajutor de nădejde în tot ceea ce întreprind în relațiile cu clienții noștri. Poate că nu trebuie să ne imaginăm, la modul abstract, un roboțel IT care ne-ar înlocui în elaborarea unor lucrări, ne-ar „elibera” de multe îndeletniciri repetitive, ne-ar face să renunțăm la unele practici de zi cu zi, de lună de lună, de trimestru cu trimestru cu care ne ocupam în urmă cu câțiva ani, ci să profităm din plin de toate avantajele pe care ni le oferă procesul de digitalizare. Este vorba despre a înțelege o evoluție complexă și despre cât de subtil și imaginativ este și trebuie să fie efortul de adaptare. Îmi amintesc de depunerea tuturor declarațiilor, inclusiv a celor pentru contribuțiile salariale, la ghișeu, îmi amintesc de dischetele care se blocau, se stricau, îmi amintesc de vizele pe statele de plată, lunar, și de multe altele. Sunt amintirile mele și așa era firescul de atunci, dar toate acestea le evoc fără nostalgie. În curând o să găsim, în muzee, documente cumulative despre trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat care caracteriza profesia noastră și, astfel, vom percepe „pe viu” ce înseamnă evoluție, ce înseamnă progres. Este o traiectorie pe care ne înscriem cu convingerea că, în acest fel, vom valorifica și valoriza, la o scară mai înaltă, profesia căreia ne-am dedicat și ne dedicăm. 




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.