
Directorul CFR Călători: Stăm foarte bine la programul de reparații; avem peste 900 de vagoane și suntem în grafic cu obiectivul de peste 1.000
Telex » Știri
15 iunie 2020
CFR Călători este în grafic cu programul de reparații al vagoanelor și are acum 906 în parcul activ, de la începutul anului fiind reparate 140 de vagoane, a declarat, pentru Agerpres, directorul general al companiei, Dan Costescu. „Stăm foarte bine la programul de reparații, cred eu. Deja avem de la începutul anului 140 de vagoane reparate. Nu trebuie să uităm, dacă ne comparăm chiar cu anul trecut, cu 2019, că aveam undeva la 790 de vagoane disponibile. Acum avem peste 900, respectiv 906 vagoane, și suntem în grafic cu obiectivul nostru, 1.000 plus, deci de a avea până la sfârșitul anului 1.000 de vagoane în parcul activ, ceea ce ar fi pentru noi - așa o considerăm noi - o mare realizare”, a spus el.
Șeful CFR Călători a subliniat că un parc activ de 1.000 de vagoane va permite companiei „să treacă rezonabil acest an”. „Se vehiculează diverse cifre. Dacă, de exemplu, ar fi continuat starea de criză și am fi mers mai departe cu un loc liber și cu un loc ocupat, evident că aveam nevoie de două ori mai multe decât avem acum, adică undeva la 1400 – 1500, ceea, ce, evident, nu se va întâmpla, pentru că nimeni din Europa nu are asemenea parcuri. Nu își permite nici Germania, nici Franța, nici Austria, nici alții și atunci eu zic că având undeva la o mie o să trecem rezonabil acest an și o să putem să ne gândim. S-au mai vehiculat și cifre de necesar de 1200 - 1300. Eu, personal, sunt reticent la această cifră pentru că ar însemna că avem modul de transport bazat doar pe locomotivă și vagoane, când noi știm că de fapt într-o cale ferată operatorul modern are o cotă importantă și de automotoare pentru distanțe mici și medii și atunci nu are sens să ne ducem la o cifră foarte mare cu vagoanele pentru că suntem neeficienți”, a explicat Costescu.
În ceea ce privește banii necesari pentru programul de reparații, directorul a menționat că vor continua demersurile la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și la Guvern pentru alocări, în condițiile în care reparația unui vagon costă în medie 100.000 de lei, iar modernizarea acestuia între 2 milioane și 2,5 milioane de lei. „De bani pentru reparații totdeauna este nevoie. Ne vom continua demersurile la minister și la guvern ca să obținem bani, în special bani pentru investiții și pentru programul de reparații și, până reușim să îi obținem, avem deocamdată această pârghie a reparațiilor de vagoane. Deci, reparăm vagoanele fără să schimbăm dotările sau configurația. Pur și simplu le punem la punct, fiind reparate funcționale, dar pentru aceste operațiuni este diferență la bani. Avem nevoie de cam 100.000 de lei în medie pe vagon, pe când la o modernizare - unde introducem climatizare acolo unde nu există, uși semi-automate, deschise la buton, și toalete ecologice și multe alte facilități, inclusiv de tapiserie și de design interior - atunci ne putem duce chiar la prețuri de 2 milioane - 2,5 milioane de lei. Avem și niște variante, de exemplu pentru vagoanele neclimatizate, unde am avea o cale de mijloc, undeva la 1 milion de lei. Deci, întotdeauna va fi nevoie de bani. Sperăm să îi și primim, pentru că în ultima perioadă am demonstrat că tot cea am primit am folosit eficient și s-a văzut și în parc și în condițiile călătorilor și asta contează”, a adăugat acesta.
Potrivit lui Costescu, CFR Călători are un scenariu pentru ieșirea din criza provocată de instituirea măsurilor de carantină pentru populație, în contextul epidemiei de Covid-19. „Noi ne-am făcut încă de la începutul crizei, am avut niște criterii de scădere a încasărilor și apoi am estimat și o perioadă a crizei. Ne-am făcut și câteva scenarii de ieșire din criză. Vestea bună este că ne aflăm într-unul dintre ele. Suntem pregătiți și pentru el. În acest scenariu se înregistrează o creștere a încasărilor. Am plecat de la 9%, acum două săptămâni eram undeva la 25% și sper să depășim 50% la mijlocul lunii din încasările anterioare crizei”, a menționat șeful operatorului național de transport feroviar de călători.
Dan Costescu a atras atenția asupra faptului că este nevoie de susținere financiară pentru calea ferată, așa cum se întâmplă în alte state din UE: „Avem nevoie de susținere, pentru că, așa cum ne arată experiența europeană, susținerea este generoasă în alte state. Italia, de exemplu, are 15 miliarde de euro, Germania acum 3 săptămâni a adăugat 7 miliarde la suma dinainte, Franța la fel, cam pe aceeași linie. Deci, tot traficul de călători, mai ales al operatorului național care are niște funcții și niște obligații de serviciu public, sunt susținute în toată Europa, ceea ce sperăm să se întâmple și în România”, a adăugat el.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Bookfest 2023, un autentic festival al cărții de calitate
La Festivalul Filmului European, calitatea artistică pe „prim-plan”
Noaptea Muzeelor, un festival național al artei și culturii
Viitorul începe azi: performanțe internaționale ale tinerilor
Capodopere ale artei universale, de la Brukenthal la Art Safari și retur
În Săptămâna Mare, Corul Madrigal a susținut… Mari Concerte
Susținerea financiară a proiectelor culturale, în consonanță cu cererea publicului
La Art Safari, omul contemporan în expresia lui artistică