Din nou despre eficiență (II)

Din nou despre eficiență (II)

Numărul 3, 26 ian. - 1 feb. 2021  »  La început a fost cuvântul...

Dintre noțiunile din sfera economiei care au o largă circulație în mass-media se detașează net „eficiența”. Pe cât de justificat este apelul la acest cuvânt, pe atât de neplăcută ne apare folosirea lui neadecvată în context lingvistic și logic. Așa, de exemplu, într-un editorial al unei reviste săptămânale se afirma: „Rezultatele eficiente confirmă valabilitatea obiectivelor propuse”. În acest caz, eroarea constă în eludarea faptului esențial potrivit căruia eficiența nu vizează doar rezultatele, ci reprezintă un raport între acestea și efortul depus pentru obținerea lor. La fel de greșită a fost și exprimarea unui participant la o dezbatere televizată: „Numai cheltuielile eficiente dau măsura potențialului de care dispune economia noastră națională”. Or, „cheltuielile” nu pot fi doar, ele însele, „eficiente” dacă nu le comparăm cu „efectele”.

O trecere în revistă și a presei locale atestă, de asemenea, concentrarea atenției pe „rezultate” în condițiile ignorării aproape totale a „eforturilor”, a „prețului” respectivelor „efecte”. Astfel întâlnim des formulări de genul „eficient, rapid și util”, „eficiența s-a dovedit prin rezultatele înregistrate”, „maximizarea eficientă a efectelor” etc. Repetăm: „efectele”, adică „rezultatele”, nu pot fi evaluate corect în absența referirilor la „resursele consumate”, după cum, în formulările citate, se încalcă raportul dintre parte și întreg, întrucât conjuncția „și” indică existența mai multor efecte („rapid”, „util”, „economic”, „avantajos” etc.), care nu acoperă, însă, conținutul noțiunii de „eficiență”, noțiune care implică obligatoriu, așa cum am reamintit deseori, luarea în considerare a „rezultatelor” prin prisma „efortului” care a permis obținerea lor. Precizarea este valabilă și în materie de comunicare. Ca să te faci înțeles trebuie să-ți dozezi strădaniile (resursele) în așa fel încât să nu le irosești sau să constați că rezultatele sunt net inferioare scopului propus. Este ca și cum ai lucra (potrivit unei sintagme de pe vremuri) la „cooperativa «munca în zadar»”.(T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.